מבזקיםפוליטי / מדיני

עימות בין נתניהו לסמוטריץ' ובן גביר בדיון קבינט בנושא הרשות הפלסטינית

הקבינט המדיני-ביטחוני ערך היום (ראשון) דיון בנושא הקלות כלכליות לרשות הפלסטינית.

ההצעה המרכזית שעלתה בישיבת הקבינט היא הקפאת חובות הרשות הפלסטינית כלפי ישראל למשך שנה. ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את בקשות השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, לקיים הצבעה בנושא. הוא צפוי לקבל את ההחלטה על הקפאת החובות בייעוץ שר הביטחון יואב גלנט ובהתאם להמלצות מערכת הביטחון.

המטרה של דחיית תשלום החובות של הפלסטינים היא בכדי למנוע קריסה כלכלית של הרשות הפלסטינית ולאפשר לה לשלם משכורות גבוהות יותר לשוטרים שהיא מעסיקה, על מנת שתוכל לגייס כוח אדם איכותי יותר ולהיאבק בגורמים כמו הג'יהאד האסלאמי. היקף דחיית תשלום החוב עומד על כמה מיליוני שקלים לשנה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

רוב ישיבת הקבינט עסקה במצב בחזית הצפון, בייחוד בגבול לבנון. אולם, בחלקה השני של הישיבה דנו השרים במצב ברשות הפלסטינית. על פי הדיווחים, נתניהו הציג שלושה צעדים שהומלץ עליהם במערכת הביטחון לייצוב המצב הפיננסי ברשות: הקלות בגביית כספי המסים של הפלסטינים, הרחבת שעות הפעילות ושינוי גביית המיסים במעבר אלנבי, והקצאות קרקע לאזור תעשייה בתרקומיא, עיירה בנפת חברון.

כמו כן, דווח כי במהלך הישיבה החל עימות בין נתניהו, לבין סמוטריץ' ובן גביר. נתניהו גרס כי יש צורך לייצב את המצב הרשות הפלסטינית. בן גביר הגיב: "אני לא מבין את ההגיון, לא מבין את החשיבה. אני חושב שעקרונית, זה רשות טרור, שאסור לנהל איתם משא ומתן. אבל גם לשיטתכם, דווקא עכשיו? זה הזמן?"

נתניהו השיב לו: "חייבים לייצב את הרשות וההחלטות הללו שאישרתי לא מסכנות את ביטחון המדינה". בן גביר הגיב: "זו רשות שממנת טרור, מחנכת לטרור וזו תהיה טעות גדולה לתת להם הקלות".

גם סמוטריץ' הביע התנגדות לחלק מהמהלכים שנניהו רצה ליישם, בנקודה זו נתניהו אמר לו: "אני אדבר איתך בארבע עיניים".

דיון זה המשיך דיון קבינט שהתקיים בחודש שעבר וגם בו העלו את החשש של מערכת הביטחון מקריסה כלכלית של הרשות הפלסטינית. גם האמריקנים לחצו על קידום צעדים למניעת קריסת הרשות. אולם בדיון הקודם לא פורטו צעדים ספציפיים, לנוכח התנגדות סמוטריץ' ובן גביר למתן הקלות לפלסטינים.

הקבינט המדיני- ביטחוני
ארכיון. צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ

Back to top button