מבזקיםפוליטי / מדיני

ראשי האופוזיציה בנאומים קשים, מארגני המחאה מאיימים: "ניאבק בהם עד חורמה"

ראשי האופוזיציה נאמו לפני זמן קצר (שני) בתום יממה של דיון המתקיים במליאת הכנסת, לקראת ההצבעה שתחל בעוד מספר דקות, עם סיום נאומו של יו"ר ועדת החוקה, חה"כ שמחה רוטמן, על הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות. ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזציה יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן נשאו דברים במליאה. בנוסף, מארגני המחאה נגד הרפורמה המשפטית פרסמו הודעה דרמטית המתנגדת לפשרות שהוצעו והכריזו כי "יאבקו בהם עד חורמה".

בפתח נאומו, התייחס יאיר לפיד, שהיה אחרון הנואמים, להצעות הפשרה ואמר: "בעשרים וארבע שעות האחרונות הונחו בפני שתי הצעות פשרה. אחת של ההסתדרות והמעסיקים, השניה של נשיא המדינה. את שתיהן לא אהבתי. מול שתיהן הצבתי תנאים קשים שלא התקבלו. בכל זאת על שתיהן הייתי מוכן לדבר. כי החובה המרכזית שלנו, כנבחרי ציבור, כפטריוטים ישראלים, היא להלחם על החיים ביחד. על הטוב המשותף. התפקיד של הנהגה לאומית הוא לעשות את מה שנכון למדינה, לא לעצמה. זה תפקידנו, אבל בראש ובראשונה זה תפקידה של הממשלה. זה תפקידו של ראש הממשלה. זה התפקיד שאתם לא עושים. מעולם, בכל תולדות המדינה לא היה מופע כזה, תקופה כזו, של פריקת כל עול של הממשלה. של חוסר אחריות כמדיניות, כתפיסת עולם. ניהול מדינה הוא לא ניהול הבייס. ניהול המדינה הוא לא אירוע תקשורתי. הייתי ראש ממשלה, אני מכיר את זה. אין פתרונות קלים ואין תשובות קלות. יש מציאות. המציאות היא שאתם נותנים למדינה להתפרק. הקואליציה רוצה לחוקק קרע בעם. חקיקה דורסנית, אלימה, שתפגע אנושות לא רק בבית המשפט העליון אלא בחברה הישראלית, בבטחון, בכלכלה, בהיותנו עם אחד."

יאיר לפיד
ארכיון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

"ישבתי ביממה האחרונה עם ראשי מערכת הבטחון. עם ראש השב"כ, עם נציגי צה"ל. אנחנו בדרך לאסון. אם אתם תצביעו היום על הצעת החוק הזו, אתם מקרבים את קיצו של צבא העם, אתם מחזקים את אוייבי ישראל, אתם פוגעים פגיעה ממשית בבטחון המדינה. החוסן הלאומי שלנו בנוי על ארבעה מרכיבים: על כלכלה מתקדמת, על צבא העם, על יחסינו הבינלאומיים ומעל לכל – על העובדה שאנחנו פה ביחד, מאוחדים מול אוייבינו. אם תצביעו היום בעד הצעת החוק הזו, בהצבעה אחת אתם פוגעים בכל ארבעת המרכיבים האלה. אם תצביעו בעדה אתם מחלישים את מדינת ישראל, את עם ישראל, את צבא ההגנה לישראל. אני קורא מפה לאנשים המתונים והשפויים בקואליציה, ויש כאלה, קחו אחריות על גורלה של מדינת ישראל. קחו אחריות על בטחונה, על עתידה, על החיים שלנו פה כעם אחד. אתם לא יכולים להצביע בעד הצעת החוק הזו. ניהלתי בשבועות האחרונים מאות שעות של שיחות עם אנשים מתוך הקואליציה. אל תדאגו, אני לא אגיד שמות, אבל אתם יודעים מי אתם, ואתם יודעים את האמת. אתם יודעים שקורה פה משהו נורא." הוסיף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לסיום, אמר לפיד: "אתם יודעים שזו השתלטות של מיעוט קיצוני על הרוב הישראלי, וגם השתלטות עוינת על המפלגה שלכם. אתם יודעים שמה שקורה פה הוא אסון שאפשר למנוע אותו. טרגדיה שחובתנו לעצור אותה. אתם יכולים לעצור אותה. יכול להיות שזה לא מה שתכננתם בשביל עצמכם. יכול להיות שזה לא הדבר שבשבילו באתם לפוליטיקה, אבל אם לא תעצרו את זה עכשיו, אתם תתעוררו בלילות בשלושים השנים הקרובות ותשאלו את עצמכם למה ידעתם שזה המעשה הנכון, אבל לא עשיתם אותו. כל אחד מאתנו, כשהגיע לבניין הזה, נשבע את אותה שבועה. עמדנו פה והיושב ראש הקריא נוסח, הוא אמר: "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותי בכנסת." וכל אחד מאתנו אמר "מתחייב אני". אם תצביעו בעד הצעת החוק הזו, אתם מפירים את ההתחייבות הזו. מפירים את ההתחייבות למדינת ישראל, לשליחות שלכם כחברי כנסת, וגם את ההתחייבות שלכם לעצמכם כפטריוטים ישראלים. אני קורא לכנסת ישראל להצביע נגד הצעת החוק."

