צרכנות

הפלה טבעית – למה זה קורה?

קרדיט לתמונה: Depositphotos

הפלה טבעית יכולה לקרות בכל שלב בהריון. מדובר בתהליך שעובר הגוף או העובר שמוביל לאובדן ההריון, על כל המשתמע מכל מבחינה פיזית ונפשית. ישנן נשים שמעולם לא עברו הפלה טבעית, אחרות עלולות לחוות זאת פעם או פעמיים, ויש הסובלות מהפלות חוזרות – מצב הדורש טיפול ייעודי. כך או כך, חשוב להבין מה זה אומר, את המשמעות של הפלה טבעית, כיצד לזהות את התסמינים, והאם ניתן למנוע מצב זה.

הפלה טבעית – למה זה קורה?

אם את בהריון, ייתכן שאת מודאגת מהסיכונים של הפלה או אובדן הריון, שעלולים לקרות באופן טבעי, בדרך כלל עד שבוע 20. אחד האלמנטים שגורמים לחשש ועלולים לעורר חרדה הוא העובדה שלא תמיד ניתן למנוע הפלה טבעית, ולרוב גם קשה לאתר את הגורם לה. יחד עם זאת, כדאי להכיר את הגורמים הפוטנציאליים שיכולים להוביל להפלה, דבר המאפשר תחושה מסוימת של שליטה, ולעיתים זיהוי מוקדם, במידה וזה אכן קורה.

גורם ראשון שעלול להוביל להפלה, במיוחד במהלל הטרימסטר הראשון, הוא בעיה כלשהי בכרומוזומים של העובר המכילים את הגנים שקובעים את תכונותיו, כדוגמת צבע שיער ועיניים. חריגה או מספר לא נכון של כרומוזומים, יכולים למנוע את התפתחות העובר או השליה, ולגרום לעצירה בהתפתחותו לאורך זמן, או לאובדן ההריון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מצבים רפואיים נוספים שעלולים לגרום להפלה טבעית יכולים להיות:

  • בעיות ברחם או בצוואר הרחם, כולל אי ספיקה של צוואר הרחם.
  • זיהום.
  • מחלות מין.
  • מחלות כרוניות כדוגמת סוכרת ובלוטת התריס.
  • לחץ דם גבוה.
  • מחלות אוטואימוניות.
  • בעיות בקרישת דם, המונעות את זרימת הדם בכלי הדם המובילים לשליה.

הפלה מוקדמת או מאוחרת

כאמור, ההפלה יכולה להתקיים בכל שלב בהריון, עם דגש על הטרימסטר הראשון. במידה ואובדן ההריון קורה בשבועות הראשונים, זה עלול להוביל לכאבים דמויי מחזור או צירים. זאת בנוסף לדימום משמעותי.

הפלה טבעית המתרחשת בשליש השני להריון, כרוכה ברוב המקרים בתהליך של לידה ויחד עם זאת, יכולה גם להתרחש ברגע אחד.

בשני המקרים, ניתן לתת לתוכן ההריון לצאת באופן טבעי, או לזרז את התהליך באמצעות תרופות או גרידה. לאחר כל סוג של הפלה, חשוב לבצע בדיקת אולטרסאונד בה נוודא שלא נשאר ברחם תוכן של ההריון או חלקים של השליה.

לסיכום, תהליך של הפלה טבעית יכול להיות מאוד לא נעים, בלשון המעטה, ולפגוע גם בנפש. מדובר על טלטלה רגשית שעלולה להשפיע גם על ההריונות הבאים שלך, כתוצאה מהחשש והדאגה שזה יקרה שוב. חשוב שתביני, כי נשים רבות עוברות הפלה, שבדרך כלל מעידה על משהו שיאנו תקין אצל העובר או בהריון. אם עברת הפלה אחת, וכל עוד לא מדובר בהפלות חוזרות, אין זה אומר שלא תוכלי ליהנות מהריונות נוספים תקינים ובריאים. גם אם את סובלת מהפלות חוזרות, יש לא מעט דרכי טיפול טובות ויעילות.

במידה ואת חוששת, או מעוניינת בייעוץ, את מזומנת להתקשר ואף להגיע אלינו:

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, רופא נשים בכיר בקופ"ח כללית

Back to top button