מבזקיםפוליטי / מדיני

"מי יתגייס?" יום אחרי שעבר החוק לצמצום עילת הסבירות – זו ה'סערה' החדשה?

מפלגת יהדות התורה הגישה הבוקר (שלישי) הצעת חוק יסוד, המשווה את תנאי לומדי התורה למשרתי צה"ל. הגשת ההצעה עוררה זעם כמובן באופוזיציה, אך למרבה ההפתעה, אלו שיצאו במהירות נגד הגשת החוק הם חברי הקואליציה. חברי כנסת, בעיקר מהליכוד, אמרו כי לא יקדמו את החוק וכי בזמנים רגישים אלו, ובמיוחד פחות מיום לאחר שעבר החוק לצמצום עילת הסבירות, יש לנהוג באחריות.

שר הביטחון יואב גלנט אמר: "השירות בצה״ל הוא חובה אזרחית שאין נעלה ממנה. לימוד התורה הוא יסוד חשוב בשמירת הגחלת שלנו כעם ויש לי הערכה ללומדים. חשוב לזכור: אין ולא יהיה מקום להשוואה בין שירות בצה״ל לבין לימוד תורה. הגנת המדינה במסגרת השירות בצה״ל היא ערך עליון. ‏נמשיך להבטיח שמי שנותן יותר – יקבל יותר."

חה"כ טלי גוטליב מהליכוד מסרה: "לא אצביע לחוק יסוד לימוד תורה. לא כי לימוד תורה אינו ערך חשוב בפני עצמו, אלא כי זה לא עניין לחקיקה בחוקי יסוד. מוטב שלא היתה מוגשת הצעת החוק הזו כלל. חברי החרדים טאקט היא לא מילה גסה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ממפלגת הליכוד נמסר: "הצעת חוק יסוד לימוד תורה לא עומדת על הפרק והיא לא תקודם."

ח"כ משה סעדה (הליכוד): "‏הצעת חוק יסוד התורה, לא רק שאינה מוסיפה קדושה אלא פוגעת ומחללת את התורה ולומדיה. בנוסף היא שופכת שמן על מדורת השנאה והפילוג מבית מדרשו של אהוד ברק וחבר מרעיו. זו הצעת חוק שמוטב שלא הייתה באה לעולם. אפעל לחזק את לומדי התורה אך אפעל נגד קידום החוק וברור לי שהוא אכן לא יקודם. "

ח״כ אוהד טל (הציונות הדתית): "לימוד תורה הוא ערך מוביל בעם ישראל לאורך כל הדורות. אשרינו שיש לנו עם היונק ערכים עתיקים ויציבים. אבל התורה היא גם המקור לחשיבות ולערך שבשירות הצבאי להגנת העם והמדינה. הצעת החוק שהוגשה היום היא טעות קשה, זה הזמן להרבות באחדות ולא להצית מדורות. לא אצביע בעד ההצעה כפי שהוגשה."

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "יום אחרי ביטול עילת הסבירות, הקואליציה המופקרת בתולדות המדינה מתחילה לחגוג על חשבוננו. ממשלת החורבן שלא הפסיקה לזעוק ״סרבנות״ מגישה את ״חוק הסרבנות וההשתמטות״ ועוד מעיזה לקרוא לו ״חוק יסוד לימוד תורה״. "

"הקיצונים מקבלים גיבוי לסרבנות מהממשלה שרק אתמול תקפה בגסות את טובי הלוחמים ואת גיבורי ישראל. אם הם לא יתגייסו, מי יתגייס? אם הם לא יסכנו את חייהם, מי אלו שיסכנו את חייהם? ואם הם לא מתגייסים, מה פתאום שיקבלו את כל הזכויות בחינם?" הוסיף לפיד.

לסיום, אמר: "ממשלת החורבן ממשיכה להרוס את החיים המשותפים. איפה שר הבטחון? איפה אנשי הליכוד? איפה ראש הממשלה? האם נכנעתם ללא קרב לקיצוניים? "אם אין קמח אין תורה". כתוב בפרקי אבות, איבדתם את הדרך."

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "‏לימוד תורה הוא דבר חשוב ומרכזי בחיי יהודים לאורך כל הדורות. מבלי לגרוע מערכו, ביסוסו בחקיקה שמשווה אותו לשירות – מרוקן מתוכן את ערך צבא העם. אם יעבור החוק, זו תהיה פגיעה אסטרטגית בעתידה של מדינת ישראל. רק מתווה שירות חדש למדינת ישראל, כפי שאני מקדם, שיקיף את כל חלקי החברה, כולל חרדים וערבים, יאפשר את המשך קיומו של צבא העם וייצור כאן שותפות לאומית מבוססת על הוגנות ושוויוניות תוך כבוד לכל מרכיבי החברה בישראל. בלעדיו לא יהיה פה צבא עם, ובטווח הרחוק, לא תהיה פה מדינה. במקום מדינה שיש לה ממשלה, אנחנו הופכים לממשלה שיש לה מדינה. אני קורא לרוב חברי הקואליציה שמבינים היטב את המשמעות, ובמיוחד לשר הביטחון, לא לתת את ידם לפירוק צה״ל והחברה הישראלית."

משה גפני
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button