מבזקיםצבא וביטחון

פעילות צה"ל בג'נין נמשכת על אף האיומים, "ערוכים לכל תרחיש בכל הגזרות"

מפקד אוגדת איו"ש, תת אלוף אבי בלוט, שלח איגרת לפקודיו בטרם יציאת המבצע הנרחב לסיכול טרור בג'נין, שקיבל את השם "בית וגן". באיגרת נכתב: "העיר ג'נין, ובפרט מחנה הפליטים, הינה מעוז מחבלים המייצא טרור לכל איו"ש ולעורף ועוסק בפיתוח אמל"ח שעלול לערער את היציבות הביטחונית במדינת ישראל. בעיני האויב הפך מחנה הפליטים ל'עיר מקלט' וחופש הפעולה של צה"ל במרחב מאותגר."

"למבצע אנו יוצאים כדי לשנות את המצב ולהרחיב את חופש הפעולה. משימתנו: לייצר שליטה מבצעית, לסכל ולעצור מחבלים, להשמיד תשתיות אויב ולהחרים אמצעי לחימה. הציפיה היא כי בסיום המבצע מחנה הפליטים יהיה מוחלש ומורתע, וכי בזכות המבצע יתהווה פוטנציאל לדינמיקה חיובית באזור יהודה ושומרון כולו".

"בתחבולות נעשה מלחמה, ננצח ונישאר בני אדם, נדגיש את עקרון האבטחה על חשבון המהירות ונקפיד כי אין קצוות חלשים בשום שלב. 'ההצלחה היא הזדמנות שפוגשת יכולת', והמבצע מהווה הזדמנות מצוינת לשינוי המציאות המבצעית באזור יהודה ושומרון. היכולת שלכם כיחידות וכלוחמים הוכחה חזור ושנה בשנים האחרונות ואף התחזקה במהלך נוהל הקרב. יש לנו את 'הזכות לעשות' ולקחת חלק במבצע שאין חשוב ממנו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לסיום כתב תא"ל אבי בלוט: "בטוח אני ביכולותיכם, ברוחכם האיתנה ובהצלחתכם. 'לכו בכוחכם זה והושעתם את ישראל'. יחד נעשה ונצליח".

האיגרת שנשלחה ללוחמים
האיגרת שנשלחה ללוחמים

כאמור, צה"ל ושב"כ פועלים משעות הבוקר המוקדמות במרחב ג'נין במבצע מתוחם וממוקד בעיר ג'נין לסיכול טרור. עד כה דווח על 8 הרוגים מאז שעות הבוקר בג'נין. על פי הערבים ההרוגים הם: סמיח פיראס אבו אל-ופא, חוסאם מוחמד אבו דיבה, אווס האני אלחונון, נוורדין חוסאם מרשוד, מוחמד מוהנאד אל-שאמי, אחמד אל-עאמר (אבו אל-ג'סר), מג'די עראווי ועלי האני אל-גול. זאת בנוסף ל-50 פצועים, כאשר 10 מהם במצב אנוש.

המחבלים שחוסלו במבצע "בית וגן" בג'נין
המחבלים שחוסלו במבצע "בית וגן" בג'נין
טרור ממרחב ג'נין
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

שר הביטחון יואב גלנט אמר עם תחילת המבצע: "כנגד הטרור ננקוט בגישה התקפית ויוזמת – כל מי שיפגע באזרחי ישראל, ישלם מחיר כבד. אנו עוקבים מקרוב אחר התנהגות אויבנו – מערכת הביטחון ערוכה לכל תרחיש. מחזק את צה״ל ושב״כ בפעילותם הנחושה. נרדוף ונשיג את אויבנו"

לאחר מספר שעות לחימה של הכוחות בשטח במרחב ג'נין שר הביטחון קיים הערכת מצב עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי, סגן ראש השב״כ, ראש אמ"ץ האלוף עודד בסיוק, ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה, המתפ"ש האלוף רסאן עליאן ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

שר הביטחון יואב גלנט אמר בתום הערכת המצב: "המאמץ הממוקד של מערכת הביטחון נגד מוקדי הטרור בג׳נין מתקדם כמתוכנן. לכוחות בשטח יש חופש פעולה מלא לפעול, בשעות האחרונות הנחתנו מכה קשה על ארגוני הטרור בג׳נין והצלחנו לרשום הישגים מבצעיים מרשימים".

עוד הוסיף השר גלנט: "הערכה רבה למפקדי ולוחמי צה״ל ושב״כ על פעולתם הנחושה. הם יקבלו את הגיבוי המלא לעשות ככל הנדרש ולפעול על הקרקע ומהאוויר, על מנת להגן על אזרחי ישראל ולשמר את חופש הפעולה המלא בכל רחבי יו״ש. הפעולה שלנו ממוקדת נגד המחבלים ושולחיהם. אנו שומרים על דריכות וערנות גבוהה בכל הגזרות וערוכים לכל תרחיש".