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, במליאת הכנסת: "אני רוצה לפתוח את דברי ולצטט את דבריו של בנימין נתניהו בהשבעת הממשלה ב-29.12.22. זאת הפעם השישית שבה אני מציג ממשלה בראשותי כדי לזכות באמון הכנסת. אני מתרגש כמו בפעם הראשונה, המשימה הראשונה שלנו היא לסכל את מאמציה של איראן לפתח גרעין, שיאיים עלינו ועל העולם כולו. בנוסף, הממשלה החדשה נחושה להחזיר את המשילות, השקט והביטחון האישי לאזרחי ישראל. כך הגדיר ראש הממשלה את האתגרים העומדים, ללא אף מילה על הרפורמה. עוד הוסיף: "אני מתכוון להיות ראש הממשלה של כולם – של מי שבחרו בי, ושל מי שלא בחרו בי. אדוני ראש הממשלה, אותם אחים לנשק, אותם לוחמים, אותם אנשים שבאמת תרמו את נפשם וגופם למדינת ישראל, האם קיימת איתם דיון אחד? האם קיימת דיון עם אנשי ההיי טק? עם ארגוני הנשים? אני גם רוצה להזכיר את החזון של גפני, האם סביר שנחלק את עם ישראל לשניים, לאלו שילכו לצבא ולאלו שילכו לישיבות?"

אביגדור ליברמן
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

"לסיום, אני רוצה להזכיר את דבריו של ראש הממשלה בטקס חילופי נשיא בית המשפט העליון בשנת 2012: ובכן, בדמוקרטיה ישנם מוסדות רבים שהם חשובים לתפקודה אבל אני מאמין שמערכת משפט חזקה ועצמאית היא זו שמאפשרת את קיומם של כל המוסדות האחרים בדמוקרטיה. כולנו יודעים שישנם משטרים לא דמוקרטיים שחיברו ואפילו מחברים גם היום, חוקות וחוקים מנוסחים לעילא ולעילא. מדברים גבוהה-גבוהה על זכויות אדם. האם זכויות האדם מכובדות הלכה למעשה באותן מדינות? התשובה היא לא. ראש הממשלה, החלטת להקריב את שלמות העם למען שלמות הקואליציה, כשנחזור לממשלה נבטל את הכל. לא נאפשר לממשלה להפוך את ישראל למדינת הלכה. נדרוש כינון חוקה שמבוססת על הפרדה בין דת ומדינה, שוויון בנטל, ולימודי ליבה חובה לכולם." הוסיף ליברמן.

ח"כ בנימין גנץ אמר במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על חוד יסוד השפיטה: "זה יום עצוב, יום ערב תשעה באב – פנינו לתהום. ומה שעצוב יותר מהכל, הוא שיש רוב באולם הזה – ואני אומר זאת מידיעה, שלא רוצה את התוצאות שתביא ההצבעה הזו. והרוב הגדול הזה, שבוי בידיהם של קיצוניים בקואליציה. בידי שורפי האסמים המודרנים. יש גורמים בקואליציה שלא רוצים הסכמות – הם רוצים מאבק. הם רוצים לעשות מנדטים על חשבון מדינת ישראל. הם רוצים להפוך את מדינת ישראל ממדינה מלוכדת וחזקה לסלט פוליטי שבאמצעותו הם יוכלו להבטיח את שלטונם."

בני גנץ
ארכיון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

"אפשר לעצור, להגיע עוד במושב הזה, בימים הקרובים, להסכמה על עילת הסבירות שלא תפגע באדני הדמוקרטיה, ולהסכים על המשך החקיקה בהסכמות רחבות. ראש הממשלה, שאני מאחל לך בריאות האחריות היא קודם כל שלך. אתה יודע היטב – שעליי, אפשר לסמוך. שאם תעצור, תמצא יד מושטת להסכמות. אתה מבין היטב את חומרת המצב. אתה מבין היטב את משמעות ההצבעה שתקרה פה תכף." הוסיף גנץ.

מארגוני המחאה נגד הרפורמה מסרו: "ארגוני המאבק מודיעים כי פשרה שאינה כוללת עצירה מוחלטת של חוקי ההפיכה המשטרית ועיגון החובה לקדם שינויים יסודיים בהסכמה רחבה – אינם מקובלים, וניאבק בהם עד חורמה. מחטפים דורסניים וחד צדדיים של ממשלת החורבן או נסיונות לגבש עסקאות המנוגדות לערכי מגילת העצמאות – יובילו אל פתחו של חורבן בית שלישי."

"ראשי האופוזיציה מחוייבים לזכור כי אין להם מנדט להשלים עם "חצי דמוקרטיה". עליהם להתייצב לצד הרוב בעם ולהיאבק, ברחוב ובחדרי המשא ומתן, נגד הפיכת ישראל לדיקטטורה. יידע כל נבחר ציבור שמשתף פעולה עם ההפיכה המשטרית כי ההיסטוריה לא תשכח את חלקו בהרס החזון הציוני, ריסוק צבא העם והחרבת הכלכלה." הוסיפו.

הארגונים השותפים להודעה:
מטה המאבק – חופשי בארצנו
אחים לנשק
כוח קפלן
בונות אלטרנטיבה
מחאת ההייטקיסטים
מחאת הסטודנטים והסטודנטיות
הגלימות השחורות
החלוקים הלבנים
אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה
החזית הוורודה 
קומי ישראל

מחאה - הפגנה - קפלן - תל אביב - לילה
צילום: אמיר גולדשטיין

Back to top button