טיוליםמבזקים

מדוע נעלם הנשר מבקבוקי הבירה?

רשות הטבע והגנים בשיתוף עם 'נשר מאלט' יצאו במהדורה מיוחדת לחיי הנשרים זאת בעקבות סכנת הכחדה חמורה שלהם ובכדי להעלות את המודעות ולעורר שיח ציבורי בנושא. הנשר המפורסם ביותר בישראל הוסר מעל תווית המוצר.

אוכלוסיית הנשרים בישראל עומדת בפני איום הכחדה אמיתי, כאשר בארץ נותרו רק כ-200 נשרים. מדובר בירידה משמעותית ממאות הנשרים שנהגו לקנן באזורים ההרריים והמצוקיים של ישראל בעבר.

הירידה באוכלוסיית הנשרים נובעת ממספר גורמים, ביניהם הרעלה מפגרים מורעלים, התחשמלות והתנגשות בקווי חשמל, ציד ולכידה בלתי חוקיים, צמצום מקורות מזון ובתי גידול והפרעה למקומות הקינון על ידי מטיילים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המגוון הביולוגי הוא חיוני לבריאות האדם ולרווחתו, לשגשוג כלכלי ולביטחון תזונתי. מערכות אקולוגיות בריאות מספקות אוויר נקי ותומכות בהיבטים שונים של חיינו. בישראל חשוב לשמור על כל מרכיב במגוון הביולוגי, כולל הנשרים. נדרשים מאמצי שימור נרחבים כדי להגן על הנשרים ולהבטיח את הישרדותם לדורות הבאים.

בירה מאלט
צילום: אתר רשות הטבע והגנים

ברשות הטבע והגנים בשיתוף החברה להגנת הטבע וחברת החשמל הקימו בשנת 1996 פרויקט מיוחד שנקרא "פורשים כנף" ומטרתו העיקרית היא למנוע הכחדת נשרים ועופות דורסים אחרים בישראל באמצעות פעולות שונות למניעת התחשמלות בעמודי חשמל, תוך חינוך תלמידי בתי הספר לחשיבות ההגנה על עופות אלו.

התוכנית מאגדת מגוון פעולות לשימור הנשרים, ובדו"ח מצב הנשרים בצפון מובאים נתונים על פעולות הממשק שננקטו לייצוב אוכלוסיית הנשרים. פעולות אלו כוללות הפעלת גרעיני רבייה ושחרור פרטים לטבע, הבאת נשרים מחו"ל להגדלת מספר הפרטים בגרעיני הרבייה, אספקת מזון לנשרים בטבע כדי להבטיח להם מזון זמין ללא כימיקלים ועוד.

כדי לנטר את הנשרים בישראל ולהבין את הדמוגרפיה שלהם, תויגו למעלה מאלף נשרים ולחלקם הותקנו משדרים המאפשרים מעקב אחר תנועותיהם בארץ ובחו"ל. הפרויקט גם נועד להגן על הנשרים מהפרעות מטוסים, להגן על קנים מהפרעות ולקיים פעילויות הסברה וחינוך כדי להעלות את המודעות לחשיבות ההגנה על ציפורים אלו.

אחד האיומים העיקריים על הנשרים ועופות דורסים אחרים בישראל הוא התחשמלות בעמודי חשמל, שעלולים להוביל לפציעה ומוות. במסגרת פרויקט "פורשים כנף" פועלת חברת החשמל למיגון קווי מתח והתקנת ציוד חסין עופות למניעת התחשמלות.

בסך הכל, פרויקט "פורשים כנף" הוא יוזמה חשובה להגנה על עופות דורסים בישראל ומניעת הכחדתם. על ידי חיבור בין בעלי עניין שונים ויישום מגוון פעולות להגנה על ציפורים אלו, הפרויקט מסייע להבטיח שנשרים ועופות דורסים אחרים ימשיכו לחיות כאן לעוד שנים רבות.

למידע נוסף על סכנת הכחדת הנשריםהיכנסו כאן לכתבה באתר רשות הטבע והגנים

Back to top button