טיוליםמבזקים

יום צב הים הבינלאומי: 18 צבים שוחררו בחוף בית ינאי – צפו

אתמול, (יום שישי 16.6) שוחררו בחוף בית ינאי 18 צבי ים שעברו שיקום במרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים. 17 מהם צבי ים חומים ו-1 הוא צב ים ירוק ונדיר יותר.

ד"ר יניב לוי, מנהל המרכז הארצי להצלת צבי ים, רשות הטבע והגנים: "השבת צבים לטבע הוא תמיד יום מרגש ומשמח אחרי חודשים של שיקום, לצבי הים יש חשיבות עצומה בשמירה על המאזן האקולוגי בים התיכון ולצערי כל הסיבות שהם נמצאים בסכנת הכחדה הינה כתוצאה ממעשי אדם: דיג, זריקת פסולת בים, פיצוצים, כלי שיט ועוד, יש לנו אחריות גדולה לטבע וחשוב שנשמור עליו, נקפיד לא להשליך פסולת בים וביבשה, לא להשאיר רשתות דיג במים ולידע אותנו במידה ונתקלתם בצב פצוע."

צילום: שרית פילאצי, רשות הטבע והגנים

כל 18 צבי הים ששוחררו נפלטו במהלך חודשי החורף לחופי הארץ, מחוף הבונים בצפון ועד זיקים בדרום. הם נפלטו בעקבות סערות החורף, כאשר הים הסוער פולט לחוף צבי ים שצפו פגועים בלב ים. הצבים יכולים לצוף פגועים במשך חודשים, לאחר שנפגעו משלל גורמים כגון דיג בשוגג, פגיעות כלי שיט, הסתבכות בפסולת פלסטיק ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בזכות הים הגבוה במהלך הסערה הם נפלטו לחוף, נמצאו ע"י עוברי אורח אכפתיים והגיעו לקבלת טיפול במרכז ההצלה לצבי ים.

הצבים נמצאו ע"י עוברי אורח ערניים שדיווחו למוקד רשות הטבע והגנים בטלפון 3639* והגיעו למרכז הארצי להצלת צבי ים לקבלת טיפול רפואי. הצבים עברו בדיקות רפואיות קפדניות ע"י צוות המטפלים של מרכז ההצלה, כולל בדיקות דם, אולטרסאונד ואבחון CT, במרפאת "כל חי" אצל ד"ר צחי אייזנברג, המלווה את מרכז ההצלה בהתנדבות כ-20 שנה. הצבים קיבלו נוזלים, אנטיביוטיקה, ויטמינים, ברזל ועוד, לפי הצורך. הם שהו בשיקום בבריכות מי ים בטמפרטורה קבועה, תוך קבלת מזון מתאים, ניקיונות ושקילות תקופתיות ומעקב רפואי צמוד, תוך טיפול מסור ע"י המטפלים והמתנדבים של המרכז.

לאחר שהמטפלים וידאו שהצבים החלימו ועלו במשקל, הצבים מוכנים לחזור חזרה לטבע. אנו מודים לצוות המתנדבים והמתנדבות של מרכז ההצלה על הסיוע היומיומי בטיפול בצבים עד החלמתם! אנו נרגשים מחדש בכל שחרור של צבי הים לאחר החלמתם, עקב התרומה המשמעותית לשיקום אוכלוסיית צבי הים בים התיכון.

82% מהצבים המשתחררים אובחנו כסובלים מפגיעות הדף (כתוצאה מפיצוצים ימיים שמקורם טרם ידוע), אשר גרמו לנזקים ברקמות הרכות דוגמת הריאות והאוזניים, והם נזקקו לתקופת שיקום ארוכה של מספר חודשים.

בנוסף לפגיעות ההדף, חלק מהצבים סבלו גם מפגיעות נוספות – לדוגמא צב הים "אלירן" אשר נמצא בים מסובך ברשת דיג ללא יכולת לעלות לפני המים לנשום. "אלירן" אובחן עם טביעה. על אף שצבי ים חיים בים, הם בעלי ריאות ונושמים אוויר. כאשר צב ים נלכד ברשת או מסתבך בפסולת בים, הוא נבהל ומנסה בכל כוחו להיחלץ מהפסולת, וכך צורך יותר חמצן. עקב כך, הוא צריך לעלות לנשום בתדירות גבוהה יותר, אך אינו יכול כי הוא לכוד. בסוף, הצב מנסה לנשום במים ומכניס מים לריאות, דבר שיכול לגרום לטביעה מידית, בצקות, דלקות וכתוצאה מכך – למוות. במרכז ההצלה מבצעים הליך רפואי מורכב וייחודי מסוגו בעולם של שטיפת ריאות בכדי להציל צבי ים שטבעו.

