חדשות חוץמבזקים

כוח ואגנר מאיים להשתלט על מוסקבה, פוטין: "כל מי שהחליט לבגוד בנו ייענש"

מפקד כוח ואגנר, יבגני פריגוז'ין, מי שפעל במהלך הלחימה באוקראינה לצידה של רוסיה הכריז הלילה (שבת) כי בעקבות סכסוך מתמשך וחוסר שיתוף פעולה בינו לבין שר שר ההגנה הרוסי סרגי שויגו, הוא צועד עם אנשיו למוסקבה כדי להפיל את הנהגת הצבא הרוסי. בבירה הוכרז מצב חירום והנשיא פוטין נשא דברים לאומה, "כל מי שהחליט לבגוד בנו ייענש. הכוחות המזוינים קיבלו את הפקודות המתאימות." אמר.

כאמור, "קבוצת ואגנר", כוח מיוחד של שכירי חרב שהיה נאמן עד כה לצבא הרוסי ופעל לצדו בשיתוף בלחימה באוקראינה פתח במרד גלוי כנגד הנשיא הרוסי פוטין. לוחמיו חצו את הגבול מאוקראינה בחזרה לרוסיה והשתלטו על מתקנים צבאיים, כולל שדה התעופה הצבאי במחוז רוסטוב ועל העיר וורונז' שבדרום-מערב המדינה. בהכרזתו של מפקד הכוח איים לכבוש את מוסקבה. כוננות הוכרזה בבירה ובשל מצב החירום נחסמו הכבישים המהירים אליה. בנוסף נפרשו כוחות האבטחה הנשיאותיים מסביב לארמון ובפאתי העיר.

לטענתו של פריגוז'ין הסיבה למרד היא מתקפת טילים רוסית שכוונה נגדו בשל סכסוך פנימי בינו לבין גנרלים בצבא רוסיה שביקשו לחסלו. כוח ואגנר טוען שצבא רוסיה הפציץ אתמול מחנה שלהם וגרם לעשרות הרוגים ופצועים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדוח מצב שפרסם המודיעין הבריטי על המצב ברוסיה נכתב כי "בשעות המוקדמות של ה-24 ביוני 2023, הסכסוך בין קבוצת וגנר של יבגני פריגוז'ין לבין משרד הביטחון הרוסי גלש לעימות צבאי מוחלט. במבצע שאפיין פריגוז'ין כ'צעדת חופש', חצו כוחות קבוצת וגנר מאוקראינה הכבושה לרוסיה בשני מקומות לפחות. כוח ואגנר השתלט על המפקדה שמנהלת את הפעולות הצבאיות של רוסיה באוקראינה. יחידות נוספות של ואגנר נעות צפונה דרך מחוז וורנז', כמעט בוודאות במטרה להגיע למוסקבה. עם ראיות מוגבלות מאוד ללחימה בין כוח ואגנר לכוחות הביטחון הרוסיים. במהלך השעות הקרובות, נאמנותם של כוחות הביטחון של רוסיה ובמיוחד של המשמר הלאומי הרוסי תהיה המפתח לאופן שבו המשבר יתרחש. זהו האתגר המשמעותי ביותר לרוסיה בתקופה האחרונה."

הנשיא פוטין אמר בנאומו כי, "יש סכנה אמיתית לצבא. מה שקורה כרגע זו מלחמה נגד רוסיה ומדובר באיום על האומה שלנו. כל אלה שבוגדים באופן מכוון במדינה שלנו הם טרוריסטים ברברים".

פוטין הוסיף, "נעשה הכל כדי להגן על רוסיה. הפעולה שלנו תהיה נחרצת לייצוב המצב." הוא הודה שהמצב ברוסטוב שבדרום רוסיה – קשה והבטיח, "אנו ננקוט באמצעים חמורים נגד המורדים".

מנהיג וגנר, יבגני פריגוז'ין הגיב לדבריו של פוטין ואמר: "לגבי הטענה על בגידה במולדת, הנשיא טעה עמוקות. אנחנו פטריוטים של מולדתנו, נלחמנו ואנחנו עדיין נלחמים. אף אחד לא מתכוון להסגיר את עצמו לבקשת הנשיא או כל אחד אחר, אנחנו לא רוצים שהמדינה תחיה בשחיתות, הונאה ובירוקרטיה".

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי הגיב לאירועים ברוסיה ואמר: "במשך זמן רב השתמשה רוסיה בתעמולה כדי להסוות את חולשתה ואת טיפשות ממשלתה. עכשיו יש שם כל כך הרבה כאוס ששום שקר לא יוכל להסתיר. וכל זה תחת אדם אחד, שמפחיד שוב ושוב משנת 1917, למרות שאינו מסוגל להוביל לשום דבר אחר. החולשה של רוסיה ברורה – חולשה בקנה מידה מלא. ככל שרוסיה תחזיק יותר זמן את חייליה ושכירי החרב שלה על אדמתנו – כך ייגרמו לה יותר כאוס, כאב ובעיות בהמשך".

הלוחמים באוקראינה לא יכלו להישאר אדישים למצב ובסרטון ויראלי שעלה לרשתות החברתיות נראה חייל אוקראיני אוכל פופקורן בהנאה תוך כדי שהוא צופה בהנאה רבה בשידורים המגיעים מרוסיה.

הצבא הרוסי נערך כעת להתמודד מול כוח ואגנר מפני ניסיון להגיע למוסקבה ובשל כך כביש הגישה מרוסטוב לבירה נחסם לתנועה.

בערוץ הטלגרם המזוהה עם כוח ואגנר ציינו כי 180 אנשי שירות וגורמי ביטחון רוסים סירבו להתעמת עם הכוחות של ואגנר, במעבר הגבול בוגייבקה, שנמצא באזור וורונז', והניחו את נשקם. כמו כן נמסר כי כוחות הביטחון ותושבי רוסטוב קיבלו אותם בברכה עם כניסתם. על פי הדיווחים האחרונים המגיעים משם, רבים מכוחות הצבא הרוסי, החליפו צד והצטרפו לשורותיו של כוח ואגנר.

מתוך ראיון עם מפקד כוח ואגנר, יבגני פריגוז'ין

אנשי הצבא הרוסי שנכנעו. צילום: מתוך ערוץ הטלגרם
לוחמי כוח ואגנר במטה המחוז הצבאי הדרומי ברוסטוב
מפקד כוח ואגנר, יבגני פריגוז'ין

Back to top button