חדשות הארץמבזקים

ועדת המדע והטכנולוגיה במכון מחקר בגליל: "המדינה חייבת להשקיע"

הוועדה למדע ולטכנולוגיה בראשות חבר הכנסת איימן עודה ערכה היום (חמישי) סיור במכון אגודת הגליל למחקר יישומי – מו"פ אזורי שפרעם.

חבר הכנסת עודה אמר: "המרכז מרשים ומתקדם וכבר הצמיח סטראטאפים מצליחים בעבר. אבל לצערי למרות ההצלחה המוכחת המרכז סובל מהזנחה תקציבית. המדינה חייבת להשקיע בחברה הערבית ולפתח אותה, אני והוועדה נמשיך לעקוב ולסייע למחקר בחברה הערבית לפרוח".

עודה אמר בישיבה כי יפעל לחוקק בהקדם חוק להנגשת שירותים דיגיטליים בחברה הערבית וכן לתקצב סקרים עבור המגזר. בנוגע לסקרים בריאותיים החסרים במגזר, אמר עודה: "בתוך כל הממשלה הזאת יש שר בריאות מצויין שיש בו פן אנושי גדול מאוד משה ארבל. אני בטוח שנמצא בו שותף".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הוועדה עוד ציין כי זה עתה שכבר אינו מועמד יותר לבחירות הבאות, הוא שוקל להעביר הצעת חוק שאינה פופלרית לדבריו שתצמצם את עישון הנרגילה במגזר ואת הפגיעה הרבה שהיא מביאה למעשנים ובעיקר לאלו העובדים בכך ששואפים במשך כל היום עשן מסוכן.

חבר הכנסת יאסר חוג'יראת אמר בסיור: "נחשפנו היום למרכז השני בחברה הערבית למו"פ, לעבודות מחקר מרשימות בתחום הסביבה והבריאות וכן פעילות בתחום חינוך למחקר ומדע. המקום נותן הזדמנויות לחוקרים מהחברה הערבית להשתלב במחקר יישומי – שיוביל לקידום נחברה הערבית. יש מקום להעלות את התקציב השוטף המתקבל ממשרד המדע אשר יאפשר לקליטת עוד חוקרים".

חברת הכנסת מטי צרפתי הרכבי אמרה בתום הסיור: "הביקור היה מרתק ומרגש. מו"פ אגודת הגליל מקדם מצויינות במחקרים בעלי פוטנציאל יישומי לעיר שפרעם והאזור, לקידום תעסוקה חדשנית ולחינוך דור העתיד להשכלה גבוהה. התרשמתי מאוד משיתוף הפעולה עם עיריית שפרעם, האיחוד האירופי, גופי אקדמיה, הרשויות באזור ומשרדי הממשלה".

עומאר מלאק, מנכ"ל עיירית שפרעם, הציג למשתתפים את מכון אגודת הגליל: "יש כאן את מיטב החוקרים שיכול כל מוסד אקדמאי להתגאות בהם. יש לנו עוד הרבה עבודה במה שצריך לקדם ולעזור. למרות המשברים הכלכליים של רשות חלשה וחוסר כסף אנחנו מוציאים לנכון להעניק תמיכה במקום מתוך ראייה שמו"פ זה חשוב לעתיד של כולנו. הגשנו קול קורא לאיחוד האירופי וזכינו במילון יורו לפיתוח היערכות לשינויי אקלים".

המנהל המדעי של אגודת הגליל, ד"ר נאדר מסאלחה הציג לוועדה את עבודת ופעולות המו"פ במענה לאוכלוסיה האזורית. המו"פ פועל להשיב מעדנים שיצאו לדוקטורט בחו"ל, פיתוח טכנולוגיות, מחקר יישומי, אנרגיה מתחדשת וירוקה, צמצום פערים בבריאות, קידום צדק סביבתי והובלת תכנית התערבות של מדענים בחיי החברה הערבית.

מנכ"ל המו"פ, אחמד שייח' הציג לוועדה את הפרויקטים הייחודיים של המרכז בתכנון אסטרטגי בריאותי. לדבריו: "אין בכל מקום בארץ דבר כזה שנבנה פרופיל בריאותי עבור התושבים. התכנית מאחדת בין כל מחלקות היישוב ומקדמים מודל שיביא לאורח חיים בריא יותר".

שייח' הציג את המיזמים שיצאו מהמו"פ לאוכלוסיה הערבית: רפואה דיגיטלית, סקרים מחקרים הנוגעים בתחלואה, פורומים לבריאות אזוריים ארציים, קידום אורח חיים בריא בישובים ערבים בגליל, הכשרות והשתלמויות בבריאות, תכלול כלל הפעילויות ומערכי החירום ברשויות ערביות והכוונת הרשויות להתמודדות עם סוגיות רבות שלא היו ערוכות להתמודדות איתן.

בהמשך הסיור והישיבה המשותפת, סקרו חוקרים ומדענים נוספים שעובדים במרכז אגודת הגליל למחקר את הפרויקטים עליהם עובדים כעת במכון. כמו כן, יו"ר הוועדה וחברי הוועדה יחד עם נציגי משרד המדע, רשות החדשנות ומשרדי ממשלה נוספים שהיו בסיור, דנו בדרכים למימון, סיוע וקידום המו"פ.

הוועדה למדע ולטכנולוגיה - איימן עודה - מכון פיתוח אוגדת הגליל
הוועדה למדע ולטכנולוגיה
הוועדה למדע ולטכנולוגיה - איימן עודה - מכון פיתוח אוגדת הגליל
הוועדה למדע ולטכנולוגיה
הוועדה למדע ולטכנולוגיה - איימן עודה - מכון פיתוח אוגדת הגליל
הוועדה למדע ולטכנולוגיה
הוועדה למדע ולטכנולוגיה - איימן עודה - מכון פיתוח אוגדת הגליל
הוועדה למדע ולטכנולוגיה

Back to top button