מבזקיםפוליטי / מדיני

למרות המחאה ולאחר דיון סוער בוועדה: ההצעה לצמצום עילת הסבירות עברה בקריאה ראשונה

בתום דיון שהתקיים היום (שלישי) בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת בראשותו של ח"כ שמחה רוטמן על הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות, נרשמה מהומה גדולה בעקבות התנהגותם של חלק מחברי האופוזיציה שהקשו על קיום הדיון ומנעו ממשתתפים דיבור רצוף כמעט בכל חלקי הדיון, בניסיון למנוע את ההצבעה. ח"כ רוטמן הכריז על קיום ההצבעה ובתום חלקו האחרון של הדיון, ההצעה עברה בקריאה ראשונה בוועדה.

מדברי יו״ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, בוועדה: "באתי כדי לומר תודה לך אדוני היו"ר ח"כ שמחה רוטמן ולכל חברי הכנסת של הקואליציה. אתה נמצא בעין הסערה כי אתה עושה תיקון חשוב בדמוקרטיה הישראלית, ויש מי שנלחמים נגד הדמוקרטיה וכדי לשמר את הפריבילגיות המפלות שלהם. המאבק שאנחנו רואים עכשיו מצד האופוזיציה ומצד גורמי שוליים קיצוניים הקרב מובילי המחאה, שמוכנים לשרוף כאן הכל – את הביטחון, הכלכלה, הצבא, הלכידות החברתית ועוד, זה לא מאבק על הדמוקרטיה.
מה שקורה היום מבחינת שלטון החוק במדינת ישראל זה הדבר הרחוק ביותר מדמוקרטיה ליברלית מתוקנת."

"כשלשמאל מותר לחסום כבישים ולימין אסור – זו לא דמוקרטיה. כשלשמאל מותר להדליק מדורות באילון ולחסום את נתב"ג ולימין אסור – זו לא דמוקרטיה. כשלשמאל מותר לרסס גרפיטי ומול שפי פז מנהלים משפט כבר 3 שנים על ריסוס גרפיטי – זה לא דמוקרטיה. דמוקרטיה נשענת על שוויון ואכיפה בררנית היא רשע. וזה מה שיש היום במדינת ישראל." הוסיף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לסיום, אמר: "אין משטרה, אין פרקליטות, אין יועצת משפטית לממשלה, יש אפליה ממסדית בוטה ולא דמוקרטית. ואת זה באנו לתקן. אנחנו מקדמים את חיזוקה של הדמוקרטיה, את ביצורן של זכויות וחירויות, ובראשון הזכות לשוויון. ובזה הם נלחמים, ובעזרת השם אנחנו ננצח. עשיתם היום את הצעד הראשון, ובעקבותיו יבואו בעזרת השם צעדים נוספים שנדרשים לחיזוקה של הדמוקרטיה הישראלית."

השרה לשעבר, ח״כ יפעת שאשא ביטון: "בזמן שהפצועים בבתי החולים בעקבות הפיגוע האכזרי בתל אביב, ולוחמינו מסכנים את חייהם בפעילות בג׳נין, מה שהכי בוער לממשלה ברגעים אלה זו עילת הסבירות. במקום לאחד את העם ברגעים הקשים, סדר העדיפויות המעוות של הממשלה החולה הזו קורע אותנו מבפנים. פשוט עצוב."

בהודעה משותפת ליאיר לפיד ובני גנץ נמסר: ״מאז הקמת הממשלה החדשה אנו עדים לדריסה מוחלטת של כנסת ישראל ושל הדמוקרטיה הישראלית. ההצבעות היום בוועדת חוקה הן מהלך חד צדדי בוטה שפוגע באזרחי ישראל וקורע את העם. אפשר גם אחרת. אפשר להגיע להסכמות, אפשר לעשות שינויים במערכת המשפט למען אזרחי ישראל ולא למען עריצות הרוב ומינויים מושחתים. ביטול עילת הסבירות ללא האיזונים המתאימים, עליהם היה צריך לדון בבית הנשיא, הוא מבוא לשחיתות. החוק הזה לא נועד לשמור על האזרחים, אלא לשמור על הפוליטיקאים. אנחנו קוראים לנתניהו לא להעלות את החוק למליאה, נתניהו יודע שאפשר להגיע להסכמות שיבטיחו ודאות לכלכלה, לביטחון, ליחסי החוץ. גם היום הוא בחר בדרך החד צדדדית. התנהלותו של נתניהו ממשיכה לפרק את החברה הישראלית״.

ועדת החוקה - הצבעה - דיון
ועדת החוקה. ארכיון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button