חדשות הארץמבזקים

טקס הענקת עיטור הנשיא: "תודה לכם על קרן האור שאתם מהווים עבורנו"

טקס הענקת עיטור הנשיא לשנת תשפ"ג נערך הערב (רביעי) בבית הנשיא.

להלן רשימת הזוכים:

בקטגוריית אישים שתרמו תרומה ייחודית למדינת ישראל:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היוצרת חווה אלברשטיין, היזמת החברתית עדי אלטשולר, הפרופסור מאיר בוזגלו, הרב מנחם הכהן, הפרופסור מונא ח'ורי, האלוף (במיל') דן טולקובסקי, העיתונאית כרמלה מנשה, הכדורגלן ביבראס נאתכו, איש החינוך ד"ר אסעד עראידה והיזמת החברתית לנה שטרן. 

בקטגוריית ארגונים שתרמו תרומה ייחודית למדינת ישראל:

עמותת קמ"ח – קידום מקצועי חרדי.

בקטגוריית אישים שתרמו תרומה ייחודית לעם היהודי:

המדינאי המרוקאי אנדריי אזולאי ובכיר המשפט הבינלאומי הפרופסור ארוין קוטלר.

עיטור הנשיא פרי יוזמתו של הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס ז"ל, הוענק לראשונה ב-2012. לפני כהונת נשיא המדינה יצחק הרצוג, הוענק העיטור ל-26 זוכות וזוכים, בהמלצתה של ועדה מייעצת בראשותו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר ז"ל.

עם כניסתו לתפקיד, כונן נשיא המדינה יצחק הרצוג ועדה מייעצת בראשותו של שופט בית המשפט העליון (בדימוס), פרופסור יורם דנצינגר שתמליץ על המועמדים לקבלת העיטור. מאז כניסתו לתפקיד העניק הנשיא את העיטור לאישים מהארץ ומחו"ל, בין היתר לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, נשיא קפריסין, ניקוס אנסטסיאדיס, נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, המשוררת רחל שפירא ואישים שתרמו תרומה ייחודית בתחומם.

נשיא המדינה הנחה את הועדה להציע לו הצעות מגוונות ומכל חלקי החברה הישראלית כולל מנהיגים יהודים מהתפוצות. הנשיא התקשר באופן אישי למקבלי ומקבלות העיטור ובישר להם על זכייתם. ככלל החליטה הוועדה המייעצת שעיטור הנשיא לא יוענק למי שקיבלו בעבר את פרס ישראל.

הרצוג אמר בנאומו: "הבסיס המשותף הוא המקנה את היציבות והעוצמה לצמיחה ולשגשוג. הרעיון הזה של שגשוג, נשען על מגוון עצום ומבוסס על בסיס משותף, והוא תמה מרכזית ביותר אשר נשזרת במוסד הנשיאות הישראלי מרגע היווסדו. ולא פחות מכך יסוד מארגן בפעילות היומיומית של בית הנשיא והיום מתבטא בין היתר במיזם שלנו מחליפים מילה אותו השקנו לפני מספר חודשים. הרעיון היהודי הזה של גיוון ושותפות הכרוכים זה בזו, רעיון שהפך לרעיון ציוני וישראלי שאליו שותפים כל בנות ובני האמונות ואורחות החיים שהם חלק מהישראליות, הוא שורש היכולת שלנו כאומה וכחברה ישראלית, לפתח ולהצמיח את המדינה הנפלאה שנבנתה כאן. הוא טבוע ב-DNA העמוק ביותר של מדינת ישראל, ולא בכדי הוא משתקף במלוא תפארתו בכם כלות וחתני עיטור הנשיא לשנת ה 75 למדינה שזכיתם בזכות הגדולה ביותר לעשות טוב. לחולל שינוי ולתרום תרומה דרמטית למדינת ישראל לעם היהודי ולאנושות כולה".

הוא הוסיף: "זו הסיבה שכל אחת ואחד מכם נמצא ראוי לקבל את העיטור האזרחי הגבוה ביותר בישראל, עיטור נשיא המדינה. כל הכבוד לכם, כולנו גאים בכם. מזל טוב לכם. […] הרכב נבחרת החלומות שנפרש בפנינו הערב הוא שיקוף של האור הגנוז של החברה הישראלית והעם היהודי. […] נבחרת שמורכבת מנשים וגברים. משלל האמונות ואורחות החיים בישראל, עולים וותיקים, מהמרכז ומהפריפריה, מהעם היושב בציון ויהדות התפוצות, אנשי דת, חזון ומעש, מנהיגות ומנהיגים משלל תחומי החיים ומרחבי הפעולה שהטביעו חותם של ממש על החברה והעם שלנו ועל האנושות כולה".

עוד אמר הנשיא: "תודה לכם זוכות וזוכים יקרים לא רק על התרומה המופלאה שלכם, אלא גם על קרן האור שאתם מהווים עבורנו בימים הלא פשוטים האלה, בהם הקיטוב והפילוג, עושים בנו שמות. על התזכורת שיש דרך אחרת שאפשר לא רק לחיות ביחד, למרות כל הגיוון ובגלל כל הגיוון, אלא גם להקים חברת מופת מגוונת משותפת, שמושתתת על ערכים ועל נתינה, על שורשי העבר ועל חלומות העתיד לרווחתם של כל תושבי הארץ ולתפארת מדינת ישראל. ומי ייתן שנזכה לחזות בעוד ועוד מאור היקרות שלכם, אור השותפות, היוזמה, היצירה המצויינות והגיוון בארצנו, בעמינו, ובעולם כולו".

מדברי נציג הזוכים, פרופ' מאיר בוזגלו: "זוהי זכות גדולה לקבל את עיטור הנשיא, ואחריות גדולה לומר דברים בשם הזוכות והזוכים. דתיים, חילונים וחרדים הנמצאים במעגלי שייכות שממיסים הרבה מן החומות שמסתתרים במונחים אלו. יש משפחות הכוללות מכל ׳השבטים׳, החולקות שותפות בתפיסת הערך של ההמשכיות היהודית והקשר העמוק לארץ ישראל – כל אלו אינם מאפשרים לראות אותם כשבטים מנוכרים זה לזה. המאבק על הדמוקרטיה, המאבק על האמונה, המתח בין יהדות ודמוקרטיה הם הערכים שאנו באים בשמם במאבקים בינינו, אבל בטיפול נכון הם גם מעבדה, חממה, שאם אכן תעלה יפה ותצליח יהיה לה תפקיד מיוחד באותה בשורה למזרח התיכון כולו. אם תרצו, בעזרת ה׳, אינשאללה, אין זאת אגדה".

צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ
צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ

צילום: אבי קנר

Back to top button