צרכנות

המהפכה של יצרניות הרכב מגיעה ישר אליכם

צילום : The Blowup

בשנים האחרונות חל שינוי עצום בענף התחבורה העולמית. יצרניות הרכב הגדולות הבינו שאי אפשר להישאר באותו מקום ושצריך לעבור לשלב הבא, זה שיהיה מכאן והלאה בעולם המשתנה מול עינינו. מה עשו אותן יצרניות רכב? התאימו את עצמן לצרכים הסביבתיים של כולנו.

בכל העולם אנחנו רואים את ההשלכות ההרסניות של פגעי מזג האוויר. זה לא בא סתם פתאום אלא תוצאה של שינויים אקלימיים שנגרמו מפגיעה בכדור הארץ, או יותר נכון, בשכבת האוויר העוטף אותנו.

עשורים שלמים של תעשייה מזהמת ובעיקר תחבורה שפולטת עשן מסוכן לבריאות ולסביבה, עשו את שלהם ואת המחיר אנחנו משלמים כעת. ועידות האקלים העולמיות והסכמים שנחתמו אמנם הם צעד חשוב, אבל מי שכבר החלו את השינוי בכיוון אלה דווקא יצרניות הרכב הגדולות שהיו אחראיות בעצמן לזיהום החמור.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מה בעצם עשו אותן יצרניות רכב? החלו לייצר יותר ויותר רכבים חשמליים שעומדים בסטנדרטים הטכנולוגיים והבטיחותיים של עולם הרכב וכך הפכו את הרכבים הללו למוצלחים. איך יודעים שהמהלך הזה מצליח? לפי הנתונים. בשנים האחרונות, כמות הרכבים החשמליים שנמכרה בעולם עלתה באחוזים ניכרים, בעיקר בשוקי הרכב הגדולים כמו אירופה, ארצות הברית וסין.

לא רק שאחוזי המכירות עולים בכל שנה אלא יש מדינות שבהן כמות הרכבים החשמליים החדשים שנמכרים מתחילה להשתוות לאלה של הרכבים הרגילים ובמדינות מסוימות אף עוברת אותם לטובת הרכב החשמלי.

החברה המוכרת ביותר היא אולי טסלה, שמוכרת את הרכבים שלה בהצלחה רבה בכל העולם ואף נכנסה לישראל. טסלה מייצרת רכבים חשמליים ומשפרת אותם כל הזמן, גם אחרי שהרכבים נקנו, דרך עדכוני מחשב שמתבצעים און-ליין ובלי צורך להגיע למוסך. הפופולריות של טסלה גבוהה והיא נמצאת תמיד בראש רשימת המכירות של הרכב החשמלי במקומות רבים.

אולם, חוץ מטסלה, חברות הרכב הגדולות החלו אף הן לשנות את המדיניות שלהן ובשנים האחרונות הן מייצרות יותר רכבים חשמליים, מסבות קווי ייצור מרגילים לחשמליים ומתכננות להפסיק לייצר את הרכבים המונעים על ידי דלק בהדרגה בשנים הקרובות.

פולקסווגן למשל, מייצרת רכבים חשמליים פופולריים מאוד כמו פולקסווגן ID.3  שלה שהפך לאחד הנמכרים ביותר באירופה וכעת גם בסין. הכוונה של פולקסווגן היא להיות מובילה במכירות של רכבים חשמליים ואף הציבה לעצמה יעד של לפחות שבעים אחוזים מהמכירות באירופה ולפחות מחצית מהמכירות בארצות הברית וסין בעוד כמה שנים.

חברת ניסאן מייצרת כבר הרבה שנים את דגם הדגל שלה- ניסאן ליף, שנחשב להצלחה אדירה בעולם כולו והוא אחד הרכבים החשמליים הנמכרים ביותר. לאחרונה השיקה ניסאן את התוכנית שלה לייצור חשמלי לשנים הבאות עם כמה דגמים ראשיים, כשבעשור הקרוב המטרה היא להגדיל את ההיצע ולהגיע לאחוזי מכירות של שבעים וחמישה אחוזים מהשוק האירופאי, כמחצית מהשוק האסייתי ולהגיע גם לצמצום הפליטה המזהמת עד לארבעים אחוזים.

ומה בישראל? יש כאן דגמים חשמליים לא מעטים וגם אצלנו טסלה נוחלת הצלחה, אך יש עוד יצרניות רכב רבות שמציעות דגמים שונים, החל מרכב קטן, דרך רכב משפחתי ועד לרכבי שטח וספורט- כולם חשמליים לגמרי. השוק החשמלי בישראל צובר תאוצה וכל שנה אחוזי המכירות עולים גם כאן.

מדובר ברכבים שהם לא מזהמים וגם שקטים יותר, יש להם את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר והם מאוד בטיחותיים. בנוסף, בשנה האחרונה החלו להוסיף עמדות טעינה חשמליות ברחבי המדינה ובפריסה רחבה, גם דרך השקעות ממשלתיות וגם דרך השקעות פרטיות של חברות אנרגיה, כך שניתן לטעון את הרכב החשמלי במקומות רבים יותר מבעבר וליהנות מנסיעה חלקה וארוכה יותר.

אין ספק שיצרניות הרכב עשו מהלך שמשנה את פני התחבורה העולמית ושכך יראה העתיד שלנו בכל מקום. ישראל הצטרפה למגמה הזו ולמרות שיש עוד הרבה מה לעשות כאן בנושא החשמלי, הצעדים הראשונים כבר נעשו לקראת עידן של אוויר נקי יותר וסביבה נעימה לכולנו כאן.

Back to top button