צרכנות

החשיבות של הכנת הקרקע בתהליך תכנון והקמת גינות

קרדיט לתמונה Freepik

כשמדובר בהקמת גינה פורחת ומלבלבת, אין ספק שאחד המרכיבים הבסיסיים והמשמעותיים ביותר  בתהליך תכנון הגינה, הוא הכנת הקרקע. איכות הקרקע ומצבה משפיעים באופן ישיר על צמיחתם ובריאותם של הצמחים.

הכנת הקרקע ממלאת תפקיד מרכזי, ומשמשת כבסיס לחיי צמחים בריאים. ההבנה של חשיבות הכנת הקרקע, תסייע לכל חובב גינון לנצל את מלוא הפוטנציאל של הגינה, כך שהצמחים יפרחו בסביבה מתאימה ומעודדת צמיחה. פנינו לזאב דיאמנט, הבעלים של חברת 'שדות', מומחה בתכנון, הקמה ועיצוב גינות, שהדגיש בפנינו את חשיבות ההכנה של הקרקע בתהליך תכנון גינות והקמתן, והציג את  האלמנטים המרכזיים והבסיסיים להצלחת הגינון.

עשבים ומזיקים : בשלב ראשון יש לנקש עשבים שוטים ולנקות פסולת מהקרקע. עשבים שוטים מתחרים בצמחי הגינה על משאבי מזון, מים ואור שמש. עשבים שוטים יכולים להשתלט במהירות על הגינה, חלקם אף נושאים מזיקים ומחלות, מה שמסכן עוד יותר את בריאותם של צמחים מתורבתים. . ניקוש עשבים שוטים, היא פעולה הכרחית שתאפשר  תנאים אופטימליים לצמיחה של שתילים שנשתלו. יתר על כן, הרחקת עשבים משפרת את נראות הגינה, ומאפשרת לצמחים מתורבתים לצמוח ולפרוח. ישנן שיטות שונות להרחקת עשבים, ביניהן משיכה ידנית, מעדר, שימוש בקוטלי עשבים, כל אחת מתאימה למצבים שונים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עיבוד הקרקע: בשלב הבא יש לעבד את הקרקע כדי  ליצור סביבה אידיאלית לצמיחת צמחים. העיבוד משחרר את רגבי האדמה, מאוורר את הקרקע והניקוז, ומאפשר לשורשי הצמחים לחדור לאדמה בקלות רבה יותר. תהליך עיבוד הקרקע מסייע בסילוק עשבים שוטים, סלעים ופסולת, ויוצר משטח שתילה נקי. בנוסף, עיבוד הקרקע מקדם את פעילותם של אורגניזמים מועילים בקרקע, כגון תולעי אדמה וחיידקים, התורמים למחזור חומרי המזון ולבריאות הקרקע.

רמת החומציות של הקרקע: המדד לרמת חומציות או בסיסיות הקרקע נמדדת לפי רמת ה pH . רמת ה – PH תשפיע על זמינות חומרי המזון לצמחים. לצמחים שונים יש העדפות pH שונות, והבנת רמת החומציות של הקרקע מסייעת לגננים לבחור מיני צמחים מתאימים לגינה. בדיקת רמת ה – PH מאפשרת לבצע התאמות ליצירת תנאי גידול אופטימליים. לדוגמה, אם הקרקע חומצית מדי, הוספת חומרים כמו סיד יכולה להעלות את רמת ה- pH לרמה ניטרלית או בסיסית יותר, ולהבטיח ספיגה נאותה של חומרים מזינים. לעומת זאת, אם הקרקע בסיסית מדי, ניתן להוסיף חומרים חומציים כמו גופרית כדי להוריד את רמת ה- pH. רמות pH תקינות מסייעות לספיגת החומרים המזינים ומונעות חוסרים תזונתיים או רעילות.