חלק מהצבים משתחררים לים עם משדר לווייני על השריון. באמצעות המשדר נצבור ידע נוסף אודות תנועת אוכלוסיית צבי הים בים התיכון, והתפקוד של צבי ים משוקמים מפגיעות כאשר הם חוזרים לסביבתם הטבעית.

צבים המשתחררים עם משדרים לווייניים, משדרים באופן קבוע את מיקומם וניתן לעקוב אחר מסעות הצבים ברחבי הים התיכון בשידור חי בלינק הזה: https://www.seaturtles.parks.org.il/trackingproject

מצאתם צב ים שנפלט לחוף? צף בים ללא יכולת לצלול? דווחו מיד למוקד רשות הטבע והגנים בטלפון 3639*. אנא הישארו עם הצב עד הגעת מתנדב/פקח או הביאו את הצב למרכז ההצלה לאחר הדיווח. במקרה שמוצאים צב ים מסובך בפסולת, אין להסיר את הפסולת ואין לשחרר את הצב חזרה לים. הצב זקוק לטיפול רפואי במרכז ההצלה.

במהלך כל חודש יוני מציינת רשות הטבע והגנים את "חודש אדם וים" אשר נערך בכל שנה בסמוך ליום האוקיינוסים הבינלאומי (8 ביוני). חודש שלם של הסברה והגברת מודעות ומחויבות הציבור לשמירת הים ואוצרות הטבע בישראל. במסגרת החודש מתקיימות מגוון פעילויות באתרי רשות הטבע והגנים לאורך חופי הים התיכון.

המרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים, האמונה על הגנת חיות הבר בישראל, הוקם בשנת 1999 במטרה לשקם ולהשיב חזרה לטבע את צבי הים הפגועים לאחר טיפול, התאוששות והחלמה.

מאז הקמתו, טופלו במרכז למעלה מ-1,000 פרטים, בעיקר צבי ים חומים וירוקים (וכן מספר צבי ים גלדי וקרני) וכן צבים רכים, צבי ביצה ואף חמישה דולפינים. כ- 75% מצבי הים שוחררו חזרה לים.

הרוב המוחלט של צבי הים נפגעים מפעילויות אנתרופוגניות, דוגמת דיג בשוגג, הסתבכות בפסולת המושלכת לים, פגיעות מכלי שיט, פיצוצים ימיים, זיהום אור ועוד.

לצד טיפול ושיקום צבי ים פגועים, המרכז הארצי להצלת צבי ים פועל בדרכים נוספות לשימור ואישוש אוכלוסיית צבי הים; סקרי חוף בעונת הרבייה לאיתור והעתקה של הקינים לחוות הדגרה בשמורות חוף, שיקום אוכלוסיית צב הים הירוק באמצעות טיפוח וקיום גרעין רבייה של מין זה, מחקרים ופעילות למניעת זיהום אור בחופים ותמיכה בהקמת שמורות טבע ימיות וחופיות.

כמו כן, מוביל המרכז להצלת צבי ים סקרים ומחקרים במגוון תחומים הקשורים לצבי הים, כמו גם פעילויות חינוך והסברה באמצעות ערוצי התקשורת והמדיה החברתית, ואירועים לציבור הרחב, דוגמת אירועי שחרור צבים, לטובת העלאת המודעות לעולמם המרתק של צבי הים וחשיבות השמירה עליהם.

צב ים - שחרור צבים
צילום, שרית פילאצי, רשות הטבע והגנים

מידע על צבי הים המשתחררים:

הרצל
צב ים חום, נקבה בוגרת, במשקל כ-38 ק"ג
תאריך הגעה: פברואר 2023
נמצאה ב: שדות ים
סיבת הגעה: פגיעת הדף
נמצאה על חוף הים ע"י דב ובניו, שהתקשר מידי למוקד רשות הטבע והגנים 3639* והסיע את "הרצל" למרכז ההצלה לצבי ים.

