מבזקיםצבא וביטחון

"היערכות לכל תרחיש": נחתם ההסכם המעגן את התכנית הרב שנתית של מערכת הביטחון

שר האוצר בצלאל סמוטריץ, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי, הממונה על התקציבים יוגב גרדוס, מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר ומנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אייל זמיר, חתמו הבוקר (חמישי) על הסיכום הרב שנתי של מערכת הביטחון, שיהווה עוגן לתכנית הרב שנתית של משרד הביטחון וצה"ל, תוך מתן מענה לאתגרים הביטחוניים ואתגרי כח האדם בצה"ל.

ההסכם שנחתם בהמשך להבנות שסוכמו בחודש פברואר ובתום עבודת מטה משותפת בין דרגי המקצוע בצה"ל, במשרד הביטחון ובמשרד האוצר, כולל מתווה רב שנתי לתקציב הביטחון שיקנה יציבות תכנונית ותקציבית למשרד הביטחון ולצה"ל, תוך ייעול תקציב, הסדרת נושאי כח אדם משמעותיים והחלת שינויים מבניים לטובת המשק הישראלי.
התוכנית התקציבית תאפשר התעצמות במודיעין, בטכנולוגיה, באמצעי לחימה ובאימונים, ובכך תבטיח שמערכת הביטחון תוכל להיערך כנדרש להתמודד אל מול האיומים בזירות השונות ובראשם האיום האיראני.

במסגרת הסיכום גובש מודל שירות חובה לצה"ל, המותאם לאתגרים הביטחוניים ולגידול הדמוגרפי, תוך שמירת מודל "צבא העם". על-פי המודל, החל ממתגייסי יוני 2024, גברים בשירות החובה יגויסו ל-32 חודשים, ומשך השירות יקוצר בהתאם לצרכים הביטחוניים ולאופי התפקיד, כך שבשנת 2030 משך השירות הממוצע יעמוד על 28 חודשים, ומשך שירות מלא יוגדר החל מ-24 חודשים. בהמשך תתקיים עבודת מטה שתקבע את משכי השירות למקצועות השונים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

דמי הקיום של חיילי החובה יוגדלו מהחודש ה-25 לשירות במספר פעימות – החל מיוני 2024 יועלו דמי הקיום ב-25%, החל מינואר 2025 יועלו דמי הקיום ב-50%, והחל מיוני 2026 תינתן תוספת דיפרנציאלית לפי מערכים. בכדי לאפשר לצה"ל להמשיך לשמר כוח אדם איכותי, נקבע כי יוקצו כמיליארד שקלים להסכם שכר ייעודי, כתוספת שכר ומענקים המיועדים לאנשי הקבע הצעירים ואוכלוסיית הלוחמים. עוד סוכם על מתווה בו תוצע לראשונה אפשרות בחירה למשרתי קבע במערכים מסוימים של מסלול תגמול מיוחד בשירות הקבע, אשר יכלול העלאת שכר משמעותית ומענקים במקום פנסיית הגישור.

סוגיות פנסיית הגישור והשלמות תקופות השירות הוסדרו באופן שמקנה וודאות למשרתים. קצבת הגישור לפורשי הפנסיה הצוברת תשולם עד גיל 60, ותכלול רשת ביטחון שתבטיח, במידת הצורך, הפקדת מענק חד פעמי לקרן הפנסיה, שיאפשר כי גובה הקצבה הראשונה מקרן הפנסיה הצוברת לא יפחת מגובה קצבת הגישור האחרונה של המשרת. אם רשת הביטחון לא תגשר על הפער, המענק לא יינתן וקצבת הגישור תמשיך להיות משולמת מהמדינה עד גיל 67. כמו כן, נקבעו כללים לגבי דור מעבר במסגרתם תתקבל פנסיית הגישור עד גיל 67. כנדבך נוסף בהגברת השקיפות בין המשרדים, סוכם על הקמת מנהלת גמלאות ושכר משותפת אשר בראשה יעמוד נציג מטעם החשב הכללי.

