חדשות הארץמבזקים

הפיצוץ האדיר סמוך לחוף בהרצליה: "ממתינים לאישור המשטרה שתסיים את החקירה"

הוועדה לביקורת המדינה, בראשות מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מירב בן ארי, קיימה היום (רביעי) דיון על הפיצוץ שהרעיד את העיר הרצליה לפני למעלה משבועיים. מהדיון עולה כי האירוע החריג התרחש בשטח מפעל "תע"ש נוף ים" לשעבר שהועבר לאחריות מינהל מקרקעי ישראל והוא קרה מתוצאה של 3 טונות חומר נפץ שהיו טמונים בשטח ולא פונו למרות סריקות ובדיקה לאיתור שאריות חומרי נפץ.

הדיון נערך ברקע דו"ח מבקר המדינה "אירועים סביבתיים המסכנים את האדם והסביבה – מניעה וטיפול" – דוח שנתי 66ג. איתן דהן, מנהל חטיבה במשרד המבקר אמר בדיון כי מהביקורת עלה כי במתחם תעש מפוזרים אלפי חלקי תחמושת והם במצב של התפוררות וכי הייתה החלטת ממשלה כי תגובש תכנית לניקוי המתחם מהנפלים ב- 2013 אך ההחלטה לא בוצעה. לדבריו, לפי המידע שבידי המשרד חלק מהתחמושת פונה מהמתחם אך יודעים שהתהליך לא הגיע לסופו.

לילך פדלון, ראש אגף חומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה אמרה בדיון כי נכון לעכשיו יש חקירה משטרתית על הפיצוץ בהרצליה וממתינים לאישור משטרתי לעשות תחקיר בנושא. אבי חיים, ראש אגף שפכי תעשייה דלקים וקרקעות מזוהמות במשרד, הוסיף כי יש הערכה שמדובר בפיצוץ שנבע מ 3 טונות של חומרי נפץ, "בתע"ש נוף ים היו בונקרים ובעקבות כך היא הביאה חברה מחו"ל לבצע סקירה .השטח נוקה משאריות על ידיה. כשתע"ש עזבו את השטח נאמר שלא נשארו שאריות". מעיין פורת גנץ, ייעוץ משפטי של המשרד, הסיפה כי האחריות לפינוי פסולת מכל סוג שתהיה זה על מי שהשליך את הפסולת וזה תע"ש.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

דניאל איטח ממשרד רה"מ אמר בדיון כי המשרד לבטח אינו קשור לאירוע וכי יש פה 3 גופים ממשלתיים שהנושא נמצא בסמכותם, "אנו נכנס לאירוע ונזמן את השחקנים הרלוונטיים, נדון בדברים ונראה איך נתקדם. השטח לא נמצא באחריות משרד רה"מ. אני מכיר את נושא אך אני לא יודע מה הסטטוס בנושא שקבעה המשנה ליועמ"ש. היה ומשרד המשפטים לא נכנס לאירוע או סיים את הסוגיות המשפטיות, אנו מוכנים להכנס לתכלל את האירוע וליישם פתרון".

איתן ארם, רח"ט הגנ"ס ותשתיות במשרד הביטחון, אמר בדיון כי על אף שמדובר בחברה העוסקת בפיתוח וייצור נשק, הם לא סבורים שזה באחריות המשרד, "תע"ש עומדת בפני עצמה באותה תקופה, היא לא הייתה יחידת סמך של משרד הביטחון . אני לא עוסק בזה בעמדה פרטנית ולא יכול להעביר את עמדת משרד הביטחון. נצר השרון היא חב' ממשלתית שאמורה לטפל בנושאים אלה".

רונית בן אדיבה, מנכ"לית חברת נצר השרון, פירטה בדיון כי בהליך הפרטת חברת תע"ש בדרך של הקמתה לחברה ממשלתית חדשה, הועברה אליה הפעילות העסקית ולימים מכרו אותה לאלביט, "חברת נצר השרון קיבלה את הטיפול בכל נושא חקר ושיקום קרקעות המים והריסת מבנים מזוהמים. המתחמים השונים ככל שלא הוחזרו למדינה, תע"ש תטפל בהם ותחזיר אותם למדינה, בין היתר יש שם את אתר נוף ים. תע"ש כבר בסוף שנות 2000 עשתה מס' פעולות להרס המבנים ושאריות חומרי נפץ ובשנת 2002 החזיר את הקר'קע לרמ"י. יש שם גידור. היו כל מיני החלטות בימ"ש מי אחראי לטיפול בזיהום באתר ונצר השרון היא לא אחראית לכך. ב- 14.9.2016 כתוצאה מהקמת זרוע ביצועית שהיתה אמורה לטפל בזיהום בקרקעות המדינה, פנינו לרשות החברות וביקשנו לטפל בנושא שיש 2 חברות יושבות על אותן מתחמים, והוחלט בצורה קטגורית שבכל המתחמים שאינם פעילים באותה עת, נצר השרון אינה אחראית לטיפול במזהמים, אלא החברה לשירותי איכות הסביבה ורמ"י הפעילה אותה כדי לטפל בקרקע".

פיצוץ בהרצליה - בור ענק - מכתש
שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות של תכני המדיה המגיעים לידנו. אם זיהיתם בפרסומים שלנו צילום שאתם בעלי הזכויות בו, אנא פנו אלינו על מנת להעניק לכם קרדיט ראוי או לחילופין להפסיק את השימוש בו. לפניות באמצעות הדוא"ל: [email protected]

Back to top button