חדשות חוץמבזקים

"סודות גרעיניים בשירותים": 37 סעיפי אישום נגד טראמפ על שמירת מסמכים מסווגים

כתב אישום פדרלי נחשף אתמול (שישי) בארה"ב לפיו נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ עומד בפני 37 סעיפי אישום הקשורים לשמירת מאות מסמכים מסווגים ברשותו לאחר שעזב את הבית הלבן.

הארכיון הלאומי פרסם הצהרה נדירה בה הבהיר כי "אין היסטוריה, נוהג או הוראה בחוק המאפשרים לנשיאים לקחת עימם מסמכים רשמיים כשהם עוזבים את תפקידם".

על פי האישומים, טראמפ חשף פעמיים מידע סודי על ביטחון לאומי בתקריות נפרדות ב-2021 ופעל אקטיבית בכדי לשמור מסמכים מסווגים שידע שהוא לא יכול לשמור כי הם זומנו על ידי משרד המשפטים. עוד נכתב באישומים כי הנשיא לשעבר אגר מסמכים בעלי רגישות גבוהה ביותר לאחר שעזב את הבית הלבן, כולל מסמכים על תוכניות גרעין אמריקאיות, נקודות חולשה פוטנציאליות של צבא ארה"ב ובעלות בריתה, ותוכניות תגמול אמריקאיות במקרה של תקיפה. נכתב אף כי טראמפ שמר סודות נשק גרעיני בשירותים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היועץ המיוחד ג'ק סמית', שמוביל את תיק המסמכים המסווגים, אמר כי משרדו מתכוון לבקש "משפט מהיר" נגד טראמפ, והוסיף כי זה "תואם את האינטרס הציבורי". עם זאת, סמית' לא אמר מתי בדיוק יתכן משפט.

כתב האישום גם כינה את פקידו לשעבר של טראמפ, וולט נאוטה, כנאשם משותף, בטענה שהוא וטראמפ פעלו בקנוניה לשיבוש הליכי משפט, עזר לטראמפ להסתיר מסמכים או רישומים, הסתיר בצורה מושחתת מסמכים בחקירה פדרלית ומסר הצהרות כוזבות.

עורכי הדין הקודמים של טראמפ ג'ים טראסטי וג'ון רולי פרסמו הצהרה שבה אמרו שהם הפסיקו לעבוד אצלו.

טראמפ ותומכיו כמובן מיהרו למסגר את האישומים נגדו כ-"רדיפה פוליטית". מה שמסבך את המצב הפוליטי עוד יותר הוא הריצה המחודשת של טראמפ לנשיאות. חרף האישומים טראמפ הוא עדיין המועמד המועדף עבור רפובליקנים רבים, האישומים אף עשויים לחזק את מעמדו עבור תומכיו הרואים באישומים רדיפה פוליטית.

בשבוע שעבר הצטרפו למרוץ לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית גם סגן הנשיא לשעבר מייק פנס שהיה נאמן לטראמפ אך יצא נגדו לאחר אירועי ה-6 בינואר 2021 בהם המון זועם של תומכי טראמפ הסתער על מבנה הקפיטול בוושינגטון. טראמפ טען שפנס בגד בו בכך שאישר את האלקטורים שבחרו בביידן לנשיאות, בעוד פנס טען שלא הייתה לו באמת סמכות לבטל את האלקטורים המייצגים את קולות הציבור בבחירות כאשר אישורם בקונגרס הוא רק סמלי.

בנוסף לפנס הצטרף למירוץ גם כריס כריסטי, מושל ניו ג'רזי לשעבר, שגם היה תומך של טראמפ בעבר אך עם הכרזת מומעדותו יצא נגד טראמפ בנאום תקיף.

אולם, המועמד העיקרי במתחרה בטראמפ הוא רון דסנטיס מושל פלורידה. בסקרים אחרונים הוא עדיין היה הרבה מאחורי טראמפ בקרב רפובליקנים.

מוקדם עוד לראות כיצד פרשת המסמכים המסווגים של טראמפ תשפיע על המירוץ לנשיאות, כאשר היא עלולה רק לספק דלק לקמפיין של טראמפ, אך עלולה לנכר את הרפובליקנים השמרנים הממלכתיים יותר. זאת עוד מבלי להתעסק בהשלכות המשפטיות הממשיות של האישום נגד טראמפ – כאשר האישומים החמורים ביותר עלולים להוביל לעונש של עד 20 שנות מאסר. מידת הסבירות שזה באמת יקרה עדיין לא ברורה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
ארכיון. צילום: הבית הלבן

Back to top button