מבזקיםצבא וביטחון

ראש המל"ל: "אנחנו מזהים נכונות גוברת של נסראללה ליטול סיכונים"

צחי הנגבי, ראש המל"ל, נשא לפני לפני זמן קצר (שני) נאום בכנס המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן שנערך לזכרו של שבתי שביט ז"ל (יו"ר וראש הוועד המנהל של המכון) ואמר: "הבהרנו לפלסטינים, אם תלכו עם הפרטנרים שלכם אל בית הדין הבינלאומי, התוצאה המעשית תהיה ניתוק הקשרים הביטחוניים והמדיניים עם הרשות הפלסטינית מיד, ואם נעשה זאת גורלם יהיה כמו בעזה אחרי ההתנתקות".

ראש המל"ל התייחס לשיחות בנושא הסכם עם סעודיה ואמר: "התקשר אליי לפני ארבעה חודשים, בתחילת חודש מאי מקבילי מהמועצה ביטחון לאומי בארה"ב, והביא לידיעתי החלטה מאוד מפתיעה של הנשיא ביידן, שהנחה את ממשלו לכנס לשיח מעמיק עם הממשל הסעודי ולנסות לברור או לקדם הסכמות בין ארה"ב לבין סעודיה, שבמרכזן ובמסגרתן ייחתם הסכם שלום בין ישראל לסעודיה. בתחילת הדרך הוגדרה המשימה הזאת על ידי האמריקאים עצמם כמה שנקרא 'לונג שוט', לפני שבועות ספורים הגדירו את סיכוייה כחמישים-חמישים ובשבועות האחרונים והימים האחרונים, אנחנו חושבים שההגדרה האמריקאית היא שמדובר בסיכויים לא מבוטלים. ההערכה שלנו היא שכנראה ישנה הסכמה בשורה של סוגיות."

הנגבי הוסיף כי "ההוכחה המשמעותית ביותר היא לכך שלא שמדובר בירייה באפלה אלא במטרות תכליתיות שכל הצדדים, היא בוועידת ג'י בשבת האחרונה, בה היה מפגש של הכלכלות הגדולות בעולם והאיחוד האירופי, ושם נמסרה בשורה על ידי מנהיגי המדינות ארה"ב, הודו, צרפת, איטליה, גרמניה, הסעודים והאמירויות, על תחילת התנעה של מה שהם קוראים לו המסדרון הכלכלי, סוג של תרגום לחזון שכולנו מכירים שנים, שישראל חלמה תמיד להיות במוקד של חיבור בין אסיה לאירופה." הנגבי ציין כי "כל זה מתחבר לעימות הבין מעצמתי בין ארה"ב לסין והרצון של ארה"ב לשלב את הודו וסעודיה לתוך הברית הזאת שלה. ההחלטה ברורה – מתחילים לממש, אני מניח במהירות, את החזון הזה מדבר ערטילאי, לפעולה בשטח. להציב מסילות ברזל באמירויות, להתחבר לקו מסילות הברזל שיש בסעודיה, להציב מסילות ברזל בירדן, לחבר את קו הרכבת הישראלי אל גשרי הירדן, ולמעשה מה שאנחנו מקבלים זה אותו מסדרון כלכלי, חיבור בין אסיה לאירופה, מהודו דרך הים לאמירויות, סעודיה ירדן וישראל."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדבריו, "הסיפור הזה מחייב שיח עם הפלסטינים אותו אני מנהל מטעם רה"מ. אנחנו עדיין מנסים להגיע איתם להסכמות על היבטים ביטחוניים ולקיחת אחריות על עניינים שנוגעים לחיים בשטחי A. אני שוחחתי ארוכות עם הפלסטינים, יש איזה פרי לשיח הזה שלנו איתם, לראשונה מאז הסכמי קמפ דיוויד. אם יהיה הסכם בין ישראל לסעודיה זה יהיה מכיוון ששתי המדינות רוצות בו".