ניקוז ושימור לחות: הכנה נכונה של הקרקע כוללת אופטימיזציה של הניקוז ושימור הלחות בקרקע. קרקעות חרסיתיות כבדות נוטות להיות דחוסות וספוגות מים ומעכבות את צמיחת השורשים. מצד שני, קרקעות חוליות מתנקזות מהר מדי, מה שמוביל לאיבוד לחות בקרקע. טיפול באדמה בחומר אורגני עוזר לשפר את המבנה שלה, ומאפשר חדירת מים, אוורור ושימור לחות טובים יותר. איזון זה מבטיח שהצמחים יקבלו מים במידה מספקת גם בעתות בצורת.

הפחתת הצורך בהשקיה ובדישון: הכנת הקרקע מפחיתה את הצורך בהשקיה ודישון מוגזמים. קרקע מוכנה היטב שומרת על לחות בצורה יעילה, מפחיתה את השימוש במים ומקדמת חיסכון במים. בנוסף, קרקע עשירה בחומרים מזינים מפחיתה את התלות בדשנים סינתטיים, לטובת הסביבה וקיימות הגינה.

 

חומרים אורגניים: בדיקת קרקע היא באמצעים טכנולוגים מתקדמים היא היבט קריטי נוסף של ההכנה. ניתוח תכולת החומרים המזינים בקרקע יסייע לקבוע אם נדרשים תוספים כלשהם. ניתן להוסיף לאדמה חומר אורגני, כגון קומפוסט או זבל שנרקב היטב, כדי לשפר את הפוריות שלה. תוסף זה משפר את שימור החומרים התזונתיים, מקדם פעילות מיקרוביאלית מועילה ומקל על התפתחות שורשים, מה שמוביל בסופו של דבר לצמחים בריאים וחסינים.

טיפוח אורגניזמים מועילים: עיבוד הקרקע מאפשר התפתחות של אורגניזמים מועילים התורמים לבריאות הקרקע ולחיוניות הצמח. קיום המגוון הביולוגי בקרקע , משפר את ההדברה הטבעית, את מחזור החומרים המזינים ואת החוסן הכולל של המערכת האקולוגית. החדרת חומר אורגני, כגון קומפוסט או חיפוי, לאדמה מספקת מקור מזון לתולעי אדמה, חרקים מועילים ומיקרואורגניזמים, אשר בתורם מסייעים בפירוק חומרים אורגניים, שיפור מבנה הקרקע ופוריותה. אורגניזמים אלה גם מסייעים במחזור חומרי מזון על ידי פירוק חומר אורגני ושחרור חומרי מזון בצורות שצמחים יכולים לספוג בקלות. יצירת מגוון ביולוגי בקרקע מסייעת לשמור על מערכת אקולוגית מאוזנת והרמונית, ומפחיתה את התלות בתשומות כימיות להדברת מזיקים ומחלות.

הצלחת הגינון: בסופו של דבר, המטרה של הכנת הקרקע היא למקסם את הצלחת הגינון. יצירת סביבת אדמה עשירה בחומרים מזינים, מנוקזת היטב ומאוזנת, מאפשרת תנאים אידיאליים לצמיחה ולהתפתחות של צמחים. הכנת הקרקע מייצרת אדמה פורייה לגידול עצים ולפריחה שופעת של פרחים, שיחים וזני צמחים שונים. השקעת זמן ומאמץ בהכנת הקרקע בשלב התכנון וההקמה של הגינה משתלמת בטווח הארוך, ומביאה לנוף פורח ושובה לב מבחינה ויזואלית.

הקרקע משמשת כאבן היסוד לגינה מצליחה ומשגשגת. תהליך הכשרת הקרקע ועיבודה הכולל הזנה איכותית, שיפור הניקוז ושימור הלחות, בקרה על  רמת החומציות של הקרקע, טיפול בעשבים שוטים ומזיקים, כל אלה יבטיחו צמיחה בריאה ושופעת בגינה.

Back to top button