מבזקיםמשפטי/פלילי

״חוק הדוגמניות״ אושר סופית במליאת הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (ראשון) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק עבודת הנוער (תיקון מס' 21), התשפ"ג 2023 של ח"כ רון כץ יבגני סובה ויוליה מלינובסקי. 10 חברי כנסת תמכו בהצעה בקריאה שלישית ללא מתנגדים.

מוצע לקבוע כי כל העסקה של נער בגילאי 15 עד 18 בתחום הדוגמנות או הצילומים, לרבות בשלבים מוקדמים של ההעסקה כגון תיווך להעסקה ומבחני במה, ייעשו בכפוף לאישור של הנער והורהו או האפוטרופוס. האישור יינתן בכתב בהתאם לטופס מובנה.

כמו כן, במקרה של תיווך או העסקה חוזרת אצל אותו מתווך או מעסיק בתוך תקופה של שנה, ההסכמה יכולה להינתן באמצעות מסרון או אמצעי דיגיטלי אחר שניתן לשמור אותו. כן מוצע לקבוע שמעסיק הפועל בניגוד לאמור עובר עבירה שדינה קנס או מאסר, ושלהורה או לבן משפחה בגיר אחר יש זכות להיות נוכח בזמן ובמקום שבהם מועסק הנער.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדברי ההסבר נכתב: "החוק לא מחייב כי העסקתם של ילדים או נערים מעל גיל 15 בהופעה או בצילומים תהיה בליווי הוריהם, וכך ילד או נער מעל גיל 15 יכול על פי החוק להיות מועסק בהופעה או צילומים לצורכי פרסום ללא השגחת מי מהוריו. מצב זה חושף ילדים רבים בישראל, המבקשים לעסוק בהופעה או צילומים ולעבוד בתעשיית הבידור, לניצול ולעיתים אף לפגיעה זדונית, מילולית או פיזית, מצד מעסיקיהם המנצלים את תמימותם."

ח״כ רון כץ (יש עתיד) מסר: ״מהיום, לכל נער/ה עם חלום נוצץ להיות חלק מעולם הדוגמנות והפרסום קיימת גם הגנה חוקית. החוק יאלץ מעסיקים בתעשיית הבידור לקיים מבחני במה ואודישנים לילדים ובני נוער מגיל 8-18, רק בהסכמת אופותרופוס, וכך נגן עליהם מהסיכונים שבדרך לחלום. תם עידן הניצול של הנוער בעולם הדוגמנות והפרסום.״

אילוסטרציה. קרדיט: freeimages

Back to top button