מבזקיםפוליטי / מדיני

הממשלה אישרה – תוקם ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת הרוגלות

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעתו של שר המשפטים יריב לוין להקים ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת הרוגלות.

ועדת הבדיקה קיבלה באישור הממשלה סמכויות חקירה, ותוסמך לבדוק את התנהלות גורמי המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן, בכל הקשור לביצוע פעולות רכש, מעקב ואיסוף בכלים קיברנטיים אחר אזרחים ונושאי משרה. כל זאת בשל הצורך לבצע אסדרה מקיפה ולספק תשתית נורמטיבית לשימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, על מנת לחזק את אמון הציבור שנפגע בעקבות פרשת פגסוס, ונוכח הצורך להגן על הזכות לפרטיות מצד אחד, ולתת בידי גורמי האכיפה כלים אפקטיביים למאבק בפשיעה ובשחיתות מצד שני.

לוין טען: "פרשת הרוגלות היא מהחמורות שנחשפו בשנים האחרונות. חשיפת האמת בעניין, ומניעת אירועים דומים של פגיעה אנושה בזכות אזרחי ישראל לפרטיות, היא חיונית וחשובה מאין כמותה. אני מצר על הסתייגות חלק מהגורמים המעורבים בפרשה החמורה לבדיקה מעמיקה של הנושא, חרף ניגוד העניינים החריף בו הם מצויים. אני סמוך ובטוח שחברי הוועדה, בראשות שופט מחוזי בדימוס, יעשו את עבודתם בחרדת הקודש הראויה לוועדה כה רגישה. אני מודה לחברי הוועדה, לכבוד השופט בדימוס דרורי, לעו"ד רובינשטיין ולמר בן חנן, ומאחל להם הצלחה גדולה במשימה החשובה המוטלת עליהם".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הוועדה אושרה חרף ההתנגדות של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, השב"כ המל"ל והמשטרה.

השב"כ והמל"ל התנגדו בשל החשש מדליפת סודות מבצעיים בחקירה. במשטרה חששו שהוועדה עלולה להקשות עוד יותר על חקירות הפשיעה בחברה הערבית.

היועצת המשפטית לממשלה, טענה כי לוועדה אין סמכות לאפשר בחינה של תיקים פליליים פתוחים. במכתב ששלחה לשר המשפטים בשבוע שעבר היא הביעה את חששה מניגוד עניינים ומהשפעה אפשרית של ועדה זו על משפט נתניהו.

היא כתבה כי הקמת הוועדה מעלה חשש מפני "…שיבוש מהלכי משפט בתיקים אלה, ופוגעת בעצמאות עבודתם של גופי אכיפת החוק. […] על פי הדין הקיים במדינת ישראל, ניהולו של הליך פלילי מופקד בידי בית המשפט וקיימת הפרדה מוסדית ברורה בין אחריותו המיניסטריאלית של שר המשפטים לבין גופי החקירה והתביעה".

היועמ"שית הדגישה במכתבה כי אם תתקבל הצעתו של לוין, לפיה הוועדה תעסוק בחקירות מתנהלות, עולה החשש לניגוד עניינים של נתניהו: "בשל השפעתה האפשרית של עבודת הוועדה על התיק הפלילי שמתנהל נגדו".

בעקבות הביקורת, לוין לא פסק אך קיבל את הצעתו של אבי דיכטר לתקן ולרכך את ההחלטה, כך שוועדת הבדיקה תוכל להיוועץ עם היועמ"שית בכל הנוגע לתיקים פתוחים.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בירך על הקמת הוועדה: "מחזק את ידידי, שר המשפטים יריב לוין, על קידום ועדת החקירה בעניין הרוגלות. הצורך בגופי אכיפה נקיי כפיים השומרים על זכויות האזרח וזכויות הפרט באופן מלא ומהווים אבן יסוד בקיום שלטון החוק, הוא צורך מהותי ועל כך אין חולק. אם חלילה נפל פגם בעבודת גופי האכיפה, אני סמוך ובטוח שמדובר באינטרס ראשון במעלה של כלל הרשויות, למצוא ולבער את הנגע. המשותף לכולנו הוא רצון בגופי אכיפה חזקים, עצמאים הפועלים למען מדינה בטוחה לכל אזרח".

גם חבר הכנסת שמחה רוטמן בירך וכתב בטוויטר: "מברך את ידידי שר המשפטים ואת ממשלת ישראל על ההחלטה החשובה להקמת ועדת חקירה בפרשת הרוגלות בהמשך לדיוני והחלטת וועדת החוקה, קואליציה ואופוזיציה, להקמת ועדת החקירה. אסור שיהיו אנשים או גופים שחסינים מביקורת ומחקירה על הפרת זכויות אזרחים, נחקרים וחשודים. בהצלחה לחברי הוועדה".

חבר הכנסת בועז ביסמוט מסר: "האמונים על אכיפת החוק – הפרו את החוק ונברו בחיים הפרטיים של אלפי אזרחים. לא עוד! לא משנה כמה ינסו להסתיר, סופה של האמת להתגלות. מברך על הקמת ועדת חקירה לפרשת הרוגלות".

לעומת זאת, חבר הכנסת גלעד קריב הזהיר: "קשה שלא לזהות את השלב הנוסף בעסקה הפוליטית של נתניהו ולוין: בעזרת הקמת ועדת הבדיקה לוין יסייע לראש הממשלה לחבל בהליך הפלילי המתנהל נגדו, ונתניהו מגבה בתמורה את הרס מערכת המשפט ואת הניסיון להלך אימים על שומרי הסף. אם שר המשפטים היה מתעניין באמת בהגנה על זכות האזרחים לפרטיות, בצד הבטחת יכולתה של המשטרה להלחם ביעילות בפשיעה, כתב המינוי של הוועדה היה נראה אחרת לגמרי".

יריב לוין
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

Back to top button