צחי הנגבי, ראש המל"ל
צילום: גלעד קולרצ'יק

באשר לפניית הפלסטינים לבית הדין הבין לאומי בהאג אמר הנגבי: "אנחנו מבהירים לפלסטינים שאנחנו לא יכולים לקבל עוד את המערכה שהם מנהלים נגד לוחמי צה"ל בשימוש בכלי המערכה המשפטית. אם חס וחלילה תביאו לדין לוחם או חייל, אתם תסכנו את עצם קיומכם. זה מהלך שמנוגד לכלל ההסכמים שאנחנו חתומים עליהם והפרה טוטאלית שלהם. אם תלכו עם הפרטנרים שלכם אל בית הדין הבינלאומי, תהיה סכנה לחיילי ישראל, סכנה מעשית, אתם עוסקים כאן בטרור."

"הבהרנו לפלסטינים כי התוצאה המעשית תהיה ניתוק הקשרים הביטחוניים והמדיניים עם הרשות הפלסטינית מיד, ואם נעשה זאת גורלם יהיה כמו בעזה אחרי ההתנתקות, האיסלמיסטיים פשוט ירו להם בברכיים. אני אומר לכם – ראו הוזהרתם, זה לא דבר שאתם יכולים לזלזל בו". הבהיר ראש המל"ל הנגבי.

על הגרעין האיראני אמר כי "הזינוק הפתאומי של העשרת האורניום באיראן ל-80 ומשהו אחוז זה לא דבר מקרי. ראש הממשלה הבהיר לכל מנהיגי העולם, אם תהיה העשרת אורנים מעל 60 אחוז כפעולה שנזהה אותה, התוצאה תהיה שישראל תצטרך לפעול בלית ברירה. אנחנו מקווים לא להגיע אל הרגע הזה, אבל אנחנו נערכים אליו".

באשר לחיזבאללה ולהתבססות האירנית בגבול הצפון אמר ראש המל"ל: "אנחנו רואים בחודשים האחרונים שינוי הדרגתי לרעה בהתנהלות של חיזבאללה בגבול הצפון. אפשר להגדיר את זה מזהירות ליהירות. במשך 17 שנים אובחן ריסון עצמי מאוד רציונלי אצל נסראללה שהפנים את המשמעויות של המלחמה ב-2006, ואת האסון שהמית על לבנון ועל תומכיו המובהקים. ראינו 17 שנים מאוד שקטות עם מחלוקות מינוריות."

הנגבי הוסיף: "בחודשים האחרונים אנחנו מזהים נכונות גוברת של נסראללה ליטול סיכונים הרפתקניים, הבולט היה הניסיון לפיגוע המוני ולטבח בישראלים שפשוט כשל מטעמים מבצעיים במגידו. אבל הכוונה הייתה בדיוק זו. ואתם מכירים את המסר שלנו שהובהר על ידי ראשי מערכות הביטחון, שר הביטחון ורה"מ, אין לנו שום מחלוקת אמיתית עם לבנון וגם המחלוקות הקיימות בענייני תיקוני גבול כאלה ואחרים ניתנות לדיאלוג, ולהסברה. חיזבאללה הפך לפרוקסי איראני, מטעמים של אינטרסים שאינם אינטרסים לבנוניים. בתקופה האחרונה יש החלטה של נסראללה לבחון את העמידה שלנו, אולי בגלל המשבר הפנימי כאן, אולי בגלל היבטים אחרים."

הנגבי ציין כי "יש לו תחושת מצוקה כיוון שהאיראנים לוחצים עליו לאור הכישלון שלהם בסוריה למנוע את הפעולה המתמשכת שלנו נגד התבססותם. יש כאן שורה של מהלכים מתריסים, האחרון שבהם באוהל שהציבו 7-8 מטר מגבול ישראל. המסר שלנו ברור – מי שחושב שהנחישות של ישראל משולה לקורי עכביש, הוא יחוש על צווארו שהנחישות שלנו היא כבלי פלדה יצוקה. זו תהיה התוצאה, ככל שהמהלכים של חיזבאללה לא יפסקו לאלתר".

צילום: "גו-לייב"

Back to top button