חדשות הארץמבזקים

נכון להיום: בישראל חיים 1,297 "מנטרלים" שפעלו באסון צ'רנוביל

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) קיימה היום (שני) ישיבה לציון 25 שנה לארגון ברית ליקוידטורים של אסון צ'רנוביל בישראל. אסון צ'רנוביל התרחש לפני 37 שנים בתאריך 26 באפריל 1986. מדובר בתאונה גרעינית החמורה ביותר בעידן המודרני. לאחר התאונה, כ-600,000 אנשים גויסו בכפייה, ועסקו בכיבוי השריפות מסביב לכור, בניקוי ופינוי האזורים הנגועים בקרינה ללא אמצעי מיגון מספקים. כתוצאה מהקרינה החריפה, עם השנים התגלו בקרבם מקרים של סרטן ומחלות נוספות שמקורן בנזקי קרינה.

ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות: "בעליה הגדולה של שנות ה-90, עלו כ-4,000 ליקווידטורים (מנטרלים) לארץ. בכנסת ה-24 ועדת העבודה והרווחה, אישרה בקריאה טרומית הצ"ח להרחבת זכויות הליקוידטורים – הגדלת המענק שזכאים לו והצמדתו למדד. החוק מקנה תעודה למי שמוכר כמנטרל, אך התעודה לא מעניקה כל העדפה בתור לדיור לציבורי וקדימות בתור לבדיקות וטיפולים רלוונטיים. חברות הביטוח מסרבות לבטח את המנטרלים בביטוח חיים דבר שמונע מהם לקבל משכנתאות והלוואות לדיור. המענק החד פעמי האחרון שחולק לזכאים היה בגובה 6,000 ₪ והסיוע בשכ"ד לא מאפשר לשכור דירות נוחות. למקבלי המדיניות יש הזדמנות להשתמש בכסף קטן לטובת דברים גדולים. לתת לאנשים הוקרה על מה שעשו למען האנושות, חלקם שילמו בחייהם ובאיכות חייהם".

לפי נתוני משרד העלייה והקליטה, הוועדה הבין משרדית לקביעת ההכרה ב"מנטרלים" הכירה ב- 1,751 פונים כ"מנטרלים" (377 מהם נפטרו, 77 במצב של בירור), כלומר נכון להיום 1,297 מנטרלים מקבלים מענק מהמשרד. גילם הממוצע של המנטרלים עומד על 70.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עם עלייתם לישראל איבדו נפגעי צ'רנוביל, את כל זכויות "היתר" שהיו זכאים להם ברוסיה ובאוקראינה. חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל חוקק בשנת 2001. החוק קבע סיוע של מתן מענק פעם בשנה, עזרה בדיור ובבריאות לליקוידטורים. בדצמבר 2018, בג"צ קבע שהמדינה לא יישמה את הסעיפים שנגעו לעזרה ברכישת דירה, במתן קדימות לדיור ציבורי לליווי רפואי ולביטוח ממשלתי.

ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו): "כאשר התפזרה הכנסת הקודמת נסינו להכניס את החוק להמשך עבודה, אבל נתקלנו בסירוב מטעמים פוליטיים. אנחנו מקווים להצליח להעיר את החוק המעודכן בכנסת הנוכחית ובכך להעלות את הקצבה בעוד אלף שקלים בחודש. כיום כל אותם בוגרי האסון בצ'רנוביל שחיים בישראל הם מעל גיל פרישה ובהתאם לכך הם זכאים לכל הבדיקות כאזרחים ותיקים. העולם צריך לזכור את הגבורה של האנשים באסון צ'רנוביל. אנחנו בישראל צריכים לדעת להכיר למנטרלים תודה גדולה ולעזור להם בכל עניין בירוקרטי שאנחנו יכולים".

ד"ר ודים חסדן, יו"ר ארגון ברית ליקבידטורים מצ'רנוביל: "האסון הגרעיני הגדול ביותר בעולם הוביל לשינויים בגישה של ברית המועצות וכתוצאה מכך לעלייה גדולה לישראל בשנות ה- 90. חשוב מאוד לספר את סיפורי הגבורה של המנטרלים באסון צ'רנוביל. אנחנו מבקשים ממשרדי הממשלה השונים לסייע לנו לקבל תקציבים כדי להנציח את המורשת שלנו. אנחנו מבקשים לקבל תיעדוף בתורים לבדיקות רפואיות ולקבלת דיור ציבורי. הסיוע בשכר דירה שאנחנו מקבלים כיום הוא לא מספק לאור הקשיים הכלכליים ואנחנו מבקשים לקבל תוספת לסיוע".

פרופ' ליטל קינן בוקר, מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות, משרד הבריאות: "בעקבות חלוף השנים אין טעם בבדיקות קפדניות של אותם אנשים שנחשפו לקרינה באסון צ'רנוביל".

עדי וולס, משרד העלייה והקליטה: "אנחנו אמונים על העברת המענק, ובשל ההצמדה למדד הוא יעמוד על 6,529 שקלים. 221 מנטרלים זכאים לסיוע בדיור ציבורי לפי הקריטריונים".

מעיין שפטר, משרד השיכון: "אנחנו פועלים לפי חוק שנותן 150 נקודות משכנתא ותוספת של 10% בסיוע לשכר דירה. יש כ- 200 מנטרלים שמקבלים את הסיוע המוגדל לשכר דירה".

ח"כ עודד פורר סיכם את הדיון: "אני מבקש להוקיר ולהודות לאותם מנטרלים שהקריבו את חייהם לצורך הצלת חיי רבים ובכך מנעו אסון נרחב יותר בסדר גודל עולמי. העולם כולו חייב תודה למנטרלים. קבוצת המנטרלים מצ'רנוביל שנמצאת בישראל היא מצומצמת מאוד, גיל המנטרלים הולך ומזדקן וחייבים לטפל בפניות שלהם מהר ככל הניתן כדי לתת להם את הכבוד שראוי להם. אני מבקש מהמשרדים הרלוונטיים לקדם את החקיקה של הגדלת המענק השנתי. מבקש ממשרד העלייה והקליטה להיות פתוחים יותר ולשתף את ארגון ברית יוצאי צ'רנוביל בהחלטות שמתקבלות אשר רלוונטיות אליהם. מבקש ממשרד הבריאות לבדוק את האפשרות להקדים את התורים הרפואיים לקבוצה המצומצמת הזאת. ממשרד השיכון אני מבקש לתת לקבוצה המנטרלים תיעדוף בקבלת דיור ציבורי".

אילוסטרציה. צילום: freepik

Back to top button