מבזקיםפוליטי / מדיני

"ישראל במצב חירום": הפחתה משמעותית בבוגרי לימודי הרפואה

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות חבר הכנסת עודד פורר קיימה היום (שני) דיון בנושא הכשרת רופאים עולים.

לפי דו"ח ה-OECD שפורסם בתחילת חודש יוני שיעורם של הרופאים ביחס לאוכלוסייה בישראל נמוך בכ-10% לעומת ממוצע המדינות המפותחות בעולם. שיעור הרופאים בישראל עומד על כ-3.3 רופאים לאלף נפש כאשר הממוצע במדינות ה-OECD, הוא 3.6 רופאים לאלף נפש. לפי נתוני הדוח הצוות הרפואי בישראל הולך ומזדקן – כמעט חצי מבעלי הרישיון לעסוק ברפואה בשנת 2020 היו בני 55 ומעלה.

הגידול ברופאים בארץ נובע בעיקרו מבוגרי פקולטות לרפואה בחו"ל שחוזרים לישראל להשמת ההתמחות. אך גם גידול זה עשוי להיעצר עם כניסתה לתוקף של רפורמת יציב, שעל פי עקרונותיה שוללת הכרה בחלק מהאוניברסיטאות בחו"ל, בעיקר במזרח אירופה, שבהן לומדים הרבה מהישראלים. עם כניסתה לתוקף של הרפורמה, קיים צפי של הפחתה בכ-30% במספר בוגרי לימודי הרפואה בישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חבר הכנסת פורר, יו"ר הוועדה, אמר: "לפני 10 שנים כשהייתי מנכ"ל משרד העלייה והקליטה, ממוצע הרופאים לנפש היה גבוה יותר מהממוצע ב-OECD והנתון באחיות היה דומה. ככל שהעלייה בשנות ה-90 שנקלטה, יצאה לפנסיה, אנחנו היום יורדים מתחת לממוצע. סטודנט שנכנס לפקולטה לרפואה יסיים כמומחה כעבור 10 שנים לפחות ועלות הכשרתו גבוהה מאוד. בשנת 2022 בלבד עלו 983 רופאות ורופאים לישראל. מקבלים אותם בחינם, חלקם עם התמחות, עם ניסיון וחלקם פחות. לצערי, אנו רואים שמדינת ישראל לא עושה מספיק כדי לקלוט את הרופאים העולים. ביקשתי לכנס את הדיון הדחוף הזה מכיוון שאני לא מצליח להבין את מדיניות הממשלה. לכל זה נוסף סוגיית האולפנים שרופא עם 14 שנות ותק צריך לעשות מבחן עברית והוא לא מקבל אולפן שיקלוט אותו אז הולך לעבוד בעבודת כפיים כמחסנאי. כשאני מסתכל על מתן רישיונות חדשים לרופאים עולים, אנו לא עומדים בקצב הרצוי".

לפי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2022 נמצאים בישראל 8,669 רופאים, מתוכם 5,110 מומחים אך ניתנו רישיונות רק ל-191 רופאים עולים חדשים בלבד. גידול מידי במספר הרופאים בישראל ניתן לייצר באמצעות הגדלת מספר הרישיונות לרופאים עולים תוך כדי סיפוק תשתית ראויה ללימוד השפה העברית ובכך מדינת ישראל תהנה מקליטת רופאים איכותיים בעלות נמוכה ובתוך פרק זמן קצר יחסית.

אלינה דובייסקר, רופאה עולה, העידה: "אני גניקולוגית בהכשרה שלי, עליתי לישראל מרוסיה במרץ 2022. יש לי את כל התעודות בהכשרה שלי כרופאה, כשעליתי לישראל נאלצתי להתמודד עם בירוקרטיה מטורפת כדי להתחיל לעבוד במקצוע שלי. נאמר לי שאני צריכה לעבור מבחנים בעברית ולשלוח קורות חיים בשפה שאני לא מבינה על מנת שאוכל לקבל רישיון כרופאה בישראל. נאמר לי שהציון שהשגתי במבחן אולפן שלב א' אינו מספיק ואני לא יכולה עדיין לעסוק ברפואה כאן בישראל. בינתיים אני לא מוצאת עבודה כאן בישראל ואנחנו נאלצים להסתפק רק בפרנסה של בן זוגי".

