חדשות חוץמבזקים

סוף להפיכה ברוסיה: מנהיג קבוצת וגנר שמרד נגד פוטין יעבור לבלארוס

מנהיג קבוצת שכירי החרב הרוסית כוח וגנר, יבגני פריגוז'ין, הודיע הערב (מוצ"ש), לאחר שפתח בהפיכה נגד השלטונות הרוסיים, ​​כי חייליו הצועדים לכיוון מוסקבה – ייסוגו.

על פי הדיווחים פריגוז'ין ומנהיג בלארוס ניהלו משא ומתן להפגת המתיחות בין כוח וגנר והצבא הרוסי.

המשא והמתן בין פריגוז'ין והנשיא אלכסנדר לוקשנקו מבלארוס פתח את האפשרות שניתן לפתור את המשבר הביטחוני שהתפתח במהירות, ללא לחימה מזוינת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פריגוז'ין וכוח וגנר השתלטו על העיר האסטרטגית רוסטוב ברוסיה בשעות הבוקר המוקדמות. הוא החל להעביר את שיירותיו הצבאיות החמושות לכיוון הבירה הרוסית. בנאום קצר הבוקר, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כינה את המרד כמעשה בגידה ו-"דקירה בגב של ארצנו ואנשינו". פריגוז'ין קרא לחייליו "פטריוטים".

בשעות הערב נראה שהעימות הולך לקרב מזוין על מוסקבה, אולם המצב השתנה במהירות כאשר משרדו של לוקשנקו הצהיר כי מר פריגוז'ין הסכים להצעת המנהיג הבלארוסי לעצור את תנועת החמושים של כוח וגנר.

בהצהרה קולית שפורסמה לטלגרם זמן קצר לאחר מכן, פריגוז'ין אמר "הם רצו לפרק את הפלוגה הצבאית של וגנר. יצאנו בצעדת צדק ב-23 ביוני. תוך 24 שעות הגענו למרחק של 200 ק"מ ממוסקבה. בזמן הזה, לא שפכנו טיפה אחת מדם לוחמינו. עכשיו הגיע הרגע שבו דם עלול להישפך. מתוך הבנת האחריות שדם רוסי ישפך, אנו הופכים את הטורים וחוזרים למחנות [באוקראינה]".

הקרמלין הודיע כי פריגוז'ין יעבור לבלארוס ויבוטל האישומים הפליליים נגדו, כאשר פוטין בעצמו ערב לביטחונו. כמו כן, אנשי כח וגנר שלא נלחמו יקבלו חוזים במשרד ההגנה הרוסי ומי שכן נלחם יקבל חנינה.

על פי הדיווחים ברוסיה, לפחות שנים עשר טייסים ואנשי צוות אוויר נהרגו במסגרת הקרבות עם קבוצת וגנר שהפילה לפחות שבעה מסוקים ומטוסים של חיל האוויר הרוסי.

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, מסר כי פוטין לא יתייחס עוד לפרשה וכי המבצע באוקראינה ימשיך כרגיל.

במזרח אוקראינה ראו התושבים במרד הסחת דעת לרוסיה שיכולה לסייע לכוחות קייב. רוסיה המשיכה בהתקפותיה על אוקראינה, תוך ירי יותר מ-20 טילים לעבר קייב בהתקפה לפני עלות השחר שהותירה לפחות שלושה בני אדם הרוגים. מנגד אוקראינה האיצה את מתקפת הנגד שלה וטענה לכיבוש מספר יישובים במזרח המדינה. ארה"ב ניצלה את הכאוס הזמני ברוסיה כדי להעביר נשק נוסף לאוקראינה.

אנליסטים מנסים לנתח את המשמעות של אירועי היממה האחרונה ברוסיה, כאשר רבים אומרים שהמפסיד העיקרי מן האירוע הנו פוטין שנתפס בחולשתו. הצבא הרוסי נתפס כצבא שלא מסוגל להגן על גבולות המדינה והתקשה אף להתמודד עם מרידה של כוח וגנר הקטן משמעותית. עבור פריגוז'ין היה כל האירוע מפגן כוח והחסינות שקיבל מהקרמלין שמה אותו ואת כוחו במצב טוב יותר מהמצב בו היה לפני האירוע. אולם, פוטין ככל הנראה לא ישכח מה עשה לו פריגוז'ין בזמן הקרוב. ייתכן שפוטין יבצע שינויים משמעותיים בצבא בעקבות האירועים. עבור האוקראינים, האירועים ברוסיה חשפו חולשה משמעותית.

יבגני פריגוז'ין - מנהיג קבוצת וגנר
יבגני פריגוז'ין. שימוש על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

הופץ ברשתות החברתיות. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות של תכני המדיה המגיעים לידנו. אם זיהיתם בפרסומים שלנו צילום שאתם בעלי הזכויות בו, אנא פנו אלינו על מנת להעניק לכם קרדיט ראוי או לחילופין להפסיק את השימוש בו. לפניות באמצעות הדוא"ל: [email protected]

Back to top button