חדשות הארץמבזקים

מהומות בתל אביב: "מאז מלחמת יום הכיפורים לא הזעיקו אותי במהלך החג"

במהלך יום הכיפורים, זמן קצר לאחר תחילת הצום פרצו אמש (ראשון) עימותים בין מספר תושבים בעיר תל אביב למארגני תפילת "כל נדרי" מישיבת "ראש יהודי" שנערכה בכיכר דיזינגוף בעיר. העימותים בין הצדדים החלו לאחר שניסו לחצוץ בין גברים לנשים וזאת בניגוד לפסיקת בית המשפט שדחה את ערעורם על ההחלטה של עיריית תל אביב שלא לאפשר את התפילה בעיר בהפרדה מגדרית בכיכר המרכזית.

עימותים דומים פרצו על רקע ניסיונות הפרדה מגדרית פרצו במקומות נוספים בתל אביב ומשטרה נאלצה להתערב ולהפריד בין הניצים.

ראש העיר תל אביב יפו, רון חולדאי, הגיב לאירועים ואמר: "לצערי אתמול בערב החליטו גורמי קיצון דתיים ומשיחיים לרמוס את החלטת בית המשפט והקימו הפרדה בין גברים לנשים בתפילת ערב יום הכיפורים. קהל של מוחים, תושבות ותושבי העיר, מנעו מן התפילה בכיכר דיזנגוף להתקיים בצורתה הבלתי חוקית. מאז מלחמת יום הכיפורים, 50 שנה, לא הזעיקו אותי במהלך החג. אני רוצה להבהיר בצורה ברורה – אני לא אתן לשנות את אופיה של העיר שלנו! בתל אביב-יפו אין מקום להפרדה והדרה מגדרית במרחב הציבורי. גורמים שלא יכבדו את הוראות העירייה והחוק לא יקבלו יותר היתרים לפעול במרחב הציבורי בעיר!"

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

באשר לנושא האכיפה בשטח אמר ראש העיר חולדאי: "החלטתי לאחר דיון מעמיק בשילוב הגורמים העירוניים ומשטרת ישראל, חצי שעה לפני כניסת החג, לא להכניס כוחות משטרה על מנת לבצע אכיפה בערב כיפור תוך כדי קיום התפילה, על מנת לא לייצר הסלמה מיותרת ולשמור על קדושת החג. אכיפה והפעלת כוח הייתה עלולה להבעיר את השטח ולייצר הסלמה מיותרת. זוהי החלטת מדיניות שלי שאני עומד מאחוריה, מתוך ראיית כלל הציבור התל אביבי שיום זה משמעותי עבורו. דרדור האירוע היה נותן פרס ותמונת ניצחון לגורמי הקיצון שמאיימים על העיר."

לדבריו, "אירועי ערב כיפור הם עוד דוגמא עצובה ומדאיגה לפילוג בחברה שלנו. ומה הפלא? כשהמנהיגות שלנו עצמה נמנעת מלהגיד בפה מלא שאת פסיקות בג"צ יש לקיים, היא פותחת את הצוהר לגורמי קיצון לקחת את החוק לידיים. בתל אביב-יפו כולם חיים יחד בדו קיום אמיתי – ערבים ויהודים, חילונים ודתיים, להט״בים וסטרייטים. פרובוקציות כמו אתמול מנסות לפגוע בדו-קיום הזה. אני אומר זאת באופן ברור – קומץ של קיצוניים לא יכתיב את הדרך בתל אביב ולא בשום מקום אחר. תל אביב יפו תהיה תמיד בית שבו כל תושבת או תושב יוכלו לקיים את אורחות חייהם בחופשיות תוך שמירה על החוק ועל עקרונות מגילת העצמאות."

ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בתגובה לאירועים במהלך יום הכיפורים: "מה שקרה ביום הכיפורים הזה הוא בעיקר נורא עצוב. כל השנים זה היה יום של כבוד הדדי, של התחשבות אחד ברגשות של השני. מי שרצה להתפלל בהפרדה, הלך לבית הכנסת. מי שרצו להתפלל ביחד, הלכו להתפלל יחד בחוץ. אף אחד לא ניסה לכפות על השני את היהדות שלו."

לפיד הוסיף: "עד שהגיעו הנה מבחוץ גרעינים משיחיים וגזעניים שמנסים לכפות עלינו את הגרסה שלהם ליהדות. אנחנו לא זקוקים מאף אחד להוראות הפעלה איך להיות יהודים. חבל שהם הפכו גם את היום הקדוש והנפלא הזה, לעוד יום של מריבה ישראלית."

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בתגובה: "‏ביום הכיפורים הזה ראינו שונאים שמנסים לגרש את היהדות מהמרחב הציבורי. ישראל היא מדינה יהודית! ודמוקרטית. בחמישי הקרוב אקיים תפילת ערבית בכיכר, הציבור מוזמן!"

תגובת בונות אלטרנטיבה לאירועי יום כיפור בתל אביב: "ערב יום הכיפורים נוצל באופן מחפיר בכדי לרמוס את סמכות בג"צ ובכדי להמשיך ולהפר את הסטטוס קוו במדינת ישראל. יום הכיפורים הוא יום חשוב וקדוש לכולנו. גורמים קיצוניים הגיעו מחוץ לתל אביב ובחרו להפר את פסיקת בית המשפט ולהקים מחיצה במרחב הציבורי, באופן מכוון ומנוגד למסורת בה מציינים תושבי תל אביב את יום הכיפורים. לצערנו, הפעילות הקיצונית מצד אלו המבקשים למחוק את הדמוקרטיה במדינת ישראל, ממשיכה לקטב את עם ישראל בימים מתוחים חברתית. הפגיעה כאן היא לא רק בזכויות נשים במרחב הציבורי אלא הדרה של משפחות שלמות מהיהדות שלהן. אנחנו ממשיכות לעמוד על המשמר נגד פגיעה בזכויות נשים."

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה בתגובה: "זה כבר לא העניין של ההפרדה המגדרית כי הרי יש המון בתי כנסת שזה בסדר וזה נהוג שהתפילות בהם בהפרדה אז מה היה דחוף לעשות את התפילות בהפרדה במרחב הציבורי? לא, זה הרבה יותר מזה, זו רוח המפקד.
הקיצוניים האלו משתלטים על החברה הישראלית והם מקבלים רוח גבית מהממשלה הפונדמנטליסטית הזו. זו ממש לא יהדות וממש לא קבלת האחר וכשהשלטון נותן יד לאותם קיצונים לעשות כרצונם זו כבר מדינת הלכה. לציבור השפוי בארץ אסור לקבל את זה ואנחנו ממש לא נקבל את זה."

Back to top button