חדשות חוץמבזקים

ישראל צריכה לדאוג? שר החוץ הסעודי בביקור באיראן

שר החוץ של ערב הסעודית, פייסל בן פרחאן, הגיע היום (שבת) לאיראן על רקע התקרבות בין שתי המדינות.

איראן וסעודיה הסכימו במרץ, בעסקה בתיווך סין, לסיים את הקרע הדיפלומטי ולשקם את היחסים בין שתי המדינות, לאחר שנים של עוינות שאפיינה את הגאו-פוליטיקה האזורית של השנים האחרונות.

ערב הסעודית ניתקה את קשריה הדיפלומטיים עם איראן ב-2016 לאחר שמפגינים איראניים תקפו את השגרירות הסעודית בטהרן כנקמה על הוצאה להורג של איש דת שיעי בולט.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בעקבות חידוש היחסים בחודשים האחרונים, איראן פתחה מחדש את שגרירותה בסעודיה ב-7 ביוני באופן רשמי.

פרחאן צפוי להיפגש עם נשיא איראן אברהים ראיסי ועם מקבילו האיראני חוסיין אמירבדולהיאן.

פרחאן אמר: "בימים אלו פועלים לחידוש הפעילות של הנציגויות הדיפלומטיות והקונסולריות בשתי המדינות ובקרוב תיפתח השגרירות הסעודית בטהרן. אני מצפה לפגוש את הנשיא ראיסי ולהזמינו לביקור בסעודיה".

איראן מנסה לאחרונה לתקן את קשריה המתוחים עם כמה מדינות ערביות במפרץ, כולל עם איחוד האמיריות.

ההתקרבות של סעודיה לאיראן פוגעת כמובן באינטרסים הישראלים, שכן ישראל ביקשה לבודד את איראן באופן דיפלומטי במזרח התיכון ובעולם. ראש הממשלה נתניהו הבהיר מספר פעמים שיש לו כוונה להמשיך בקו של הסכמי אברהם ולהגיע להסכם שלום עם ערב הסעודית, ההתקרבות לאיראן מצביעה שהאופציה הזו כנראה רק מתרחקת.

שגרירות סעודיה בוושינגטון גם הבהירה השבוע כי הממלכה לא תנרמל את קשריה עם ישראל כל עוד לא קיים פתרון לסוגיה הפלסטינית.

הממשל האמריקני בכל זאת פועל נמרצות כדי לקדם נורמליזציה בין ערב הסעודית וישראל. בכירים אמריקנים דיווחו כי יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לענייני המזרח התיכון, ברט מקגרק, הגיע במהלך סוף השבוע לערב הסעודית לשיחות עם בכירים סעודים שמטרה לקדם לקדם הסכם נורמליזציה בין הממלכה לבין ישראל. בשבוע שעבר מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, ביקר בסעודיה ובתום הביקור קיים שיחה ארוכה עם נתניהו בה סיקר את דרישותיו של הנסיך מוחמד בן סלמאן עבור הסכם נורמליזציה. בראשן – פיתוח תוכנית להעשרת גרעין "למטרות שלום".

שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן
ארכיון. צילום: משרד החוץ הסעודי

Back to top button