נס
צב ים חום, נקבה בוגרת, במשקל כ-47 ק"ג
תאריך הגעה: פברואר 2023
נמצאה ב: נתניה
סיבת הגעה: פגיעת הדף
נמצאה על חוף הים ע"י נועם, שהתקשרה מידי למוקד רשות הטבע והגנים 3639*. ברק פלדמן, מתנדב מרכז ההצלה לצבי ים, הגיע לחוף לאסוף את הצב והסיע אותו למרכז ההצלה.

לאקי
צב ים חום, נקבה בוגרת, במשקל כ-41 ק"ג
תאריך הגעה: ינואר 2022
נמצאה ב: נמל אשדוד
סיבת הגעה: פגיעת הדף
נמצאה צפה בנמל אשדוד ללא יכולת לצלול, שזה סימן שמשהו לא בסדר עם הצב. עובד הנמל, נתן, דיווח למוקד רשות הטבע והגנים ו"לאקי" הגיעה למרכז ההצלה לקבלת טיפול. "לאקי" סבלה מפגיעת הדף חמורה ולכן עברה תקופת שיקום ארוכה של מעל שנה.

אלירן
צב ים חום, תת בוגר, במשקל כ-25 ק"ג
תאריך הגעה: מרץ 2023
נמצאה ב: מול מכמורת בים
סיבת הגעה: טביעה
הצב נמצא מסובך ברשת דיג ללא יכולת לעלות לפני המים לנשום וחולץ מהמים ע"י אלירן, ולכן נקרא על שמו. הצב הועבר במהירות למרכז ההצלה ע"י המתנדב דן גולנסקי. במרכז ההצלה הצב עבר הליך רפואי מציל חיים בשם שטיפת ריאות.

האנס
צב ים ירוק, זכר בוגר, במשקל כ-36 ק"ג
תאריך הגעה: מרץ 2023
נמצאה ב: זיקים
סיבת הגעה: לא ידוע
נמצאה על חוף הים ע"י עובדי חוף זיקים, נקרא על שם העובד האנס. נאסף ע"י פקח רשות הטבע והגנים קובי סופר.

סאמי
צב ים חום, נקבה בוגרת, במשקל כ-47 ק"ג
תאריך הגעה: מרץ 2023
נמצאה ב: אשקלון
סיבת הגעה: פגיעת הדף
נמצאה על חוף הים ע"י אילן צ'ילה, והובאה למרכז ההצלה ע"י שלומי לוי מתנדב "חיבולנס" הסעת חיות בר פצועות, ומתנדבת מרכז ההצלה לצבי ים טליה שוורצמר.

סשה
צב ים חום, נקבה בוגרת, במשקל כ-45 ק"ג
תאריך הגעה: פברואר 2023
נמצאה ב: נתניה
סיבת הגעה: פגיעת הדף
נמצאה על חוף הים ע"י סשה, שהתקשר מידי למוקד רשות הטבע והגנים 3639*. הצבה נקראה על שמו. אליס רוזן, מתנדבת מרכז ההצלה לצבי ים, הגיעה לחוף לאסוף את הצב והסיעה אותו למרכז ההצלה.

סארי
צב ים חום, נקבה בוגרת, במשקל כ-43 ק"ג
תאריך הגעה: פברואר 2023
נמצאה ב: שפך נחל תנינים
סיבת הגעה: פגיעת הדף
נמצאה על החוף ע"י עובדי שמורת טבע נחל תנינים של רשות הטבע והגנים, והם הסיעו את "סארי" למרכז ההצלה.

רננה
צב ים חום, נקבה בוגרת, במשקל כ-47 ק"ג
תאריך הגעה: פברואר 2023
נמצאה ב: קיסריה חוף הקשתות
סיבת הגעה: פגיעת הדף
נמצאה על החוף ע"י מתנדב רשות הטבע והגנים יואב מרום וגיא ציוני, שיצאו לסריקה של החוף לאחר הסערה כדי למצוא צבי ים פצועים, והם אכן מצאו את "רננה" וצבה נוספת בשם "לילוש". יניב לוי, מנהל מרכז ההצלה לצבי ים, הסיע את הצבים לקבלת טיפול במרכז ההצלה.

