מבזקיםפוליטי / מדיני

עלייה בשילוב נשים בצה"ל: 89% מהתפקידים פתוחים כיום בפני נשים

יו"ר ועדת המשנה למשאבי אנוש בצה"ל, בראשות חברת הכנסת אורנה ברביבאי מיש עתיד, קיימה היום (שני) דיון על שילוב נשים במערך הלוחם של צה"ל.

תא"ל אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם בצה"ל, נכח בדיון ומסר: "צה"ל פועל להרחיב את שילוב הנשים בכלל המערכים, כאשר המטרה היא להביא למיצוי ההון האנושי ביחס לבניין הכוח והצרכים המתפתחים של צה"ל. הלוחמות בצה"ל תורמות תרומה משמעותית לביטחון המדינה. הן עוסקות יום יום בסיכול טרור, סיכול הברחות ואמל״ח ויש להן הצלחות מבצעיות משמעותיות. שילוב נשים ביחידות לוחמות מהווה הכרח מבצעי, משפיע על כשירות צה"ל ומאפשר לו להיות מוכן ללחימה. נשים בצה"ל משולבות במגוון תפקידים שהולכים ומתרחבים בכלל המערכים ובמערך הלחימה בפרט".

בסקירתם הציגו נציגי צה"ל כי כ-89% מהתפקידים בצה"ל פתוחים כיום בפני נשים, ובמערך הלחימה, כמחצית מהתפקידים, ויש פעילות להרחבה נוספת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יש עליה של כ-180 אחוז במצבת הלוחמות הממוצעת ב-8 השנים אחרונות, ויש מגמת עלייה בהיקף היוצאות לקורסי פיקוד זוטר וקצונת לחימה. מיצוי נשים בתפקידי לחימה החל כפיילוט ביחידות המיוחדות ועל בסיס המסקנות שם יבחנו גם הלאה.

כחלק מהעדכון של תהליכי המיון, בקרוב יפתח לראשונה יום שדה גם לנשים, על בסיס קריטריון מיון שווה לנשים וגברים – פרופיל בלבד. המודל הפיזיולוגי לא יהווה חסם, אלא רק כלי תומך החלטה. לאחר השוואת תנאי המיון, ביום השדה הבא, מעריכים בצה"ל, יגיעו 1000 בנות לטובת מיון. זאת, כזכור, לעומת יום השדה בינואר השנה, אליו התייצבו 11 בנות לטובת קבלה ליחידה 669 (שרק אחת סיימה בהצלחה).

חברת הכנסת ברביבאי אמרה: "אכן עברנו תהליך ממושך מאז הקמת צה"ל, יותר ויותר תפקידים נפתחו לנשים עם הזמן, אבל יותר נכון להסתכל על הפער. האם בשנת 2023 יכול להיות מצב שעדיין יש בצה"ל דלתות אשר סגורות בפני נשים רק בגלל שנולדו נשים?! התהליך שנעשה – נעשה באיטיות רבה מדי. יודקה שגב קבע בדוח שלו לפני יותר מעשור שצה"ל צריך את האדם הנכון במקום הנכון, וזה עדיין לא ממומש על ידי צה"ל. אני לא מבקשת להוריד שום רף, ובוודאי לא לפגוע בכשירות המבצעית, אלא לתת את האפשרות למי שמסוגלת. עמירם לוין אישר לי שכאשר הוא התקבל לסיירת מטכ"ל, הוא לא עמד בקריטריונים הפיזיים שקבעו לנשים שרוצות להתמיין ל-669. הצבא נמצא בפער מאוד משמעותי ביחס לציפייה הערכית, המבצעית, וביחס למקומן של נשים לא רק בצבא, אלא בחברה בכלל".

ועדת המשנה למשאבי אנוש בצה"ל - מרב מיכאלי
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ועדת המשנה למשאבי אנוש בצה"ל
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ועדת המשנה למשאבי אנוש בצה"ל - תא"ל אמיר ודמני
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ועדת המשנה למשאבי אנוש בצה"ל - ח"כ אורנה ברביבאי
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ועדת המשנה למשאבי אנוש בצה"ל - ח"כ אורנה ברביבאי
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button