מבזקיםפוליטי / מדיני

"ממשלת ישראל מובילה אותנו לאסון לאומי, ומסרבת להכיר בזה"

ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד, נשא לפני זמן קצר (שני) בפתח ישיבת סיעת ׳יש עתיד׳ נאום חריף נגד ממשלת נתניהו והמשך קידום חקיקת הרפורמה המשפטית.

בפתח דבריו אמר לפיד: "ממשלת ישראל מובילה אותנו לאסון לאומי, ומסרבת להכיר בזה. ממשלת ישראל צועדת לתוך המשבר הזה, מבצעת את המהלך המשטרי הגדול והדרמטי ביותר בתולדותינו, בלי שהיא קיימה דיון אחד – אפילו לא אחד – על ההשלכות הכלכליות, הבטחוניות, החברתיות והמדיניות שלו. לא התקיימה עבודת מטה. לא נאספו נתונים ולא הוצגו נתונים. הממשלה לא עשתה אף ישיבה על ההשלכות. לא ביקשו לשמוע את עמדת הצבא, את עמדת הכלכלנים, את משרד החוץ."
 
עוד אמר לפיד: "גורמי מקצוע שניסו להביע את עמדתם, או להביא את הנתונים בפני הממשלה, נזרקו מכל המדרגות. בנק ישראל, הכלכלנית הראשית, מחלקת המחקר של משרד החוץ, כתבו ביוזמתם דו"חות על השלכות החקיקה. הממשלה סירבה לראות את הדו"חות האלה וסירבה לדון בהם. הממשלה הזו לא מסרבת לשמוע דיעות, היא מסרבת להקשיב לעובדות, לנתונים, לאנשי מקצוע. לא מפני שהם יודעים הכל, אלא מפני שהם מעדיפים לא לדעת כלום. מלבד העובדה שמהלך החקיקה שהם מובילים הוא אנטי דמוקרטי, מדובר בחובבנות נוראה ומסוכנת. חיי אדם על הכף. הפרנסה של כל אזרח ישראלי תפגע. בכל מקצוע אחר כבר היתה מוגשת נגדם תביעה על רשלנות מקצועית."
 
לסיום, אמר: "אלא שאי אפשר יהיה לתבוע אותם. בדיוק בגלל זה הם מבטלים את עילת הסבירות. כדי שהם יוכלו לקבל החלטות לא ענייניות, בלי דרגי מקצוע, בלי נתונים, בלי שיצטרכו לתת דין וחשבון לאף אחד – בטח לא לציבור. ההבדל בין דמוקרטיה לדיקטטורה הוא לא מסובך. בדיקטטורה הממשלה יכולה לעשות מה שהיא רוצה, בדמוקרטיה לא. במדינה דמוקרטית הממשלה צריכה להתחשב בחוק, היא צריכה להתחשב בעובדות. ממשלת ישראל לא רוצה להקשיב לעובדות, אז היא משנה את החוק. אני קורא לממשלה לעצור. עוד לא מאוחר. אנחנו עוד יכולים לעשות ביחד תהליך משותף, מושכל, עם גורמי המקצוע, ולהגיע לפשרה שתתקן את המערכת במקום להרוס עד היסוד."

יאיר לפיד
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
Back to top button