הסיכום המפורט שיפורסם בתקופה הקרובה בהתאם להנחיות ביטחון מידע, נחתם על-ידי הדרג המקצועי – בין סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם, ראש אכ"א אלוף יניב עשור והיועכ"ל תא"ל גיל פנחס מצד צה"ל ומשרד הביטחון לבין הממונה על התקציבים יוגב גרדוס, הממונה על השכר אפי מלכין (לעניין היבטי כח האדם) והחשב הכללי יהלי רוטנברג (לעניין הקמת מנהלת גמלאות ושכר) מצד משרד האוצר. הנושאים הנדרשים יובאו לאישור הממשלה והכנסת.

מדברי שר הביטחון, יואב גלנט: "מדינת ישראל מתמודדת עם אתגרים ביטחוניים רבים ההולכים ומתעצמים ומחייבים הכנה מוקדמת והשקעת משאבים משמעותית לשם היערכות לכל תרחיש. הבשורה שאנו מביאים היום, עם חתימה על הסכם תקציבי רב שנתי בין מערכת הביטחון למשרד האוצר היא ברכה גדולה למדינת ישראל. התוכנית הרב שנתית תספק מענה להתעצמות, להצטיידות ולשימור היתרון האיכותי של ישראל על אויביה בתחומים הביטחוניים, הצבאיים, הטכנולוגיים והמודיעיניים. נשקיע בכח האדם באופן מיוחד לשם שימור מקור כוחנו וננקוט במדיניות שתאפשר תשלום מוגבר לאלו המשרתים בחזית הלחימה ולאורך זמן ממושך יותר, בחובה ובקבע. תודתי לשר האוצר בצלאל סמוטריץ ואנשי משרדו על השותפות, לרמטכ״ל רב אלוף הרצי הלוי ומנכ״ל משרד הביטחון אלוף (מיל׳) אייל זמיר, העוסקים זמן רב בנושא. תודה מיוחדת לראש אגף התקציבים במשרד הביטחון תת-אלוף גיל פנחס, שניתב במקצועיות ובחוכמה את התהליך והיה גורם מכריע בהצלחת מציאת שביל הזהב בין מערכת הביטחון לבין משרד האוצר״.

מדברי שר האוצר, בצלאל סמוטריץ: "אני מברך על חתימת העוגנים לתוכנית הרב שנתית של מערכת הביטחון. אנו מסכמים פה תהליך ארוך, יסודי ומעמיק בו נבחנו הצרכים של מערכת הביטחון והשפעתה של מערכת זו על כלכלת מדינת ישראל, ואני סבור שמצאנו את האיזונים הנכונים. הסיכום הנוכחי מסדיר לאחר שנים ארוכות סוגיות שונות שהיו במחלוקת ומעניק לצה"ל וללוחמיו ומפקדיו את הגיבוי ואת הוודאות והיציבות הנדרשת. בתוך כך, קיצור שירות החובה שנחתם היום חשוב למשק ולצמיחה הכלכלית של המדינה. אני מודה לדרגים המקצועיים במשרד האוצר על העבודה המאומצת, לצה"ל ומשרד הביטחון על שיתוף הפעולה הפורה ולידידי שר הביטחון על המנהיגות ושיתוף הפעולה".

מדברי הרמטכ"ל, רב-אלוף, הרצי הלוי: "ההסכם הזה חשוב מאוד, הוא מאפשר לצה״ל לתכנן באופן רב-שנתי, ולהיערך טוב יותר לאתגרים המתפתחים, הקרובים והרחוקים, ובראשם האתגר הרב-זירתי. ההסכם עתיד לאפשר לצה״ל כלים נוספים לשימור ופיתוח אנשי הקבע המתאימים והטובים ביותר, בדגש על הדרג הצעיר ומערכי הלחימה. יש בהסכם הזה משהו חשוב לא פחות – במשך תקופה ארוכה, כשנה וחצי, ישבו בכירי צה״ל עם בכירי האוצר ללמוד את צרכי צה״ל, את אילוצי משרד האוצר בתכנון תקציב לאומי ובעיקר שקדו על פתרונות יצירתיים. בשיתוף פעולה, הצלחנו להביא בשורה חדשה שתשפר את הביטחון ותיטיב גם עם הכלכלה הישראלית. צה״ל לא קיבל את כל מה שרצה, כך גם משרד האוצר, אך אזרחי ישראל הם המרוויחים המרכזיים משיח מקצועי ועמוק זה. אני מודה לשר הביטחון ולשר האוצר, על התמיכה, הגיבוי והמאמץ שנעשה להביא הסכם זה לכדי סיום".

