לאחר שנים של ציפייה: הושק הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן
הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן, ה-"דנקל", הושק היום (חמישי) לראשונה, לאחר שנים של ציפייה. הקו מחבר את בת ים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה. תושבי גוש דן יוכלו לעלות על הרכבת כבר מחר (שישי) בשעה 5:40 בבוקר, שבה תצא הנסיעה המסחרית הראשונה של הרכבת מפתח תקווה.
אירוע השקת הקו האדום של הרכבת הקלה התקיים היום במרכז התפעול של הרכבת בקריית אריה, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו. באירוע השתתפו שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר האנרגיה והתשתיות ישראל כץ, סגן שרת התחבורה אורי מקלב, מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, יו"ר נת"ע עו"ד מיה ליקוורניק, מנכ"ל נת"ע חיים גליק, מנכ"ל תבל מטרו עמירם אוחיון, ראשי הרשויות בתוואי הקו ובכירים נוספים.
ראש הממשלה ורעייתו, יחד עם השרים ומוזמנים נוספים, הגיעו לטקס ההשקה בנסיעה ברכבת החדשה. במהלך הנסיעה, הוצגה בפני המוזמנים מוכנות הרכבת להפעלה מסחרית מלאה, לצד המאמצים שהושקעו לקראת פתיחתה.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
מירי רגב אמרה: "זהו יום היסטורי, וכמה סמלי שהיום אנו חונכים קו שמהותו הוא חיבור. דווקא בימים של פילוג והקצנה, הקו החדש מלמד אותנו לחבר ולגשר על השונה – בין תושבי בני-ברק לתל אביבים, בין השכונות הוותיקות של בת ים למגדלי העסקים החדשים ברמת גן, בין ותיקי גבעתיים לגרעינים הצעירים בפתח תקווה. קו אדום עם כל הגוונים שיתרום לאיכות החיים של מיליוני אזרחים".
היא הוסיפה: "כבר חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, חלם על רכבות קלות, אופניים ופתרונות תחבורה מתקדמים כחלק מהמימוש של החלום הציוני. […] כבר אז היה ברור שתנועה חופשית ביבשה, בים ובאוויר היא נכס אדיר למדינה. ולכן נמשיך ולהשקיע בתשתיות תחבורה מתקדמות, במערכות הסעת המונים, בחיבוריות וקישוריות בכל חלקי המדינה".
עוד אמרה רגב: "רק לפני שבועיים השקנו את התוכנית לחיבור מדינת ישראל ברשת מסילות מקריית שמונה ועד אילת, מציאות שתשנה חיים, שתביא לפיזור אוכלוסייה, גיוון תעסוקתי, מוביליות חברתית וצמצום פערים חברתיים הכלכליים בין הפריפריה למרכז – וכמובן תפחית את הגודש בכבישים".
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, אמר: "זהו יום חג לכל תושבי מטרופולין גוש דן ולכל אזרחי ישראל, ובעזרת השם נחגוג עוד רבים כאלה עם חנוכתם של הקווים הבאים ברשת הסעת ההמונים שתכסה את כל גוש דן מצפון לדרום וממזרח למערב. אנו נכנסים לתקופת הרצה של הרכבת. בחודשים הקרובים נגביר את התדירות ואת המהירות והדנקל יהפוך לחלק בלתי נפרד מחיינו. אני מזמין את כל מי שמתגורר, עובד או לומד במטרופולין לבדוק כיצד הרכבת הקלה תסייע לו להגיע למחוז חפצו, אני בטוח כי רבים מכם ימצאו את השילוב האופטימלי שיחסוך לכם עמידה בפקקים וחיפוש חניה, ויביא אתכם ליעדכם במהירות ובנוחות".
הקמת הקו האדום ארכה כשמונה שנים, מאז הריסת גשר מעריב בשנת 2015. פתיחת הקו האדום היא השלב הראשון של רשת הסעת המונים שתכסה את כל חלקי גוש דן, אשר תכלול את הקו הירוק והקו הסגול שהעבודות ההקמה שלהם מצויות בעיצומן, את רשת קווי המטרו ורשת קווי אוטובוס מהירים BRT.
הקו האדום עובר בערים בת ים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה. אורך הקו 24 ק"מ, מהם 12 ק"מ מתחת לפני הקרקע. בקו שלושים וארבע תחנות, מהן עשר תחנות תת-קרקעיות ועשרים וארבע במפלס הרחוב. המרחק בין התחנות העיליות הוא כ-500 מטר, ובין התחנות התת קרקעיות – כקילומטר. הקו האדום צפוי להסיע כ-80 מיליון נוסעים בשנה. הקו האדום מנוהל ומתופעל על ידי חברת תבל מטרו, המעסיקה כ-350 עובדים ובהם נהגים, אנשי תפעול ואחזקה ועובדי מרכז הבקרה, שכולם יחד מחויבים להעניק לנוסעים חוויית נסיעה נוחה, נגישה ובטוחה.
נתניהו אמר: "אלה שתומכים בנו ואלה שמתנגדים לנו – כולם ישתמשו ברכבת הזאת. […] זהו יום חג לישראל. אנחנו מגשימים היום את חזון התחבורה של ישראל – הבטחנו ואנחנו מקיימים. הבטחנו לחבר בין הערים ובתוך הערים ובין המדינות – ואנחנו עושים את כל שלושת הדברים".
באותה עת, מאות בני אדם הפגינו מחוץ לטקס חנוכת הרכבת הקלה בפתח תקווה.
ממטה המאבק נמסר: "בשעה זו מפגינים מחוץ לטקס חנוכת הרכבת הקלה בפתח תקווה מאות פעילים נגד ההפיכה המשטרית, בעוד שראש הממשלה נתניהו וכמה משרי ממשלת החורבן מצטלמים לתקשורת עם חיוכים זחוחים בתוך המתחם, מנסים להדחיק ולהשכיח לאיזה אסון הם מובילים את מדינת ישראל".
עוד אמרו: "נתניהו המנותק חסם חצי מגוש דן כדי לבוא להצטלם ברכבת הקלה, בזמן שמדינת ישראל דוהרת ב-200 קמ"ש אל תוך קיר בטון. המאבק ימשיך לרדוף את חברי ממשלת החורבן בכל מקום אשר ילכו, כדי להזכיר להם שעם ישראל חזק מהם ולעולם לא יאפשר להפוך את מדינתו לדיקטטורה משיחית".