מבזקיםמשפטי/פלילי

המשטרה תפסה מצלמות במהלך חקירת רצח – הם איימו לפגוע בבעליהן

בית המשפט המחוזי בנצרת גזר על מרואן וכאד, ח'ליל אגבאריה ואנאס ג'בארין, מאסר בפועל ופיצויים. לאחר שאיימו וניסו לפגוע באדם, שהמשטרה תפסה את מצלמות האבטחה שהיו ברשותו לצורך חקירת מקרה רצח.

מכתב האישום המתוקן בו הודו הנאשמים והוגש על ידי פרקליטות מחוז צפון (פלילי) עולה כי במהלך מאי 2019 נרצח תאופיק זהר. במסגרת חקירת הרצח תפסה המשטרה מכשיר D.V.R בו נשמרו צילומי מצלמת האבטחה, השייכת למתלונן ותיעדה את בנו של וכאד באופן הקושר אותו לביצוע הרצח. לאור האמור הוגש כתב אישום נגד בנו של ואכד והוא הורשע בעבירת הרצח ועבירות נוספות. בית המשפט גזר עליו מאסר עולם. במסגרת הכרעת הדין ציין ביהמ"ש כי לתיעוד של המצלמה היה משקל מהותי. לאור המתואר כעס וכאד על המתלונן והחל במסכת איומים וסחיטת כספים ממנו ומבני משפחתו בין היתר דרש כ 500,000 ₪, שלאחר משא ומתן ירדו ל 250,000 ₪.

בנוסף, על רקע האמור פנה ואכד אל אגבאריה וביקש ממנו כי בתמורה לתשלום כספים ירה במתלונן באופן שיגרום לו חבלה חמורה. לאור האמור רכש ג'בארין אקדח בעבור אגבאריה ובסמוך למועד גזר הדין המתינו אגבאריה ואדם נוסף במסלול נסיעתו של המתלונן, כאשר הם נושאים את האקדח. בשל טעות בזיהוי ניסו אגבריה והאדם הנוסף לירות באדם אותו הוא חשב למתלונן ממרחק של מטר אחד בלבד. בעקבות מעצור בנשק לא נורו הכדורים והשניים ברחו. לאחר ניסיון הפגיעה, התלונן אגבאריה בפני ג'בארין כי האקדח היה תקול וכי הוא "עשה לו בושות" בכך שסיפק לו אקדח כזה. בהתאם לבקשתו של אגבאריה האקדח תוקן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לאור האמור הרשיע בית המשפט (כב' השופט חנא סבאג) את וכאד בסחיטה באיומים ושידול לחבלה חמורה בנסיבות מחמירות. אגבאריה הורשע בחבלה חמורה בכוונה מחמירה; עבירות בנשק (רכישה של נשק, אביזר ותחמושת); עבירות בנשק (נשיאת נשק, אביזר ותחמושת); פירוק רכב; שינוי זהות של רכב ווהסתייעות ברכב לביצוע פשע וג'בארין הורשע בעבירות בנשק (עסקה אחרת בנשק) ועבירות בנשק (נשיאה והובלה)

במסגרת הטיעונים לעונש עו"ד אוהד כהן מפרקליטות צפון (פלילי) ציין את הצורך במיגור האלימות המשתוללת במגזר הערבי, ובמיוחד את ההגנה שיש לתת לעדים פוטנציאלים ולשמירה על ראיות המסייעות בפענוח פשעים, כמו גם את שעת החירום בה מצויה המדינה בכל הנוגע לעבירות המתבצעות תוך שימוש בנשק חם, תוך סיכון חייהם של חפים מפשע. בנוסף, ציין עו"ד כהן את הערכים החברתיים שנפגעו כתוצאה של הנאשמים בניהם היכולת להגיע לחקר האמת בחקירות המשטרה וההליכים בבית המשפט. שכן וכאד היה מעוניין לפגוע באדם אשר כל חטאו הוא שמצלמות ביתו סייעו למשטרה בפיענוח מקרה רצח. מנגד טענו באי כוחם של הנאשמים מעשיהם אינם בדרגת חומרה גבוה וכי הם לא התכוונו לשבש חקירה או למנוע עדות. בגזר הדין ציין כב' השופט חנא כי הנאשם לא הסתפק בסחיטה באיומים של המתלונן ובני משפחתו אלא שידל גם לחבול במתלונן באמצעות ירי לעברו.

עוד ציין כי: "חומרה יתירה עולה נוכח הרקע לביצוע העבירות מצד הנאשם 1, אשר בחר לסחוט באיומים קשים את בני משפחת … ובהמשך שידל את נאשם 2 לפגוע ב… באמצעות ירי, אך בשל העובדה שסרטוני מצלמות האבטחה בביתם סייעו בפיענוח מקרה רצח בו היה מוערב בנו, והם, כאזרחים נורמטיביים ושומרי חוק, שיתפו פעולה עם רשויות החוק ולא העלימו את תוכנם."

כמו כן צוין כי: "מימד החומרה עולה נוכח התכנון המוקדם שקדם לניסיון הפגיעה ב…, כאשר הנאשם 2 דאג לרכוש את האקדח דרך הנאשם 3, ניסה לגייס אנשים שונים לבצע את הפגיעה בפועל ולבסוף הצליח לגייס אדם אחר שזהותו לא ידועה עד ליום זה, אסף מידע מקדים על …ועל המסלול בו הוא נוהג לנסוע ופעל להקשות על זיהוי הרכב בו עשו הוא והאחר שימוש, באמצעות גניבת לוחיות זיהוי מרכב תמים. המדובר אם כן בהתנהלות עבריינית מתוחכמת ומתוכננת, המעידה בצדה על אדם המעורה בעולם הפשע.

אף ניסיון הירי שבוצע לעבר … (אשר זוהה בטעות כ…) מצוי ברף החומרה הגבוהה ביותר … רק בנס לא נגרמה התוצאה לה ייחל הנאשם 2, בין אם הנפגע היה … ובין אם היה …, וזאת בשל התקלה באקדח." ביחס לעבירות הנשק ציין כב' השופט חנא כי: "בפסיקה שניתנה לאחרונה, עמד בית המשפט העליון על מצב החירום בו מצויה מדינת ישראל בכל הקשור לעבירות בנשק, אשר מחייב החמרה בענישה המוטלת על המורשעים בהן"

בית המשפט גזר מעל ואכד 11 שנות מאסר; מאסר על תנאי ופיצוי בגובה 150,000 ₪ (זאת לאחר שהחזיר את 250,000 ₪ שולמו לו על ידי המתלונן); על אגבאריה גזר 10 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס בגובה 20,000 ₪ ופיצוי בגובה 30,000 ₪; ועל ג'בארין גזר 6 שנות מאסר בפועל; מאסר על תנאי; קנס בגובה 10,000 ₪ ופיצוי בגובה 15,000 ₪.

לאחר מתן גזר הדין ציין עו"ד אוהד כהן, שניהל את התיק כי: "בית המשפט קיבל את עמדתנו וגזר עונש תקדימי בחומרתו אשר מעביר מסר ברור שמי שיפעל נגד עדים יורחק מהחברה לשנים ארוכות. אנו מקווים שעונשים מסוג זה יסייעו במיגור תופעות של הדחת עדים ושיבוש חקירות"

מצלמות אבטחה
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

Back to top button