מבזקיםפוליטי / מדיני

"מי לא רוצה להיות האדם הסביר כמו אהרן ברק?"

שר המשפטים, יריב לוין, סיכם לפני זמן קצר (שני) במליאת הכנסת את הדיון שארך כיממה בנושא הצעת חוק יסוד השפיטה, לצמצום עילת הסבירות.

בפתח דבריו אמר: "במהלך הדיונים בהצעה, חברנו חבר הכנסת גלעד קריב הזמין דו"ח ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, כדי לקבל נתונים מהעולם באשר לעילת הסבירות. ציפיתי שהמחקר הזה יקבל תהודה גדולה. אבל תראו איזה פלא: הוא הושתק לחלוטין על ידי אמצעי התקשורת השונים. כי מה לעשות שגם מהמחקר הזה עולה שאין אף מדינה בעולם ואין אף דוגמה בעולם לעילת סבירות גורפת, שמחליפה באופן מוחלט את שיקול הדעת של הדרג הנבחר בשיקול הדעת של השופטים."

עוד הוסיף השר ואמר: "שימוש בעילת הסבירות לא רק שהוא עניין של השקפת עולם ולא עניין משפטי, אלא הוא מאפשר לשופט לעשות עוד דבר שאין לו מקום בבית המשפט: לקבל החלטה שאין לה שום נימוקים, שום קריטריונים. האם זה סביר, או לא סביר. על פי מה בדיוק? לפי איזה מדד? איפה בית הספר לסבירות שבו אפשר ללמוד מה סביר? יש מקום כזה? הרי ברור שאין. אם היה בית ספר כזה אני הייתי רץ ללמוד. הייתי הראשון שהיה נרשם. מי לא רוצה להיות האדם הסביר כמו אהרן ברק?"

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"אבל אין דבר כזה ולא יכול להיות דבר כזה. כי סבירות זה השקפת עולם. זה לא דיני חוזים זה לא דיני ראיות, זה לא עניין משפטי. מי בכלל אמר שמה שסביר בעיני השופטים זה בכלל הדבר ההגיוני לעשות? מי קבע שהעמדות האישיות שלהם יותר טובות מאלה של השרים?" הוסיף.

עוד אמר: "אני מבקש לשוב ולפנות מכאן דווקא למי שחושש מהתיקון הזה ולומר באחריות: אנחנו הולכים בדרך זהירה מאוד. אנחנו לא מבטלים את עילת הסבירות אלא מצמצמים את השימוש בה, באופן שהשקפת עולמם של שופטים בודדים לא תבוא במקום הכרעת העם. כמובן, אם הממשלה או שר יפעלו באופן בלתי חוקי, ללא סמכות, בניגוד עניינים, בהליך לא תקין, בכל המקרים האלה בית המשפט יכול ויוכל להתערב."

לסיום, אמר: "אני יודע שרוב מוחלט של הציבור רוצה בתיקונים במערכת המשפט ולכן אפשר לגבש הסכמה רחבה. אני מקווה שהכנסת תצביע היום בעד הצעת החוק הזו, ותוכיח שיש מחוקקים בירושלים. אני גם מקווה שנדע לנצל את חודשי פגרת הכנסת כדי לשבת לשיחות רציניות, באופן ישיר, ללא צורך במתווכים, כדי להשיג הסכמה באשר למכלול מרכיבי הרפורמה. דלתי הייתה ונשארה פתוחה לרווחה."

שר המשפטים - יריב לוין
ארכיון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button