מבזקיםפוליטי / מדיני

"הסעיפים שמדווחים בנושא יו"ש בנורמליזציה עם סעודיה אינם הכי מדאיגים"

במסגרת כנס '30 שנה לאוסלו – תובנות ולקחים להמשך' בהובלת תנועת הביטחוניסטים, 'המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה' שנערך כעת בירושלים, התקיים היום (שני) נערך ראיון 'אחד על אחד' בין יו"ר תנועת הביטחוניסטים, תא"ל במיל' אמיר אביבי, ויו"ר וועדת חוץ וביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין.

בנושא אוסלו אמר: "ביום חתימת ההסכמים כמי שגר בגוש עציון, ראיתי את תושבי בית לחם יוצאים לתהלוכות וצעדות. כבר אז הבנתי את השלכות ההסכם, וניגשתי למשרד הפנים בכדי להוציא רישיון לנשק. תהליכים כאוסלו וההתנתקות לא יכלו להצליח בתיאוריה, מדובר היה בריצה מהירה לכיוון שהוא לא נכון, ללא שום חשיבה על היגיון מאחוריו".

על הרשות הפלסטינית אמר: "תפקידנו לספק את התשובות לשאלות הללו, ואכן בדיונים אנו מספקים וחושבים על התרחישים האפשריים. אין תשובה חד משמעית וברורה לשאלה זו, טבעו של משטר כפי שקיים ברשות הפלסטינית לא עשוי להצמיח יורש ברור וזהה בהכרח. בדיונים שערכנו עלו תרחישים לקריסת הרשות, ואכן לא הכל בשליטה שלנו, אבל אנחנו לא נגיע למצב שהחולה נמצא על ערש דווי. ישנו צורך להכין אלטרנטיבה, והמדיניות לחיזוק הרשות הפלסטינית אינה עומדת לבדה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על המעורבות האיראנית אמר: "המערכת האיראנית מורגשת בכל המתרחש בעזה ויו"ש. יש להבין, לא מדובר במציאות של שילוח מפגעים, אך כן מדובר בתמיכה כספית וסיוע צבאי שאכן מתרחש בשטח. מערכת הביטחון מנסה לעצור את המעשים הללו. בנוסף, חמאס מהווה גורם דומיננטי בהקשר זה מאחר והוא נהנה מהשקט והדילים הניצנים לו. ברור שאנו נמצאים במשחק מסוכן מול כלל הזירות, אם לא נדע לעשות שימוש במב"ם נמצא את עצמנו בתוך איום קשה מאוד. במציאות הנוכחית חמאס מרגיש חסין ליצור השפעה על ערבי ישראל ובשטחי יו"ש – חובה לראות כי לא נחצים קווים אדומים".

על האפשרות לנורמליזציה עם סעודיה אמר: "אילו היו נאמרים סעיפי ההסכם כפי שמדווחים עליהם בתקשורת הזרה והייתי נשאל מה הכי מדאיג אותי, אני לא בטוח שהסעיפים הנוגעים לשטחי יו"ש היו הכי מדאיגים אותי. ישנם סעיפים הרבה יותר רגישים ממה שמדווחים בתקשורת הזרה. להסכם ישנו חשיבות גדולה, אבל יש חשיבה גם על עלות ותועלת לצד הצורך לשמר את המצב האסטרטגי במזרח התיכון".

צילום: דג הפקות
צילום: דג הפקות

Back to top button