מבזקיםספורט

"תיכף יהיה אסון שמישהו יישרף בתוך היציע בגלל אבוקה"

ועדת המשנה לספורט, בראשות ח"כ סימון דוידסון, קיימה היום (שני) את ישיבתה הראשונה בכנסת הנוכחית. הדיון עסק בגזענות ואלימות אוהדים, בעקבות אירועי גמר הפלייאוף בין מכבי תל אביב והפועל תל אביב שהתקיימו בשבוע שעבר.

יו"ר ועדת המשנה לספורט ח"כ סימון דוידסון: "נושא הגזענות והאלימות הורס כל חלקה טובה בספורט הישראלי. הרצח הארור במגרשי הספורט רשום על הקיר באדום בוהק. לא יתכן שהעברנו את החוק למניעת אלימות בספורט והוחלט גם על קנסות מינהליים, אבל במשחק שבו הודלקו 70 אבוקות באולם כדורסל – איש לא נעצר. מספר האירועים האלימים לא תואם את הענישה באופן כללי. אדם שמדליק אבוקה באולם הוא עבריין שצריך לשבת בכלא. בידיים של המשטרה יש חוק מעולה והמשטרה צריכה לאכוף אותו. מה צריך לקרות כדי שיתחילו להפעיל את היחידה למניעת אלימות וגזענות בספורט? היחידה כבר מתוקצבת, הכל מוכן." בנוסף, חייב להיות שופט ייעודי שמבין את הנושא. כך תהיה החמרה בענישה."

סימון דוידסון
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ראש מדור מניעת אלימות בספורט רפ"ק איציק עמיר הודה כי במשחק בו הודלקו 70 אבוקות – לא נעצר איש: "אבל במשחק האחרון של הדרבי בת"א היו 11 עצורים. המגנומטר שהוצב בכניסה למגרשים מפחית את היקף הסלקת האבוקות, אבל בנוגע להסלקה על הגוף – יש מגנומטר שכעת נמצא אצלנו בפיילוט עולמי, כמו שיש בשדות תעופה. כשנצליח להכניס אותו לשימוש, לא ניתן יהיה להכניס אבוקות על הגוף. רפ"ק עמיר הזכיר את ענישת בתי המשפט: "אין ענישה אחידה בארץ. בנוסף, ההמלצה שלנו היא לשופט ייעודי לספורט."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סממ"ר איילון במשטרה נצ"מ שלומי בן זימן: "אני הייתי מפקד האירוע שבסופו היו 11 עצורים, מתוכם 6 על אחזקת אבוקות בשער ע"י נערים שהסליקו אותן באיברים מוצנעים. בבימ"ש הם קיבלו הרחקה ל-90 יום וזאת ענישה קלה לטעמי. יש שיטות הסלקה. נשים מחביאות אבוקות בגופן. בפעם הראשונה הכנסנו שער מגנומטר וזה עובד בחלקו, אך עדיין הודלקו 35 אבוקות."

נציג נציבות כבאות והצלה ביקש להרים דגל אדום: "אנחנו על הקצה לקראת אסון שמישהו יישרף לנו בתוך היציע. הימצאות אבוקה ביציע היא אירוע מסוכן, למרות שאנו ערוכים."

יו"ר מכבי ת"א שמעון מזרחי: "כשמדליקים 70 אבוקות בדרבי, והרשת מתחילה לבעור, זה לא יתכן בכלל וזה קורה בתוך מגרש עם 250 סדרנים. אנחנו כתבנו מספר פעמים לאיגוד הכדורסל ולמינהלת הליגה שאנחנו מבקשים לקבוע שבמשחקי דרבי האוהדים לא יגיעו לדרייב אין ואוהדי הקבוצה השנייה לא יגיעו למנורה. לצערי לא זכינו לתשובה. אנחנו כבעלים לא יכולים לקחת אחריות. אולי כשלא יהיה קהל שנה-שנתיים – יבינו." יצוין כי מרשימת המוזמנים לדיון הוועדה היום הושמטו בתום לב נציגי הפועל.

