מבזקיםפוליטי / מדיני

64-0: חברי האופוזיציה יצאו מהמליאה, החוק לצמצום עילת הסבירות עבר

מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר (שני) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות לאחר שנדחו כל ההסתייגויות. 64 חברי הקואליציה הצביעו בעד החוק, כאשר מנגד איש לא הצביעה נגד, בעקבות יציאתם כאות מחאה של חברי האופוזיציה.

לפי הנוסח שאושר לסעיף 15 לחוק יסוד: השפיטה- "אחרי סעיף קטן (ד) יבוא: "(ד1) על אף האמור בחוק-יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בעניין סבירות ההחלטה של הממשלה, של ראש הממשלה או של שר אחר ולא ייתן צו בעניין כאמור; בסעיף זה: "החלטה" –כל החלטה לרבות בענייני מינויים או החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות". מהנוסח נמחקו המילים: "וכן של נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק".

בתום ההצבעות על ההסתייגויות להצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון מס' 4) בקריאה השנייה, שלא התקבלו, ובטרם החלה ההצבעה על נוסח הצעת החוק בקריאה השלישית – נטשו חברי הכנסת מהאופוזיציה את אולם מליאת הכנסת, תוך קריאות "בושה" ו-"ממשלת החורבן".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין, בנאומו לאחר אישור החוק לתיקון עילת הסבירות בקריאה השנייה והשלישית: ״אנחנו יוצאים עכשיו לפגרה ארוכה, אני יוצא אליה בידיעה שהעברנו חוק חשוב, אבל בלי שמחה לאיד ועם רצון אמיתי לקרב בין כל חלקי העם. זו אחריות משותפת שמוטלת גם עלינו וגם על חברינו לאופוזיציה. בואו ננצל את הפגרה ונגיע להבנות. זה אולי לא האינטרס הפוליטי של כולם, אבל זה בוודאי האינטרס הלאומי שצריך להנחות אותנו.״

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "בשורה לישראל. בשורה לישראל השניה ובשורה לישראל הראשונה. מדינת ישראל תהיה מהיום קצת יותר דמוקרטית. החוק שהעברנו היום הוא חשוב לדמוקרטיה, אבל זה רק ההתחלה. בשביל מדינת ישראל יהודית יותר ודמוקרטית יותר אנחנו חייבים להעביר את שאר חלקי הרפורמה, בראשם שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ושינוי סמכויות היועמ"שים. מברך את חברי שר המשפטים יריב לוין שנאבק לכל אורך הדרך."

שר התקשורת ד״ר שלמה קרעי: "כשהאבק שהעלו רגלי המוחים ישקע, יתברר לכולנו שהדמוקרטיה בישראל איתנה יותר מאי פעם. בלמנו את ההדרדרות המסוכנת לתהום של שלטון צבאי במדינה דמוקרטית. זו היתה הסכנה האמיתית. לא עילת הסבירות. מתקנים באחריות ובנחישות. דלתנו פתוחה כרגיל להידברות. אבל בלי הפחדות ובלי איומים. אחים אנחנו."

חה"כ משה סולומון על העברת חוק צמצום עילת הסבירות: "השלמנו זה עתה מהלך צודק של צמצום עילת הסבירות בהצלחה. אחת מהסיבות לחורבן הבית בסיפור על טור מלכא, היא החגיגות לאחר נסיגת הקיסר. אני קורא לכם מצביעי הימין ותומכי הרפורמה- זו לא העת לצאת לחגוג, כולנו בני עם אחד".

ארכיון: צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ

Back to top button