שר הביטחון יואב גלנט
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון יואב גלנט
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון יואב גלנט
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון גלנט - הרמטכ"ל הרצי הלוי
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה ובה הורתה לכל הפעילים שלה הפרושים ברחבי הגדה המערבית ובירושלים לצאת ולבצע פיגועים בכל המקומות שבהם "נוכח הכיבוש" ולפעול בכל האמצעים. "אנו מאשרים כי כל האפשרויות פתוחות בפני המוג'אהדין על מנת להגיב לפעולותיו של הכיבוש ולבלום אותו נגד התוקפנות שלו בג'נין ובמחנה שלה". נכתב בהודעה.

הודעת גדודי אל-קסאם
הודעת גדודי אל-קסאם

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו סיים לפני זמן קצר הערכת מצב ביטחונית (טלפונית), מלשכתו בירושלים. רה"מ נתניהו קיבל דיווח על התקדמות המבצע ועל פעילות הכוחות בשטח. כמו כן, ניתנה סקירה מודיעינית ודנו בתכניות המבצעיות להמשך. בשיחה השתתפו שר הביטחון, השר לעניינים אסטרטגיים, ר' השב"כ, ר' המל"ל, ר' הסגל, רמטכ"ל, המזכיר הצבאי של רה"מ, ר' אמ"ן, ר' אמ"ץ, מתפ"ש ורח"ט מחקר.

הערכת מצב - בנימין נתניהו
הערכת מצב בלשכת ראש הממשלה. צילום: ללא קרדיט

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן התייחס היום בישיבת הסיעה לבצע "בית וגן" בג'נין ואמר: "אני רוצה לחזק את מערכת הביטחון, חיילי צה"ל, אנשי שב"כ ומג"ב על המבצע ומאחל להם להשלים את כל המשימות ולחזור בשלום. מה שצורם מאוד זה היעדר כינוס של הקבינט הביטחוני. זה מראה עד כמה נתניהו לא סומך על השרים שלו. מדובר במבצע שמשתתפים בו מעל לאלף חיילי צה"ל, וגם אם זה לא גורר למלחמה כוללת, תמיד מן הראוי שהקבינט יתכנס ויקבל דיווח. הזלזול של נתניהו והעובדה שהוא לא סומך על שריו מעלה יותר מידי שאלות."

ליברמן אף מתח ביקורת וציין כי "המבצע חשוב מאוד אך אינו מספיק. חייבים לטפל במחולל גל הטרור האחרון ולחסל את ראשי חמאס ברצועת עזה שלקחו אחריות על שורת פיגועים שראינו לאחרונה, והם אלו שנותנים את הפקודות, ההנחיות והכסף ליהודה ושומרון. גם כל ההסתה הפרועה מגיעה קודם כל מהרצועה. ולכן, ההחלטה של נתניהו לטפל רק באזור ג'נין בלי לטפל בראשי החמאס לא מובנת. צריך לחזור לסיכולים ממוקדים, אני כבר כמה שנים שואל את עצמי למה נתניהו הכשיל כל ניסיון לסיכולים ממוקדים משנת 2018, ומדוע הוא מעניק חסינות ליחיא סינואר וחבריו בתוך רצועת עזה."

גם ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לבצע "בית וגן" בג'נין בפתח ישיבת סיעת "יש עתיד" ואמר: "אני מחזק את ידי כוחות הבטחון הפועלים כעת באיזור מחנה הפליטים בג'נין. זוהי פעולה מוצדקת והכרחית, שיצאה לדרך בסיוע מודיעין איכותי ומדוייק על תשתיות הטרור בג'נין והמעורבות האיראנית במימון וסיוע לטרור. ישראל לא תאפשר בניה של מערך רקטי בגדה. ישראל תפגע במעבדות שבהן מייצרים מטעני נפץ לפיגועים עתידיים. ישראל תפגע בהתארגנויות טרור ובפעילי טרור עוד לפני שייצאו לפיגועים ברחבי יהודה ושומרון, על צירי התנועה, וגם בתוך המדינה."
 
עוד הוסיף לפיד כי צה"ל וכוחות הבטחון יעשו ככל שביכולתם כדי להמנע מפגיעה בבלתי מעורבים במהלך הפעולה, וכדי לסיים אותה במהירות וביעילות, אבל הפעולה תמשך עד שיושגו המטרות במלואן. מטרת הפעולה הזו אינה לפגוע ולהחליש עוד יותר את הרשות הפלשתינית. גם ראש הממשלה הנוכחי, גם אני לפניו, אמרנו חזור ואמור: לישראל אין עניין למוטט את הרשות הפלשתינית, אלא דווקא לחזק אותה, אבל אם הרשות לא רוצה שנפעל בשטחה, עליה לפעול בכוח כדי למנוע התארגנויות טרור. אני קורא מפה לקהיליה הבינלאומית: לפני שאתם פוצחים במקהלת הגינויים האוטומטית, תסתכלו על 28 נרצחי הטרור של החודשים האחרונים. על מאיה ורינה די, על הלל ויגל יניב, על יעקב פלאי בן השש ואשר פלאי בן השמונה. מדינת ישראל לא תעמוד מנגד כשילדינו נרצחים. אני נושא מפה תפילה לשלום לוחמי צה"ל, המשטרה והשב"כ, אשר מגינים על חיי כולנו. שובו בשלום לבסיסכם ולבתיכם. אמן."

