מבזקיםמשפטי/פלילי

דקות לאחר שעבר החוק – כבר הוגשו נגדו עתירות לבג"ץ

התנועה הדמוקרטית האזרחית וארגון 'דרכנו' עתרו לבית המשפט בדרישה לביטול התיקון לחוק יסוד השפיטה שעבר היום (שני). בעתירה מבקשות העותרות מבג"צ להוציא בדחיפות גם צו ביניים, שישעה לאלתר את התיקונים לחוק היסוד, וימנע פיטורים של שומרי הסף בכל שדרות הרשות המבצעת. המשיבים לעתירה הם הממשלה, ועדת חוקה, חוק ומשפט, הכנסת, והיועצת המשפטית לממשלה.

ארכיון: בית המשפט העליון. צילום: לע"מ

ד"ר אבי עופר, יו"ר התנועה הדמוקרטית האזרחית: "מדובר בעתירה ציבורית עקרונית אשר מוטב היה שלא היה הכרח וצורך להגישה, ואשר היא בבחינת *המוצא והדרך לציבור להתגונן כנגד ניסיון פסול לשינוי אופיה הדמוקרטי של המדינה. מדובר בסכנה ברורה ומיידית ואין מנוס מהגשת העתירה, בירורה בהקדם והכרעה בה ללא שיהוי."

" התיקון לחוק היסוד ישנה מן היסוד את מהותה של אחת מ-3 רשויות השלטון: הרשות השופטת יפגע בליבת סמכות השפיטה שלה ויהפוך אותה לבלתי רלוונטית ביחס לחלק מהותי ומשמעותי מפעולות הרשות המבצעת (בעיקר) – הממשלה, שריה ובעלי תפקידים בה". הוסיף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

באי-הכוח של העותרות, עוה"ד גלעד שר, גלעד ברנע ואיתן טוקר, טוענים: "התיקון לחוק ייצור מעין "אי של חסינות" לפעולות הרשות המבצעת, שיהיה מוגן מביקורת שיפוטית ויקנה לה כוח בלתי מרוסן ובלתי מוגבל במסגרתו. העתירה כוללת סקירה השוואתית מקיפה של המצב המשפטי במדינות בעלות משטר דמוקרטי."

עוד טוענות "דרכנו" ו"התנועה הדמוקרטית האזרחית", כי מדובר ב"שינוי ישיר ואנוש בליבת מהותה של הדמוקרטיה הישראלית, אשר יפרק את מערכת האיזונים והבלמים ההכרחית למשטר דמוקרטי, וכי אין להסכין עם השלטת שלטון לא-דמוקרטי בישראל, באמצעות התיקון לחוק."

בנוסף, התנועה לאיכות השלטון עתרה הבוקר (שלישי) לבג"ץ נגד התיקון לחוק יסוד: השפיטה אשר ביטל את עילת הסבירות, דקות ספורות לאחר שאושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

עתירת עילת הסבירות 24.7.2023 חתומה עם תצהיר

לטענת התנועה: "התיקון לחוק אינו חוקתי, משום שהוא משנה באופן מהותי את המבנה הבסיסי של הדמוקרטיה הפרלמנטרית הישראלית ואת אופי המשטר, תוך ביטול דה פקטו של הרשות השופטת ופגיעה אנושה במארג העדין של הפרדת הרשויות ומערך האיזונים והבלמים במדינת ישראל. התנועה לאיכות השלטון מוסיפה כי משמעות התיקון- מתן כוח בלתי מוגבל לרשות המבצעת, הוא שימוש לרעה בסמכות מכוננת."

נוסף על טענות אלה טוענת התנועה לאיכות השלטון גם כי "בהליך החקיקה נפלו פגמים מהותיים, המחייבים את ביטולו. לטענת התנועה עקרון השתתפות חברי הכנסת בהליך החקיקה נפגע, בשל העדרו של פרק זמן ראוי לדיון בשינוי המשטרי הנרחב ובהשלכותיו, העדר תשתית עובדתית ומשפטית ראויה ומלאה, ובאופן החורג מן הדרך בה התקבלו חוקי יסוד בעבר. כמו כן טוענת התנועה כי יו"ר ועדת חוקה- ח"כ שמחה רוטמן, עשה שימוש לרעה בסמכותו כיו"ר ועדת חוקה, ולרבות הצגת מצג שווא וכוזב כאילו מדובר בהצעת חוק מטעם הוועדה, שעה שמדובר בהצעת חוק פרטית לכל דבר ועניין."

עו"ד דר' אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "ממשלת החורבן הרימה את ידה הזדונית נגד מדינת ישראל, והם מאיימים לחרב את כל מה שבנינו כאן בשבעים וחמש השנים האחרונות. משכלו כל הקיצין והממשלה לא נענתה לקריאתנו לחדול מההרס והחורבן, הגיע כעת תורו של בית המשפט העליון להתייצב ולמנוע את החקיקה הזאת, שהתקבלה באופן לא חוקתי תוך ניצול לרעה של הסמכות המכוננת, ותוך הצגת מצגי שווא של שמחה רוטמן וחריגה מוחלטת מהדרך בה שינויים דרסטיים שכאלה צריכים להיעשות נמשיך להיאבק, ולעולם לא נוותר!"

צילום: התנועה לאיכות השלטון

Back to top button