חדשות הארץמבזקים

התושבים חוששים: תחנת כח תוקם בלב ריכוזי אוכלוסייה ותפגע בבריאותנו

תושבי אזור השרון והשומרון ובהם פתח תקווה, ראש העין, כפר סבא, כפר קאסם, הוד השרון והיישובים הקרובים בסביבה מוטרדים מאוד בעקבות הכוונה של המדינה להקים תחנות כוח מזהמות בקרבת בתיהם. החלטה שהתקבלה על ידי הממשלה ב- 28.5.23.

אתמול (רביעי) הגישה המועצה האזורית דרום השרון עתירה לבג"צ נגד הקמת תחנת הכוח קסם.

בהודעת המועצה נכתב עם הגשת העתירה: "בחמש השנים האחרונות נאבקה המועצה האזורית דרום השרון יחד עם 18 רשויות מקומיות בשרון ובשומרון נגד הקמת תחנות הכוח "השלום" (של ריינדיר) ו"קסם" (של קסם אנרגיה). נזכיר כי לפני חודש וחצי החליטה הממשלה לא לאשר את הקמת תחנת הכוח ׳השלום׳, עם זאת אישרה הממשלה את הקמת תחנת הכוח ׳קסם׳ המבוססת על גז וסולר."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד נכתב בהודעה כי "את העתירה הגישה המועצה בשם ישובי המועצה ולעתירה הצטרפו גם כעותרים המושבים נווה ירק וחגור הסמוכים לאתר בו מתוכננת לקום התחנה."

בעתירה שהגישה המועצה נכתב כי "לא היה מקום להפקיד את התוכנית מלכתחילה, ובוודאי שלא לאשרה במסגרת החלטת הממשלה. הקמת תחנת כוח נוספת שמייצרת חשמל באמצעות גז וסולר היא מסוכנת, לא אחראית ועומדת בניגוד מוחלט למדיניות הממשלה ביחס לאנרגיות מתחדשות".

עיריית ראש העין הגישה אף היא עתירה לבג"צ, בדרישה לבטל את התוכנית ולמנוע את הקמת התחנה בצומת קסם שאושרה ע"י הממשלה, וזאת למרות חוות דעת והתנגדויות רבות של משרדי ממשלה ובהם המשרד לאיכות הסביבה, משרד הבריאות ועוד.

בטיעונים לעתירה נכתב כי "תכנית תחנת הכוח נולדה ואושרה בחטא תוך הפרת כללי המשפט המנהלי, כללי הצדק הטבעי ותוך חריגה מסמכות. טענות העירייה בעניין החשש מזיהום מי התהום ואיסור הקמת התחנה באזור זה נדחו ללא נימוק. 'תסקיר ההשפעה על הסביבה' שהכין היזם לתוכנית לקה בכשל חמור והתעלם מתרחיש של פיצוץ גז וכי התוכנית מסכנת את בריאות הציבור". את העירייה מייצגים משרד עורכי דין הררי-טויסטר.

נציין כי המאבק של עיריית ראש העין כנגד הקמת תחנת הכוח קסם, נמשך מזה מספר שנים, ובשנתיים האחרונות הציבה העירייה כנושא מרכזי לטיפולה, את המאבק כנגד התוכנית להקמת תחנת כח מבוססת גז וסולר (תת"ל 98), בצומת קסם.

במסגרת המאבק נערכו פעולות רבות הכוללות העסקת אנשי מקצוע, ליווי משפטי באמצעות משרד עורכי דין מוביל (משרד "הררי-טויסטר"), העסקת חברת לובינג, שיתוף פעולה עם רשויות מקומיות ומועצות אזוריות סמוכות, פגישות עם הדרג הפוליטי ועם גורמי ממשל לרבות שרים וחברי כנסת, איסוף נתונים והגשת התנגדות לוועדות התכנון הארציות, ארגון הפגנות ומחאות מול מקבלי ההחלטות בשיתוף פעולה עם מטה מאבק התושבים ועוד.

עיריית ראש העין מדגישה כי תמשיך לפעול בנחישות ובכל הכלים העומדים לרשותה במטרה למנוע את הקמת תחנת הכוח במיקום הזה.

ראש העיר פתח תקווה רמי גרינברג הצרף גם הוא למאבק והגיש עתירה לבג"צ בנוגע להקמת תחנת הכוח בצומת קסם.