פרופסור שאול יציב, מנהל אגף רישוי מקצועות רפואיים במשרד הבריאות, מסר: "כיום אין מחסור ברופאים במערכת הבריאות. בעשור הבא אנחנו נראה חוסר משמעותי בגלל ההזדקנות של הרופאים המומחים הוותיקים. חלק גדול מהסטודנטים שלמדו בבית ספר לרופאה בחו"ל קיבלו הכשרה נמוכה מאוד, בעקבות הרפורמה יוכלו להתקבל כאן בישראל רופאים ממספר מצומצם של בתי ספר לרפואה בעולם. יש קריטריונים מאוד מקלים לגבי עולים רופאים שמגיעים ממדינות ברית המועצות. בחינת הרופאים העולים נעשית בצורה מקצועית ואובייקטיבית. אי אפשר לתת תעודת מומחה לאנשים שלא עומדים בקריטריונים בסיסיים שנדרשים כאן בישראל".

קלאודיה כץ, ממשרד העלייה והקליטה, אמרה: "בזכות השינוי בנהלים של משרד הבריאות, תקופת ההתאמה לרופאים עולים נעשית בתוך המחלקות ויש צורך רק במעבר של בחינת העברית באולפנים".

ענת מלכי, מההסתדרות הרפואית בישראל, העידה: "הדרכים שלנו להתמודד עם הכמות הגדלה של רופאים עולים זה באמצעות פיתוח דיגטציה של הנגשת המסמכים הנדרשים. אנחנו רוצים לצמצם את מספר הדיונים לאישור העסקה של הרופאים העולים בישראל ושהתהליך יהיה כמה שיותר מהיר וכמה שיותר יעיל. אנחנו דנים בהתמחות של אותם רופאים כדי לוודא שההכשרה שלהם אכן מתאימה לסטנדרים של ישראל. יכול להיות שיש רופאים שעסקו במדינת המקור שלהם בתחום מומחיות מאוד צר, שפה בישראל יש דרישה להכרה יותר רחבה של תחום המומחיות".

פרופסור מרק מימוני, יו"ר ועדה לקליטת עולים חדשים במערכת הבריאות, ההסתדרות הרפואית בישראל, מסר: "יש במערכת אנשים טובים שלא נותנים את האור הירוק כדי לקלוט מספר רב של רופאים עולים במערכת הבריאות. אנחנו רוצים מצד אחד לשמור על רמה מעולה של רופאים במערכת הבריאות ומן הצד השני רוצים להכשיר רופאים כמה שיותר מהר. צריך להקים קבינט חירום שיסיר את החסמים בתהליך של קליטת רופאים עולים. מדינת ישראל נמצאת במצב חירום וצריך ליצור את הפתרונות כבר בשלב הנוכחי".

יו"ר הוועדה, חבר הכנסת פורר, סיכם את הדיון: "יש כאן הזדמנות מיוחדת של מדינת ישראל לקלוט עלייה איכותית, אבל צריכים להיות פרקטיים. משרד האוצר צריך להגדיל את מספר התקנים לקליטת רופאים עולים. מספר העולים לישראל גדל פי שלושה בשנתיים האחרונות וצריכה להיות הלימה בהגדלת מספר התקנים לרופאים עולים. מבקש מהוועדה המדעית להגיש לנו תוכניות להגדלת מספר התקנים של העולים החדשים במקצועות הרפואה השונים. הוועדה תמשיך לעקוב אחרי הנושא הזה של קליטת רופאים עולים".

עודד פורר - ועדת העלייה הקליטה והתפוצות - כנסת
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button