מבזקיםפוליטי / מדיני

כבר לא מונופול: הכנסת אישרה את ההצעה – ללשכת עורכי הדין צפויה 'תחרות'

מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק מועצת עורכי הדין בישראל, התשפ"ג 2022 (ט) של חבר הכנסת חנוך דב מלביצקי וקבוצת חברי כנסת. 50 חברי כנסתתמכו בהצעה לעומת 43 שהתנגדו והיא תועבר לוועדת חוקה.

מוצע להקים מועצת עורכי דין, אשר תהיה מועצה ציבורית שתתמנה על ידי שר המשפטים ותורכב משופטים, עורכי דין מהמגזר הפרטי והציבורי, נציגי משרד האוצר ונציג סגל אקדמי במוסד להשכלה גבוהה. כמו כן, מוצע להעביר למועצת עורכי הדין סמכויות רבות הנתונות כיום ללשכת עורכי הדין, ובהן מעורבותה בהליך הבחירה של השופטים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במצב הנוכחי, אסדרת מקצוע עריכת הדין מופקדת בידי האיגוד המקצועי של עורכי הדין. הלשכה מופקדת על הסמכת עורכי הדין ועל ענייני משמעת, ובה בעת פועלת כאיגוד מקצועי האמון על קידום עניינם של עורכי הדין בזירה המקצועית הרחבה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הצעת החוק מניחה כי מצב זה אינו רצוי: על אסדרת מקצוע עריכת הדין, ככל מקצוע האחר, להתבצע מתוך מטרה לקדם את עניינם של כלל האזרחים, ולא את עניינה של קהילה מקצועית מסוימת. ניהול האסדרה בידי האיגוד המקצועי היה בעבר תופעה רווחת, הן במקצועות אחרים בישראל והן בתחום עריכת הדין בעולם. במקצועות אחרים הופקע הפיקוח מידי האיגוד המקצועי והועבר לממשלה, בעוד אותם איגודים מקצועיים שהחזיקו בעבר בסמכויות הפיקוח, הוסיפו להתקיים כגופים יציגים וולונטריים של בעלי המקצוע הבוחרים להיות חברים בהם.

לשכת עורכי הדין שולחת נציגים לוועדה לבחירת שופטים ולוועדות למינוי דיינים וקאדים בבתי הדין הדתיים השונים. הצעת החוק מניחה כי מציאות זו אינה משרתת את האינטרס הציבורי, משום שכאמור לשכת עורכי הדין היא איגוד מקצועי, אשר מבנהו משקף שאיפה לקדם את עניינם של עורכי הדין. השפיטה והדיינות בישראל נועדו לשרת את כלל אזרחי ישראל, ואין כל תכלית למעורבותו של איגוד מקצועי בהליך הבחירה של שופטים. משכך כוללת ההצעה תיקונים עקיפים לחוקים הרלוונטיים, בהם מוצע לבטל את נציגות לשכת עורכי הדין בוועדות השונות."

ח"כ מלביצקי הציג את ההצעה ואמר: "את ההצעה הזו הגשתי פחות מחודש לאחר שנבחרתי לכנסת, לא היו אז מועמדים ללשכה. עצרו את ההצעה כשהיו השיחות בבית הנשיא, אחרי שהתפוצצו השיחות אמרו לי לא להגיש את ההצעה לפני הבחירות ללשכה כי זה יראה שאנחנו מתערבים בבחירות, עכשיו אומרים לי שאני מגיש את ההצעה בגלל התוצאות. בסופו של דבר הלשכה היא גוף בלתי רלבנטי, למה אנחנו ב2023 צריכים לתחזק ארגון מקצועי במאה מיליון ₪ בשנה?"

שר המשפטים יריב לוין השיב בשם הממשלה: "לצערי בתקופה האחרונה לשכת עורכי הדין הפכה לגוף פוליטי לחלוטין כשכספי דמי החבר מנוצלים למטרות פוליטיות שבינן לבין טובת כלל עורכי הדין אין דבר וחצי דבר. החלוקה בלשכת עורכי הדין הפכה כבר מזמן לחלוקה פוליטית ולא לחלוקה על בסיס דיסציפלינות מקצועיות. הדבר הזה לא מותיר ברירה ובוודאי שאינו מצדיק ומאפשר את המשך המצב הקיים, והמבנה החריג שאין דומה לו בשום מקצוע אחר"

ח"כ גדעון סער התנגד להצעה: "עכשיו הלשכה הפכה פוליטית? כשאתה היית שם כמובן שהיא הייתה צריכה להתקיים, אבל כשהאינטרס הפוליטי שלך השתנה היא צריכה להתחסל. מישהו מאמין שאם התוצאות ללשכה היו אחרות אתם הייתם באים פה לפרק אותה? הפסדתם ותלמדו להפסיד בכבוד, אתם חייבים להתרגל לזה כי אתם הולכים לסדרה של הספדים ששיאה יהיה בבחירות הכלליות הבאות. אתם עובדים כמו מאפיה, הכל אצלכם בסוף זה על כוח. עד עכשיו ראינו מיכם השבוע איך אתם משנים את כללי המשחק תוך כדי המשחק, היום אתם משנים את כללי המשחק אחרי שריקת הסיום."

בחירות - לשכת עורכי הדין - תור לקלפי
ארכיון. צילום: לשכת עורכי הדין

Back to top button