כלכלהמבזקים

תקנות חדלות הפירעון ושיקום כלכלי אושרו בוועדת החוקה

ועדת החוקה אישרה היום (שלישי) את תקנות חדלות פירעון ושיקום כלכלי (הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה), התשפ"ג 2023. התקנות ייכנסו לתוקף בימים הקרובים עם חתימתן ע"י שר המשפטים.

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שנכנס לתוקף בספטמבר 2019, מסדיר את פירעון חובותיו של חייב שהוא יחיד או תאגיד, הנמצא או עלול להימצא במצב של חדלות פירעון. מטרות החוק הן להביא ככל האפשר לשיקומו הכלכלי של החייב; להשיא את שיעור החוב שייפרע לנושים; ולקדם את שילובו מחדש של חייב שהוא יחיד במרקם החיים הכלכליים.

כדי לקדם את מטרות השיקום, נקבע בחוק כי לצד הצעדים המשפטיים ייקבעו גם צעדים משלימים של הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה. על כן, במסגרת קביעת צו לשיקום הכלכלי של היחיד או במסגרת אישור הסדר חוב עימו, רשאי בית המשפט או רשם ההוצאה לפועל לקבוע הוראות בעניין הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה שיעבור היחיד, אם בית המשפט או הרשם מצאו כי הנסיבות שהובילו לחדלות הפירעון מצביעות על כך שהכשרה כאמור תסייע לשיקומו הכלכלי. שר המשפטים הוסמך לקבוע, באישור ועדת החוקה, הוראות לקיום ההכשרה. התקנות מעגנות את מסגרת ההכשרה והנושאים העיקריים בהם תעסוק, פרוצדורת ההרשמה והחובות החלות על היחיד המשתתף בתכנית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יצוין כי עוד לפני כניסת החוק לתוקפו הוקמו מערכי ההכשרה, והחלו לפעול בדצמבר 2020. עד היום סיימו את ההכשרות כ-1,400 חייבים. ההכשרות מתבצעות, ככלל, באופן פרונטלי, בקבוצות של כ-12משתתפים (ולא יותר מ-15) בארבעה מפגשים בני שלוש שעות כל אחד. קיימים 18 מוקדים של הכשרות בארץ וככלל יש ניסיון לשבץ את החייבים במהירות ובקרבה מקסימלית לביתם. במקרים מיוחדים מתבצעות ההכשרות או חלקן (שיעורי השלמה) באמצעים מקוונים. כמו כן, בשיתוף עם הג'וינט נערך פיילוט של כ-100 יחידים שהשתתפו בהכשרות פרטניות. כל ההכשרות מלוות במחקר.

כסף - קופה - חסכון - פשיטת רגל
אילוסטרציה. Image by Kevin Schneider from Pixabay

Back to top button