ועדת המשנה לספורט
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

יו"ר מנהלת הליגות לכדורסל אריאל שטיינברג על אירועי הדרבי: "כולם אשמים בכל התהליך. לא היה מבוגר אחראי. אני נגד ענישה קולקטיבית. אם הדרך היחידה היא הפרדת קהלים – זה מה שנעשה. המינהלת לא אחראית על המשמעת. אנחנו יכולים לטפל מול הקבוצות – לתת הנחיות ולאכוף אותן."

יו"ר התאחדות הכדורסל עמירם הלוי: "יחד עם המינהלת אנחנו מכינים תכנית למניעת אלימות ככל שניתן. בכל שבוע מתקיימים 1,200 משחקי כדורסל. אחוז ההתפרעויות וועדות המשמעת הוא אפסי. במקרים דומים בעולם התגברו רק באמצעות ענישה אישית."

התובע המשמעתי של איגוד הכדורסל עו"ד איתמר ליפנר: "השנה היה שיפור באלימות בספורט, עד לאירועי הדרבי שהיו חריגים בחומרתם."

נציג המשרד לביטחון לאומי נשאל ע"י ח"כ יוראי להב הרצנו בנוגע למספר המקרים בהם נשמעו התבטאויות להט"בופוביות במגרשים: "בנוגע להתבטאויות אלה עוד לא התקבלה מדיניות תביעה ואכיפה. מאז עבר חוק למניעת אלימות בספורט לפני שנה, אנחנו בדיונים מול פרקליטות המדינה שזה בסמכותה."
שדר ערוץ ספורט פאדי: "כיום יש יותר קריאות להטופוביות וגזעניות. אני כשדר אומר לא פעם למפיק השידור לסגור בשל קריאות גזעניות. לידי עומד נציג משטרה ששומע את הדברים ולא עושה דבר. אני בעמדת השידור מפחד מהעבריינים האלה שמסליקים אבוקות. יש סדרנים שלא עברו הכשרה." רפ"ק עמיר העיר כי הסדרנים עוברים הכשרה של 6 ימים, וזאת נחשבת לארוכה ברמה עולמית."

ח"כ קטי שטרית: "יש למנות את חברי המועצה למניעת אלימות ולגבש תכנית פעילות כוללת נגד אלימות. צריך כרטיסי אוהדים משולבים במינויים כך שיוכלו להיות מזוהים טכנולוגית."

ח"כ דבי ביטון: "הקבוצה צריכה לקחת אחריות כי האוהדים באו בגללה. ואם הקבוצה לא מעבירה את שמו של המתפרע – היא נותנת את ידה למעשה."

ח"כ יוסף טייב: "אם יש קבוצות שמובילות התנהגות לא נאותה זה לא אומר שכל האוהדים שלהן כאלה. צריך להפסיק עם ההכללה ולהתייחס לגופו של ענין ולטפל בעשבים השוטים. העשבים השוטים קיימים בכלל צידי המתרס."

ח"כ פנינה תמנו שטה: "כשהמגרשים הופכים למופע ראווה של גזענות צריך לסגור את המשחק. חוקים זה לא מספיק".

מנהל ליגת האלופות לשכונות שלומי ללום: "הליגה שלנו קיימת שלוש שנים ומשחקים בה ילדים ונוער בסיכון שמגיעים משכונות קשות, מכל העדות ומכל הדתות. אצלנו אין מקרי אלימות וגזענות. הם מקבלים את טובי המאמנים ותמיכה מלאה."

בתוך כך העניק יו"ר הוועדה תעודות הוקרה לשני ספורטאים: אורן סנקביץ', אלוף אסיה ואירופה במשקל פתוח, קרטה בסגנון קיוקושינקאי; רותם דילברי, בת ה-16, אלופת אירופה קראטה בסגנון קיוקושינקאי

המאמן של סנקביץ', גיא סקורניק, היה גם המאמן של ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, שהגיע להעניק את התעודות לספורטאים.

סימון דוידסון - יאיר לפיד
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
אבוקות באצטדיון בבאר שבע
ארכיון. צילום: משטרת ישראל

Back to top button