ראש העיר גרינברג אמר כי "כפי שהתחייבתי עיריית פתח תקווה תגיש היום את העתירה לבג"צ בכל הקשור לתחנת הכוח מגז טבעי בצומת קסם. זאת גם לאחר תיאום עם הל הגורמים המקצועיים והרשויות הנוספות. אנחנו כבר לפני שנתיים השתתפנו בועדות השונות שדנו בנושא והתנגדנו וגם בדגש שלא יהיה בתחום העיר פתח תקווה שום דבר שקשור לתחנה ולשמחתנו בקשתנו התקבלה כבר בשלבים הראשונים ואכן אין! יחד עם זאת הצטרפנו לרשויות הנוספות שהגישו עתירה לבגצ, גם בכדי לסייע להם בנושא מאחר שהקרבה של התחנה אליהם משמעותית יותר. נמשיך לעשות ולפעול בכל העוצמה וככל הנדרש ובכל התחומים למען העיר ותושבייה."

העמותה הישראלית למען הילד בגיל הרך שיגרה לפני מספר ימים מכתב בהול לראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ, גב' עידית סילמן, השרה להגנת הסביבה, ח"כ משה ארבל, שר הפנים והבריאות ויואב קיש, שר החינוך בדרישה לבטל את ההחלטה להקמת תחנת הכוח בצומת קסם.

במכתב ציינה העמותה כי "מדובר בתחנה שתכלול ארובות מזהמות, אשר ישמשו לפליטת גזים משריפת כמויות של גז וסולר, ותגרום לזיהום אוויר מסוכן ולסכנה ממשית מתחלואת סרטן. תחנה, המהווה איום וודאי על מקורות מי השתייה בישראל, בשל מיקומה באזור אקוויפר, המספק 30% מתצרוכת מי השתיה בארץ. תחנה המהווה סכנה בטיחותית ובטחונית כיעד אסטרטגי רגיש, מועד לפיגוע המוני מצד גורמים עויינים."

עוד נכתב כי "מיקומה המתוכנן של התחנה הוא במרחק של 100 מ' בלבד מבתי תושבים בראש העין, בסמיכות למוסדות חינוך רבים לגיל הרך ובקרבה לגינה ציבורית שם שוהים ילדים רבים במהלך היום. פנייתנו אליכם, כנציגות הוועד המנהל של ה"עמותה למען הילד בגיל הרך". העמותה היא סניף של הארגון העולמי, OMEP, המתמקד ברווחתם, בזכויותיהם ובחינוכם של ילדים בגיל הרך. אנו קוראות לראות את טובתם של הילדים הרכים, להגן על זכותם לחיות בתנאים הולמים, ללא פגיעה באיכות חייהם או בבטחונם. הילדים הללו זקוקים לאוויר נקי, למים נקיים ולסביבה בטוחה למען שלומם, רווחתם והתפתחותם המיטבית. התחנה המתוכננת מהווה איום לתחלואה ממשית ולמצב של אל-חזור."

"אנו קוראות לכם להעלות את צרכי הילדים ואת בריאותם, לראש סדר העדיפויות הלאומיות ולעצור את התכנית להקמת התחנה במיקומה המתוכנן. זו תכנית המנוגדת לעמדת משרד הבריאות (05.04.21), מנוגדת לדוח המשרד להגנת הסביבה (זמן אמת, 10.08.22) ובסתירה חמורה לקווי היסוד של הממשלה הנוכחית ובראשם ההבטחה כי: "הממשלה תפעל להגנה על איכות הסביבה בישראל, לשיפור איכות החיים של תושבי המדינה ולהשתתפות ישראל בתרומה למאמץ הגלובלי בנושאי אקלים וסביבה." אנו קוראות לכינוס דחוף של ועדת הפנים והגנת הסביבה, ועדת הבריאות, ועדת החינוך והוועדה לזכויות הילד לצורך קיום דיון משותף בנושא, במטרה לשנות את רוע הגזרה ולבחון חלופות. יש לדון בעקרון לפיו תוספת ייצור החשמל בישראל לא תבוא על חשבון פגיעה בבריאות הציבור הרחב ובכלל זה בילדים הרכים." נכתב בפניית העמותה.

Back to top button