מבזקיםמזג האוויר

משבר האקלים כאן: ארבעה ימים רצופים של שבירת שיאי חום גלובאליים

משבר האקלים הוא כבר מזמן אחד הנושאים "החמים" על סדר היום העולמי, נתונים מהשבוע האחרון רק ממשיכים להוכיח עד כמה זהו נושא קריטי.

השבוע, הטמפרטורה היומית הממוצעת של כדור הארץ זינקה לשיאים שלא נראו ברישומים מודרניים, במשך ארבעה ימים ברציפות. זאת על פי רישומים של שתי סוכנויות אקלים שונות בארה"ב ובאירופה.

ביום שני, הטמפרטורה הגלובלית הממוצעת הגיעה ל-17.01 מעלות צלזיוס, הגבוהה ביותר בנתוני המרכז הלאומי לחיזוי סביבתי בארה"ב, שפעילותה החלה ב-1979. ביום שלישי היא טיפסה עוד יותר והגיעה ל-17.18 מעלות צלזיוס והטמפרטורה הגלובלית נשארה בשיא הזה ביום רביעי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הטמפרטורה היומית הממוצעת העולמית טיפסה ל-17.23 מעלות צלזיוס ביום חמישי, על פי ה-Climate Reanalyzer של אוניברסיטת מיין, המשתמש בנתונים מהמרכזים הלאומיים של ארה"ב לחיזוי סביבתי.

בסוכנות שינויי האקלים "קופרניקוס" של האיחוד האירופי אישרו כי הנתונים של הטמפרטורות העולמיות בשני ושלישי היוו גם שיאים בנתונים שלהם, מאז החלו להירשם ב-1940.

השיא הקודם של 16.92 מעלות צלזיוס נקבע באוגוסט 2016.

17 מעלות צלזיוס אמנם לא נשמע כשיא חום, אולם יש לזכור שמדובר בממוצע עולמי, כלומר כולל את טמפרטורות האוקיינוסים והקטבים.

בחלקים של צפון האוקיינוס ​​האטלנטי נרשם גל חום ימי חסר תקדים, עם טמפרטורות של עד 5 מעלות צלזיוס חמות מהרגיל. באנטארקטיקה, שם הטמפרטורות נמצאות הרבה מעל הממוצע בתקופה זו של השנה, קרח הים צלל לרמות שיא נמוכות, מה שמדענים קישרו למים החמים מהאוקיינוס ​​ההודי, השקט והאטלנטי.

בעוד שמדענים עדיין לא יכולים להיות נחרצים, יש אומרים שהשנה הזו – 2023 – לכל הפחות מתגבשת להיות השנה החמה ביותר שנרשמה בעת המודרנית.

שיאי חום - משבר האקלים - טמפרטורה גלובאלית
קרדיט: אוניברסיטת מיין.
שמש - שרב - חם
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

Back to top button