מבזקיםפוליטי / מדיני

"מה שראינו אתמול בהצבעה בכנסת, זו תחילתה של ברית ישראלית חדשה"

יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר, ח"כ יאיר לפיד, נשא לפני זמן קצר (חמישי) דברים בכנס המכון לחירות ואחריות של בית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן.

בפתח דבריו אמר: "מה שראינו אתמול בהצבעה בכנסת, זו תחילתה של ברית ישראלית חדשה. מתוך הכאוס והמהומה והשקרים, נוצרה ברית שלא עוסקת כבר בימין, שמאל ומרכז, אלא בנסיון לשמור על מדינת ישראל. חברי הכנסת מהקואליציה שנכנסו מאחורי הפרגוד והצביעו בעד חברת הכנסת קארין אלהרר, לא עברו מפלגה, לא קיבלו שום הבטחה, הם עשו את זה כי הם אנשים הגונים ולא מוכנים יותר להיות חלק ממנגנון ההרס של החברה הישראלית. אני מלא הערכה לזה."

"אנחנו נמשיך לעבוד איתם כדי להבטיח את שלומה של הדמוקרטיה הישראלית. חלק מהם אומרים לנו, "גם בהצבעה גלויה, אנחנו לא נשתף פעולה עם מה שפוגע במדינת ישראל. אנחנו לא נבחרנו לכנסת כדי לשרת את הקיצונים ואת המשיחיים." הברית הישראלית הזו היא עתידה של המדינה. רוב ישראלי לאומי, ליברלי, הגון, לא מושחת, שפועל למען הבטחון, להורדת יוקר המחיה, ליצירת חוקה ובעיקר שנחוש לוודא שהעם הזה לא נקרע לגזרים." הוסיף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד אמר לפיד: "ראש ממשלה בישראל הוא מכונה לקבלת החלטות. הוא לוקח בכל יום נתון יותר החלטות קשות מה שרוב האנשים לוקחים בכל ימי חייהם. אלה החלטות בכל התחומים, בטחון, כלכלה, חברה, פוליטיקה. הן החלטות שונות מאוד, בתחומים שונים מאוד, אבל יש להן דבר אחד משותף: אלה החלטות קשות. במה עוסקת ממשלה? במה עוסק ראש ממשלה? הוא עוסק באינטרסים סותרים ובמשאבים מוגבלים. יש לכם מאה שקל, יש לכם ילד בפריפריה, למה תתנו את הכסף, לארוחה חמה בצהריים או לשיעורי העשרה באנגלית? חמישים-חמישים זו לא תשובה, תביא עוד מאה שקל זו לא תשובה. אתה צריך להתמודד עם הדילמה. אי אפשר ללמוד אנגלית עם אתה רעב. אי אפשר להתקדם בחיים בלי אנגלית. אני הולך על האנגלית. ישראל היא מדינה שבה יש מוביליות חברתית מהנמוכות בעולם. זה בעיני נתון נורא. זה אומר שאם נולדת עני, אתה תמות עני. אני לא מוכן לקבל את זה."

לגבי המבצע הצבאי במהלך תקופתו כראש ממשלה אמר: "בשעה הזו אנחנו כבר יודעים שמכת הפתיחה של המבצע היא הצלחה מסחררת. חיסלנו את תייסר אל ג'אברי, מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי. יש לנו מודיעין מדוייק על ח'אלד מנצור, מפקד החטיבה הדרומית, ברור לנו שהוא יחוסל תוך שעות, מה שבאמת קרה. החמאס מורתע ולא מתערב. אנחנו באפס נפגעים. באחת בלילה אני אומר לכולם, "כולכם עכשיו בפקודה, הולכים לישון כמה שעות. אנשים עייפים עושים החלטות רעות, יש לנו יום לא פחות עמוס מחר. מי שגר קרוב יילך הביתה, מי שלא, סוגר טלפון מוצא מיטה והולך לישון.""

לסיום סיפר: "ואנחנו יורדים לחניה, ואז אני עוצר את הצוות שלי, שזה אנשים שהולכים איתי הרבה שנים, ואני אומר להם תעמדו סביבי בעיגול, אני רוצה להגיד לכם משהו. והם עומדים סביבי, ואני רואה בזווית העין בקצה החניה את הרמטכ"ל, אביב כוכבי – שהוא איש סקרן – עומד ומסתכל, מנסה להבין מה קורה שם. ואז אמרתי לצוות שלי, "אני רואה שאתם בעננים, ואתם מאושרים מההצלחה, ואתם מאושרים מזה שאני מוביל מבצע צבאי מורכב כראש ממשלה כי חיכיתם לזה הרבה זמן, אז אני רוצה לסדר לכם את הראש מה באמת קרה פה היום. מה שקרה פה זה שנהרגה ילדה בת חמש. לא ידענו שהיא תהיה שם, אבל עד יומי האחרון אני אצטרך לשאת את זה איתי. אני שלחתי את צה"ל למבצע הזה, אז אני אחראי לזה.""

יאיר לפיד נואם בכנס המכון למדיניות נגד טרור של אוניברסיטת רייכמן.
ארכיון. צילום: רונן טופלברג

Back to top button