מדברי מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר: ״ההסכם יאפשר למערכת הביטחון לתכנן ולהוציא לפועל תכנית רב שנתית שתאפשר הגדלה ניכרת של היתרון הצבאי ושיפור אפקטיביות הלחימה. בהסכם ניתן דגש על היכולת המשמעותית ביותר של צה״ל שעליו מושתת הביטחון הלאומי- האנשים. משרד הביטחון וצה״ל עובד בשת״פ הדוק עם האוצר כדי ליישם את התוכניות האלה ולבצר את מעמדה של ישראל כמעצמה צבאית אזורית ולהבטיח לנו כח מחץ התקפי והגנה רב מימדית שתאפשר לנו להמשיך להגן על מדינת ישראל ואזרחיה״.

מדברי הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס: "סיכום זה מהווה בשורה משמעותית למערכת הביטחון ולמשק הישראלי בכלל. הוא נוצר מתוך שיח מעמיק והבנת אתגרי המשק הישראלי ואתגרי מערכת הביטחון. במסגרת הסיכום, מוסדרות סוגיות מרכזיות שהיו בשיח בעשור האחרון, כמו חשב שכר בצה"ל, קיצור השירות ופנסיות הגישור. אני מודה לצוותים המקצועיים שלקחו חלק בתהליך לאורך השנים, ובעיקר לשר האוצר על הגיבוי לאורך כל הדרך".

מדברי מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר: "זהו סיכום חשוב שיתרום לחיזוק הביטחון, המשק והמדינה. שיתוף הפעולה והשיח המקצועי הפורה עם מערכת הביטחון מאפשר לנו להציג היום הישגים משמעותיים שיבואו לידי ביטוי ביתר שאת גם בעתיד לאורך כל תקופת הסיכום. אני מבקש להודות לצוותים המקצועיים במשרד האוצר ובמערכת הביטחון על העבודה המקצועית, הרבה והמתמשכת".

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג: ״אני מברך על הסיכום בין צה"ל לבין אגף החשב הכללי על הקמת מינהלת גמלאות ושכר בצה"ל, בראשות חשב מטעם החשב הכללי במשרד האוצר, שתקבל לידיה את כל סמכויות יחידת מופת בנוגע למכלול הפעולות הקשורות בניהול, ביצוע ובקרת תשלומי הפרט בצה"ל (שכר, גמלאות ועוד). מדובר באירוע היסטורי וחשוב שיביא לשיפור הפיקוח, הבקרה והשקיפות על תשלומי השכר והגמלאות בצה"ל. אני רוצה להודות לסגן הרמטכ"ל, האלוף אמיר ברעם, ולראש אכ"א, האלוף יניב עשור, על שיתוף הפעולה ההדוק ועל הנכונות לפעול יחדיו להסדרת סוגיה זו, ולסגני אלי ביתן ובני מנחם על עבודתם בגיבוש ההסכמות למול צה״ל".

הממונה על השכר והסכמי עבודה, אפי מלכין: "מדובר בסיכום טוב ומאוזן שייתן מענה לאתגרי כח האדם בצה"ל, בהיבטי השכר והפרישה, למשך שנים קדימה. תהליך העבודה היה ענייני ונקי ואני רוצה להודות לכל המעורבים, ובפרט לצוות ביטחון באגף השכר והסכמי עבודה, על עבודה מקצועית ומסורה".

צילום: דובר צה"ל

Back to top button