מבזקיםמשפטי/פלילי

האם השופטים משנים גישה כלפי האלימות בחברה הערבית?

בית המשפט העליון קיבל את ערעור הפרקליטות והחמיר את תקופת המאסר שנגזרה על האחים מחמד ורשיד חסארמה, אשר הורשעו בין היתר בעבירות של ירי בנשק חם, חבלה בכוונה מחמירה וניסיון הצתה על רקע סכסוך בין משפחות בחברה הערבית. בעקבות הערעור, הוחמר עונשו של מחמד מ-4 שנות מאסר ל-5 שנות מאסר, ואילו עונשו של רשיד הוחמר מ-6.5 שנות מאסר, ל-8 שנות מאסר. ערעור זה הינו חלק ממגמה שמקדמת המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, שעניינה החמרת ענישה ויצירת הרתעה במסגרת המאבק בתופעת האלימות הגואה והשימוש בנשק חם, ובפרט בחברה הערבית.

האחים חסארמה הורשעו על פי הודאתם בכך שבחודש מאי 2022 ביצעו ירי לעבר בית עסק של משפחה עמה היו מצויים בסכסוך כשהם מצוידים במיכלי דלק במטרה להצית את המקום. למקום הגיעו שוטרים אשר ירו לכיוון האחים, אשר בתגובה השיבו בירי, תוך שהם מנסים להימלט. במהלך האירוע נפצע אחד השוטרים.

בערעור שהגישו עו"ד רחל מטר, מנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה ועורכי הדין טליה קצב ומסעד מסעד, ביקשה המדינה להחמיר בעונשם של הנאשמים והדגישה את הנסיבות החמורות של ביצוע העבירות, המלמדות על התארגנות עבריינית כדרך לפתרון סכסוכים, ומבטאות עזות מצח והיעדר מורא מפני החוק. נטען כי יש לתת משקל הולם לסיכון הרב שיצרו הנאשמים לחיי אדם, ולעובדה כי חשו שוויון נפש לאפשרות שיפגעו בחפים מפשע. עוד טענה המדינה כי העונש אינו מעניק משקל לשיקול ההרתעה ובפרט כשמדובר בעבירות שבוצעו כחלק מסכסוך ארוך בין משפחות בחברה הערבית וכי לשם כך נדרש להעלות את רף הענישה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בית המשפט העליון (הרכב כב' המשנה לנשיאה ע' פוגלמן, כב' השופט י' עמית וכב' השופט י' כשר) קיבל את ערעור הפרקליטות והחמיר כאמור לעיל את עונשם של האחים.

בפסק הדין קבע בית המשפט כי: "אל לנו להתעלם מהמציאות הקשה שבה נשק קטלני ורב עוצמה זמין בתפוצה רחבה, על הסיכון הרב לחיי אדם חפים מפשע ולפעילות עבריינית שהדבר נושא עמו. אף אין להתעלם מהיקפה הנרחב של התופעה, שאינו שוכך עם השנים. כפי שציינו לא אחת, לבתי המשפט תפקיד חשוב בהתמודדות עם תופעה זו, בין היתר בדרך של קביעת רף ענישה מחמיר ומרתיע. ההחמרה נדרשת לעבירות הנשק בכללותן ועל כל גווניהן, והיא מקבלת משנה תוקף כאשר עסקינן בתופעת השימוש בנשק קטלני ככלי לפתרון סכסוכים". (סעיף 10 לפסק הדין)

מהפרקליטות נמסר כי: "צו השעה מחייב את כל זרועות מערכת אכיפת החוק להירתם לצעדים משמעותיים ולהשמיע קול ברור כנגד האלימות הגואה והשימוש בנשק , בפרט בחברה הערבית. אנו מברכים על פסק דינו של בית המשפט העליון, שהוא בבחינת לבנה נוספת בחומה הבצורה המוצבת נגד התופעה של אלימות ופתרון סכסוכים באמצעות נשק חם. פסק הדין שולח מסר מרתיע וברור לגורמים האלימים בחברה הישראלית בכלל, ובפרט בחברה הערבית, הפוגעים בתחושת הבטחון האישי של כלל אזרחי המדינה".

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

Back to top button