ציונה
צב ים חום, נקבה בוגרת, במשקל כ-42 ק"ג
תאריך הגעה: פברואר 2023
נמצאה ב: חוף הדייגים חדרה
סיבת הגעה: פגיעת הדף
נמצאה על החוף ע"י מלני כהן, שבמהלך הליכות בוקר על החוף היא גם מחפשת אחר צבי ים פצועים, והיא אכן מצאה 3 צבי ים פצועים בחורף האחרון. יניב לוי, מנהל מרכז ההצלה לצבי ים, הסיע את "ציונה" למרכז ההצלה.

אנאערף
צב ים חום, נקבה בוגרת, במשקל כ-35 ק"ג
תאריך הגעה: פברואר 2023
נמצאה ב: גן לאומי פלמחים
סיבת הגעה: פגיעת כלי שייט (מדחף)
נמצאה על החוף ע"י עובדי גן לאומי פלמחים של רשות הטבע והגנים, ומתנדבת רשות הטבע והגנים טל לוטן הסיעה את הצב אל מרכז ההצלה.

פארדיס
צב ים חום, נקבה בוגרת, במשקל כ-27 ק"ג
תאריך הגעה: פברואר 2023
נמצאה ב: חוף דור
סיבת הגעה: פגיעת הדף

אהבה
צב ים חום, תת בוגר, במשקל כ-22 ק"ג
תאריך הגעה: פברואר 2023
נמצאה ב: שמורת טבע גדור
סיבת הגעה: פגיעת הדף
נמצאה על חוף הים ע"י מריה, שהתקשרה מידי למוקד רשות הטבע והגנים 3639*. שיר ששון, עובדת מרכז ההצלה לצבי ים, הגיעה לחוף לאסוף את הצב והסיעה אותו למרכז ההצלה.

מולינס
צב ים חום, תת בוגר, במשקל כ-37 ק"ג
תאריך הגעה: פברואר 2023
נמצאה ב: אשדוד
סיבת הגעה: פגיעת הדף
נמצאה על חוף הים ע"י אזרח עירני, שהתקשר מידי למוקד רשות הטבע והגנים 3639*, ובסיוע מאגף חופים אשדוד, הצב הועבר למתנדבת רשות הטבע והגנים שגיא נווה מרום שהסיעה אותו למרכז ההצלה.

תום
צב ים חום, תת בוגר, במשקל כ-35 ק"ג
תאריך הגעה: פברואר 2023
נמצאה ב: נחשולים
סיבת הגעה: פגיעת הדף
נמצאה על החוף ע"י עובדי שמורת טבע חוף הבונים של רשות הטבע והגנים, ושיר ששון, עובדת מרכז ההצלה לצבי ים, הסיעה את הצב אל מרכז ההצלה.

חלפון
צב ים חום, תת בוגר, במשקל כ-33 ק"ג
תאריך הגעה: פברואר 2023
נמצאה ב: יבנה ים
סיבת הגעה: פגיעת הדף
נמצאה על החוף ע"י אביתר בן אבי פקח ימי של רשות הטבע והגנים, וסרגיי שיפרין פקח של רשות הטבע והגנים הסיע את הצב אל מרכז ההצלה. הצב נקרא על שם דוד חלפון, פקח ימי של רשות הטבע והגנים באזור.

ברברה
צב ים חום, תת בוגר, במשקל כ-40 ק"ג
תאריך הגעה: פברואר 2023
נמצאה ב: מעגן מיכאל
סיבת הגעה: פגיעת הדף
נמצאה על החוף ע"י גבריאל שהתקשר מידי למוקד רשות הטבע והגנים 3639*. בעזרת נעמה מבית ספר שדה מעגן מיכאל, הם שמרו על הצבה עד הגעת פקח רשות הטבע והגנים עוגן ליכט, שהסיע את הצב למרכז ההצלה. הצב נקרא "ברברה" על שם הסערה שבעקבותיה צבים רבים נפלטו לחוף. הצבים צפו פגועים בלב ים, ובזכות הים הסוער הם נפלטו לחוף, נמצאו, והגיעו למרכז ההצלה לקבלת טיפול.

צב ים - שחרור צבים
צילום, שרית פילאצי, רשות הטבע והגנים
צב ים - שחרור צבים
צילום, שרית פילאצי, רשות הטבע והגנים
צב ים - שחרור צבים
צילום, שרית פילאצי, רשות הטבע והגנים
צב ים - שחרור צבים
צילום, שרית פילאצי, רשות הטבע והגנים
צילום: יניב לוי, רשות הטבע והגנים

Back to top button