מבזקיםצבא וביטחון

גלנט חתם על צווים מנהליים: "השר בחר לפגוע באופן האנוש ביותר בזכויות אדם. בושה"

זמן קצר לאחר שבית המשפט השלום בירושלים הורה על שחרורו של חבר הנרצח בפיגוע ממעצר, ולאחר שקבע כי אין ראיות, חתם שר הביטחון יואב גלנט על צווי מעצר מנהליים כנגד ארבעת חבריהם של הנרצחים בפיגוע הקשה בעלי. כנגד שניים מהם הוצא צו מעצר ל-6 חודשים וכנגד שניים נוספים הוצא צו מעצר ל-4 חודשים.

על פי ארגון חוננו: "תחילה נעצרו המשיבים בחקירת שב"כ שם נחקרו חברי הנרצחים בצורה קשה, במשך 4 ימים שהו העצורים תחת צו חריג אשר מנע מהם לפגוש בעו"ד. היום כאמור הורה בימ"ש על שחרור בתיק, תוך שהוא קובע שאין ראיות כנגד אחד מחברי הנרצחים. דקות לאחר מכן כבר חתם השר גלנט בלשכתו על צווי המעצר המנהליים. השר לא מסר את הצווים בדרך הרגילה והמקובלת, אלא תחילה עדכן את התקשורת על הצווים, ורק לאחר מספר שעות נמסרו הצווים לעורכי דינם של המתיישבים עו"ד עדי קידר ועו"ד נתי רום מארגון חוננו."

בארגון חוננו המייצג את המתיישבים תקפו את השר גלנט על התנהלתו "השר חתם בלשכה ורץ לספר לחברה, כאילו משרד הביטחון זה שכונה – אין נהלים, אין סדרים ואין זכויות אדם", אמרו בארגון. באשר לצווים מסרו "זו לא הפעם הראשונה שהשב"כ מפסיד בבית המשפט, נוטש את כלי החוק ומיד עם ההפסד מוציא צווים מינהליים כאומר "מאסתי בבתי המשפט – אנחנו המחליטים במדינה, יש לנו את הכלים ואנחנו נשתמש בהם באלימות" – ד-מו-קרט-יה במיטבה. לצערנו הדם עוד לא יבש מהפיגועים הקשים אשר חוותה ההתיישבות רק לפני מספר ימים ובמקום לתת ביטחון, השר בחר לפגוע באופן האנוש ביותר בזכויות אדם. בושה", הוסיפו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עו"ד עדי קידר מסר: "בימים בהם המדינה חווה אירועי טרור מבית ומחוץ, הפגנות של דרוזים, של אנרכיסטיים ונבחרי ציבור המסיתים לרצח ומוות, המשטרה הפרקליטות והשב"כ באים חשבון אך ורק עם חשודים שלא הצליחו להביאם לדין, שאין ראיות כלפיהם, ושבית המשפט הורה על שחרורם ולעצור אותם במעצר מנהלי. מדובר בהחלטה שערורייתית ואנו ניאבק בכל כוחנו כדי לבטלה".

עו"ד נתי רום מסר: "ארבעה מחבריהם של הנרצחים נעצרו ביום של הלוויות, עברו חקירות קשות ביותר תוך החזקתם בצינוק ואף נאסר עליהם לפגוש עורך דין בצעד דרקוני. מהרגע הראשון טענו בבית המשפט כי המתיישבים לא עשו דבר ואין להם קשר לחשדות כנגדם וכי הצעדים הדרקוניים כנגדם מטרתם השחרה של והכנה לקראת מסירת צווים מנהליים. היום, כאשר בית המשפט קבע כי צדקנו לאורך כל הדרך, כי אין חשד סביר מספק בעניינם וכי יש לשחררם, דקות לאחר מכן מוציא שר הביטחון גלנט בהמלצת השב"כ צווי מעצר מנהלי ארוך וממושך כלפי הנערים הללו שכלל לא ביצעו את המעשים המיוחסים להם."

"מדובר בשערורייה שאין כדוגמתה, הם הטעו את בית המשפט, טימאו את ההליך הפלילי, לא שמענו ששב"כ הוציא צו מנהלי נגד אימו של המחבל הארור שרצח נערים בצומת עלי והביעה שמחה על מעשהו של בנה ועודדה טרור, היא לא תקבל צו מנהלי, אבל הנערים הללו שלא עשו דבר כן. בבית המשפט עמד איש שב"כ ושיקר במצח נחושה שהנערים לא נחקרו בשבת למרות שכך היה, ישקר לגבי הראיות ותנאי מעצרם, וישקר גם למערכת הביטחון. למרבה הצער שר הביטחון חתם על הצווים. אני תקווה כי האכיפה הבררנית הזו הכלים הדרקוניים האלה כלפי ציבור יקר ייפסקו. אחד העצורים עמד להתגייס לצה"ל בעוד חצי שנה יחד עם חברו שנרצח בפיגוע ולשרת את המדינה, אותו עוצרים במעצר מנהלי לחצי שנה? השתגענו לגמרי", הוסיף עו"ד רום.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "מיליציות פשיעה מאורגנות, רצחניות וחמושות בחברה הערבית, שדו"חות מודיעין מצביעים על סכנות חמורות מהן – לא הפעלת שב"כ, לא מעצרים מנהליים. נערים שנחשדו בהצתת רכוש (פשע שראוי לגינוי ולטיפול משטרתי נחרץ) – מיד שב"כ ומעצרים מנהליים. ליקוי מאורות, קווים לדמותו."

יואב גלנט - הרצי הלוי - רונן בר
ארכיון. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

Back to top button