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס ללחימה בג'נין בפתח ישיבת הסיעה ואף העביר מסר ישיר לנסראללה ולסינוואר. "אמרתי זאת בעבר וזה גם נכון היום – אין ולא יהיה ערי מקלט ביהודה ושומרון. לא למייצרי רקטות, לא לחוליות ירי, לא לכנופיות כמו גוב האריות. מי שיאיים על אזרחי ישראל יסיים בכלא או בקבר. חופש הפעולה בג'נין – בכל האמצעים, ובכל זמן – הוא חלק מתפיסת הביטחון. כולנו מגבים את כוחות הביטחון וצה"ל, סומכים עליהם שיבצעו את משימתם, ומתפללים שישובו הביתה בשלום. אני מבקש להעביר מסר גם לאויבינו מחוץ ליהודה ושומרון – ואני אומר זאת מידיעה: יש לנו את היכולת לנהל לחימה במספר זירות ולהכריע. יש לנו גם את הנכונות לעשות זאת אם נידרש לכך. אם נסראללה או סינוואר חושבים שיש להם את היכולת לאתגר אותנו, המחיר יהיה כבד."

גנץ הוסיף כי "טוב עשתה הממשלה שהגדירה מטרות מדויקות וממוקדות לפעילות המבצעית. מדינת ישראל נלחמת בטרור, מדינת ישראל מגנה על אזרחיה, מדינת ישראל שומרת על ריבונותה. מדינת ישראל לא נלחמת באזרחים – ועושה הכל על מנת למנוע פגיעה בהם, בניגוד לטרוריסטים שמתחבאים בלב האוכלוסייה האזרחית ומסכנים אותה. אנחנו כאופוזיציה אחראית, ניתן גיבוי לממשלה – לפעולות לגדיעת הטרור. לוחמי צה"ל צריכים לדעת, שיש להם את הגב של הציבור הישראלי כולו."

עוד ציין גנץ כי "לצד הגיבוי המלא בהיבט הביטחוני, אני מוטרד מאוד מהעתיד. דווקא כשאנחנו נאבקים יחד מול הטרור, עלינו לזכור שאחדותנו ועוצמתנו הם תנאי לקיומנו פה. עלינו לזכור איזה אתגרים עומדים בפנינו – בתחום המדיני, בהתקדמות של איראן להפוך למדינת סף גרעינית עם זרועות בכל המזרח התיכון, וגם בכלכלה ויוקר המחיה ובהיבטים נוספים. במקום לעסוק בפירוק הדמוקרטיה ובהפיכה משטרית חד צדדית, נתניהו צריך לעצור, להתעסק באתגרים הגדולים, ולא להיכנע לפוליטיקה הקטנה. עליו לנהוג באחריות לאומית. בשבוע שבו פוקע חוק הגיוס, בלי שמונחת כל אלטרנטיבה להמשך קיום צבא העם, אני מוטרד מהעתיד. אין לנו פריבילגיה לפרק את צה"ל והחברה הישראלית, אין לנו תחליף למי שפועל כרגע בג׳נין או בכל מקום אחר במבנה המוכר לנו כצבא העם ודווקא בימים כאלו, חשוב שנזכור זאת, ונפעל בהתאם. דווקא בימים האלו עלינו לזכור שהדמוקרטיה, האחדות והחיבור ביננו – הם מה שמבטיח את עתידנו".

כאמור, צה"ל, שב"כ ומג"ב ממשיכים לפעול בעיר ובמחנה הפליטים ג'נין לסיכול טרור גם כעת.

לוחמי צה"ל - פעילות לסיכול טרור - ג'נין - מבצע צבאי בית וגן - צה"ל
צילום: דובר צה"ל
לוחמי צה"ל - פעילות לסיכול טרור - ג'נין - מבצע צבאי בית וגן - צה"ל
צילום: דובר צה"ל
לוחמי צה"ל - פעילות לסיכול טרור - ג'נין - מבצע צבאי בית וגן - צה"ל
צילום: דובר צה"ל
לוחמי צה"ל - פעילות לסיכול טרור - ג'נין - מבצע צבאי בית וגן - צה"ל
צילום: דובר צה"ל
לוחמי צה"ל - פעילות לסיכול טרור - ג'נין - מבצע צבאי בית וגן - צה"ל
צילום: דובר צה"ל
פעילות צה"ל בג'נין. צילום: דובר צה"ל
פעילות צה"ל בג'נין. צילום: דובר צה"ל

Back to top button