צרכנות

מה ההבדל בין כסף מסורתי לקריפטו?

כסף ומטבעות קריפטוגרפיים מייצגים שתי צורות שונות של מערכות פיננסיות. בעוד שמטבעות פיזיים של מדינות, הידועים גם כמטבע פיאט, קיימים כבר מאות שנים, מטבעות קריפטו מייצגים התפתחות עדכנית במגזר הפיננסי. 

אם אתם עדיין לא יודעים מה זה קריפטו הגיע הזמן לשנות את זה, מכיוון שאין ספק שהשוק הזה כאן כדי להישאר. אחד הדרכים לעשות את זה, היא באמצעות הבנה ההבדלים בין קריפטו לכסף מסורתי.

תמונה:freepik

מקור ושליטה

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כסף מסורתי מופק ונשלט על ידי בנקים מרכזיים או ממשלים של מדינות, ומספק להן את היכולת לנהל את ההיצע ולהתאים את שיעורי הריבית. אלה הרשויות היחידות שיכולות להדפיס שטרות חדשים או להטביע מטבעות חדשים.

בניגוד מוחלט לכך, מטבעות קריפטוגרפיים הם מבוזרים ופועלים ברשת הנקראת בלוקצ'יין, שהיא ספר חשבונות משותף המכיל את כל נתוני העסקאות של כל מי שמשתמש במטבעות. אספקת המטבעות נשלטת על ידי אלגוריתם ממוחשב ולא על ידי סמכות מרכזית, ולמעשה לא קיימת שום רגולציה של גוף מרכזי.

אימות ועיבוד עסקאות

במקרה של כסף מסורתי, מוסדות פיננסיים כמו בנקים מאמתים ומעבדים עסקאות. כאשר אתם משלמים באמצעות כרטיס אשראי, למשל, הבנק בודק אם יש לכם מספיק כסף ומאשר או דוחה את העסקה.

לעומת זאת, מטבעות קריפטו מסתמכים על מנגנון קונצנזוס לאימות עסקאות. ניקח לדוגמה את ביטקוין, המטבע הכי מוכר: התהליך שנקרא 'כרייה' של ביטקוין (הנפקת מטבעות חדשים) כולל מחשבים רבי עוצמה הפותרים בעיות מתמטיות מורכבות כדי לאמת עסקאות. לאחר הפתרון, העסקאות הללו מתווספות לבלוקצ'יין.

בטיחות ופרטיות

עסקאות בנקאיות עם כסף מסורתי יכולות להציע רמה מסוימת של פרטיות, שכן לבנקים יש מדיניות סודיות קפדנית. עם זאת, ניתן לאתר עסקאות אלו והן כפופות לבדיקה של המוסד הפיננסי והממשלה.

עסקאות במטבעות קריפטו, למרות שאינן אנונימיות לחלוטין, מציעות רמה גבוהה יותר של פרטיות. מלבד סכום העסקה וכתובות הארנק הדיגיטלי המעורבים, פרטים אחרים נותרים מעורפלים. יתרה מכך, ברגע שעסקה מתועדת בבלוקצ'יין, לא ניתן לשנות או למחוק אותה, וזו תכונת אבטחה חזקה מאוד.

נגישות והכלה

כסף מסורתי דורש מתווכים כמו בנקים או מוסדות פיננסיים אחרים לצורך ביצוע עסקאות. זה מותיר לעתים קרובות חלק ניכר מהאוכלוסייה העולמית ללא בנק או בתנאים מוגבלים בגלל היעדר תשתית או זכאות מוגבלת.

מטבעות קריפטו, לעומת זאת, דורשים רק גישה לאינטרנט וארנק דיגיטלי, מה שפותח אפשרויות להכללה פיננסית. אנשים יכולים לשלוח ולקבל מטבעות קריפטוגרפיים ללא צורך בחשבון בנק.

יציבות מחירים

מטבעות פיאט הם בדרך כלל יציבים וערכם אינו משתנה באופן דרסטי, מכיוון שהם מגובים בכוח וביציבות של הממשלה המנפיקה אותם. מטבעות קריפטו יכולים להיות תנודתיים מאוד, מכיוון שערכם מושפע בעיקר ממסחר ספקולטיבי. תנודתיות זו יכולה להוביל לרווחים משמעותיים אך גם להפסדים מהותיים.

לסיכום

בעוד שכסף מסורתי ומטבעות קריפטו משמשים שניהם כאמצעי לביצוע עסקאות, הם שונים באופן משמעותי. חיוני להבין את ההבדלים ביניהם כדי לנווט בנוף הפיננסי המשתנה.

Back to top button