מבזקיםצבא וביטחון

ראש אמ"ן לשעבר מזהיר: "מספר נפגעים גבוה יכול להצית גם זירות נוספות"

צה"ל ושב"כ פתחו הבוקר (שני) במבצע צבאי רחב וממוקד כנגד פעילים ותשתיות טרור בג'נין. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי "בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ, כלי טיס של צה"ל תקפו יותר מעשר פעמים יעדי תשתית טרור, וחמושים במחנה הפליטים ג'נין. בנוסף, השמידו הכוחות מעבדה לייצור ולאחסון מטענים. כמו כן, איתרו הלוחמים והחרימו משגר רקטה מאולתר ואמצעי לחימה נוספים. חילופי אש עם חמושים עדיין מתנהלים במקום. כוחות הביטחון ימשיכו לפעול ככל שידרש על מנת לסכל את איום הטרור במרחב."

לוחם צה"ל - פעילות מבצעית בג'נין
צילום: דובר צה"ל
לוחם צה"ל - פעילות מבצעית בג'נין
צילום: דובר צה"ל

ראש אמ"ן לשעבר ומנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף (מיל') תמיר הימן התייחס למבצע של צה"ל בג'נין וביקש לעשות סדר ולהיכנס לפרופורציות. לדבריו, "לא מדובר ב"חומת מגן 2" , ואני גם מציע לחדול מאמירות כגון "מבצע להחזרת ההרתעה" – השבת הרתעה אינה יעד מבצעי מכיוון שאינו מדיד".

אלוף (מיל') תמיר הימן
אלוף (מיל') תמיר הימן. צילום: דובר צה"ל

האלוף (מיל') הימן ציין כי היעדים הנכונים של המבצע הם שחיקת האויב, פגיעה במעבדות ובחמושים. "ולא, ג'נין היא לא בירת הטרור כי לטרור אין בירה – הטרור מצוי בלבבות ובמוטיבציה של האנשים – לא מדובר בנקודה אחת שאם מפרקים אותה אז פתרנו את הבעיה . המציאות מורכבת בהרבה. זהו גם לא מבצע נגד הרש"פ שהאינטרס הישראלי הוא בשימורה, על אף הצהרות מתלהמות של חלק מהגורמים. הרש"פ, על כל מגרעותיה, היא חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד הוסיף כי "מדובר במבצע טקטי שללא תשתית אסטרטגית-מדינית מקיפה לא ישנה באמת את המציאות לאורך זמן. המעשה הצבאי יכול להוביל לסיכול פיגועים וחמושים, לאפשר מציאות מבצעית טובה יותר אבל רק המעשה המדיני יבטיח את היציבות בטווח הארוך. מדובר בשלב הראשון של המבצע – פעולה לאור מודיעין מדויק ופתיחה באמצעות חיל אוויר בעיקר. השלב הבא הוא שבד"כ נוצר חיכוך עם החמושים בשטח. זה עדיין לא קרה. החדשות הטובות הן שכאשר אין חיכוך כזה כמות הנפגעים שלנו יורדת, החדשות הרעות הן שבאין חיכוך גם כמות המחבלים ההרוגים קטנה. יש לראות כיצד זה מתפתח. השלב השלישי של מבצע כזה הוא פעולה לאור מודיעין מדויק שיעלה מן השטח – זה שלב שיכול להיות ארוך מאד. ישראל תצטרך להחליט מתי היא מיצתה את המהלך הנוכחי ולדעת לקבל את ההחלטה הזאת בזמן טרם הסתבכות."

לשאלה האם האירוע הזה יוחל לגזרת ג'נין או יתרחב אמר כי "מדובר בפועל יוצא של מספר הנפגעים בצד השני. מספר נפגעים גבוה מאד יכול להצית גם זירות נוספות. במקרה כזה יש לקחת בחשבון כפי שראינו בעבר ירי רקטות מעזה או מלבנון. להערכתי לחמאס אין אינטרס במערכה עם ישראל וגם הג'יהאד עדיין מוכה מהסבב האחרון. אך הדבר תלוי בהצטברות הכאב בצד הפלסטיני."

לסיכום הדגיש האלוף (מיל') הימן כי "ברמה האסטרטגית – שעון החול של הלגיטימציה הבינלאומית כבר התהפך. כל עוד מדובר במעשה צבאי בלבד ללא מעטפת מדינית – הסבלנות הבינ"ל תהיה קצרה יותר. השאלה היא מה התכלית המדינית של ישראל? האם יצירת תנאים טובים יותר לחזרת כוחות הביטחון הפלסטינים לצפון השומרון (לא על כידוני צה"ל אלא ביצירת התנאים) או האם הרחקת הרש"פ, לקיחת האחריות עלינו והשבת השליטה הביטחונית על השטח לידי ישראל? כל עוד זה נותר עמום ולא מוכרע – אז המבצע הזה יוביל לשיפור ביטחוני ברמה הטקטית אך לא בטוח שזה יחזיק לאורך זמן."

מנהל בית החולים בג'נין, ויסאם בכר עדכן לפני זמן קצר כי אל בית החולים הגיעו 7 הרוגים ו-35 פצועים, חלקם במצב קשה ואנוש שנמצאים ביחידות לטיפול נמרץ.

ממשרד הבריאות הפלסטיני נמסר כי מספר ההרוגים בג'נין עלה ל-8 וזאת בנוסף להרוג באל-בירה כך שמאז שעות הבוקר נהרגו 9 ו-50 נפצעו, 10 מהם במצב קשה-אנוש.

בשעה זו מתנהלים חילופי אש עם חמושים סמוך למסגד במחנה הפליטים ג'נין וכלי טיס של צה"ל תקף את החמושים להסרת איום.

Back to top button