מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר בקריאה ראשונה: הרחבת הגדרת הסחיטה באיומים וגביית דמי חסות

מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 149) הוספת עבירה של גביית דמי חסות, התשפ"ג 2023- של חבר הכנסת יצחק קרויזר והצעה דומה של ח"כ ניסים ואטורי. 7חברי אנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תוחזר לוועדת חוקה.

מוצע לתקן את עבירת הסחיטה באיומים ולהוסיף כי איום או הטלת אימה עשויים להתבצע גם בדרך של יצירת מצג הנובע ממעמדו של המאיים או של האדם בשמו פועל המאיים או באמצעות מסרים שהועברו לאדם אליו מכוון האיום או לאחר המצוי בנסיבות דומות ובאותו מצב של הקורבן.

כמו כן, מוצע לקבוע חזקה לפיה אדם שמקבל טובת הנאה באופן קבוע מבעל עסק אולם אינו מספק תמורה הולמת ומבלי שסיפק הסבר שיניח את הדעת, יראו אותו כמי שאיים על המשלם. עוד מוצע לקבוע עונש מינימום של שלוש שנים על ביצוע העבירה ולהגדיל את עונשי המקסימום הקבועים בחוק.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדברי ההסבר נכתב: "במסגרת מאבק הרשויות בעבירות של סחיטת דמי חסות ("פרוטקשן") עלה הצורך לחדד את היסוד העובדתי הנדרש להוכחת עבירת סחיטה באיומים הקבועה בסעיף 428 לחוק העונשין, התשל"ז–1977 (להלן – חוק העונשין או החוק). המציאות בשטח מוכיחה כי איום לשם סחיטת אדם או בעל עסק לא תמיד נעשה בצורה מפורשת וגלויה אלא באופן מרומז, בהסתמך על זהות המאיים, על זהות שולחו או על "השם" שיצא לו באזור. בנוסף, המשטרה נתקלת במצבים בהם ארגוני פשע המתחזים לחברות שמירה גובות מבעלי עסקים כסף עבור "שירותי שמירה" לכאורה, כאשר בפועל לא מסופק שירות כלשהו."

מליאת הכנסת - הצבעה - הצעת חוק
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ'

Back to top button