חדשות חוץמבזקים

מלחמה בקווקז: צבא אזרבייג'ן פתח במתקפה על המובלעת הארמנית

צבא אזרבייג'ן פתח היום (שלישי) במתקפה נגד כוחות ההגנה הארמניים במובלעת נגורנו-קרבאך.

נגורו קרבאך הינה מובלעת בתוך אזרבייג'ן שרוב אוכלוסייתה אתנית ארמנית. לפי הערכות, 120,000 ארמנים אתניים חיים במובלעת הזו. גם ארמניה וגם אזרבייג'ן טוענות שהאזור הנו חלק משטחן, על כן שתי המדינות בקווקז נמצאות בסכסוך מתמשך סביב הטריטוריה הזו במשך עשרות שנים, למעשה מאז שהכריזו על עצמאותן מברית המועצות.

שתי המדינות יצאו למלחמה פעמיים על נגורנו קרבאך, תחילה בתחילת שנות ה-90 לאחר נפילת ברית המועצות ושוב ב-2020. בסבב הלחימה האחרון, אזרבייג'ן כבשה מחדש שטחים בקרבאך ובסביבתה שהוחזקו על ידי ארמניה מאז 1994.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מאז דצמבר האחרון אזרבייג'ן הטילה סגר יעיל של הנתיב היחיד לתוך המובלעת מארמניה.

משרד ההגנה של אזרבייג'ן טען כי הפעולות ההתקפיות בהן פתח היום הן פעולות "נגד טרור". אזרבייג'ן אמרה כי ארבעה חיילים ושני עובדי דרכים אזרחיים נהרגו היום בפיצוצי מוקשים בנגורנו קרבאך והאשימה את "הקבוצות הארמניות החמושות הלא חוקיות".

סירנות תקיפות אוויריות וירי מרגמות נשמעו בעיר המרכזית של קרבאך.

נציב זכויות האדם של קרבאך אמר כי שני אזרחים, בהם ילד, נהרגו ועוד מספר ילדים בין הפצועים.

משרד החוץ של רוסיה קרא לשתי המדינות לכבד הפסקת האש שנחתמה לאחר המלחמה ב-2020. רוסיה, שמחזיקה בכוח שמירת השלום בנגורנו קרבאך מאז תום המלחמה ב-2020, אמרה כי היא בקשר עם גורמים שונים בנוגע למצב, כולל אזרבייג'ן. הנציג המיוחד האזורי של האיחוד האירופי אמר שיש "צורך דחוף בהפסקת אש מיידית".

צבא אזרבייג'ן אינו נלחם מול צבא ארמניה אלא אל מול הכוחות הארמניים ברפובליקה האוטונומית של ארצאך (נגורנו קרבאך). משרד ההגנה הארמני הבהיר כי אין לו כוחות כלל בתוך המובלעת בעוד ראש הממשלה הארמני, ניקול פשיניאן, קרא לכינוסה של מועצת הביטחון של האו"ם.

טנק - אזרבייג'ן
ארכיון. צילום: רסול רשימוב

Back to top button