בריאותמבזקים

בכל יום מתגלות בישראל כ-15 נשים עם סרטן השד

על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2020 אובחנו 5,384 נשים עם גידול בשד, 87.8% מתוכן עם גידול חודרני ו-12.2% עם גידול ממוקד. בשנת 2019, 78% מכלל המקרים אובחנו בקרב נשים בגיל 50 ומעלה.

באגודה למלחמה בסרטן מדגישים כי בנוסף לבדיקות בגיל המתאים, לאורח חיים בריא יש השפעה דרמטית על הסיכון להתפתחות סרטן השד. לכן חשוב שנשים יהיו מודעות כבר מגיל צעיר, יצמצמו צריכת אלכוהול ועדיף שיימנעו לחלוטין מצריכתו, ימנעו מעישון, יאמצו תזונה מאוזנת ויקפידו על משקל גוף תקין על מנת להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד.

צילום: האגודה למלחמה בסרטן

משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, הסביר כי: "סרטן השד הוא הנפוץ ביותר בקרב נשים בישראל. לכן חיוני לגלות אותו מוקדם וגם חשוב לפעול להפחתת הסיכון לחלות, מלכתחילה. גילוי מוקדם מעלה את סיכויי הריפוי לכ-90% ולכן אנחנו באגודה למלחמה בסרטן משקיעים בכל שנה בחודש אוקטובר בקמפיינים להעלאת המודעות. במקביל אנו קוראים לנשים לאמץ אורח חיים בריא כדי להיות אקטיביות בהפחתת הסיכון שלהן לחלות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
בית הנשיא הואר בוורוד. צילום: האגודה למלחמה בסרטן

פרופ' תניר אלוייס, מנהלת מערך השד והמחלקה לכירורגיית שד במרכז הרפואי הדסה, יו"ר החברה לכירורגיית שד באיגוד לכירורגיה וחברת ועדת העדכון בנושא סרטן השד באגודה למלחמה בסרטן, הוסיפה כי: "הוכח שממוגרפיה מפחיתה את התמותה מסרטן השד בכ-25% הודות לאבחון מוקדם. על פי הנחיות משרד הבריאות, מומלץ לנשים לבצע ממוגרפיה אחת לשנתיים מגיל 50. נשים מגיל 45 יכולות לפנות לרופא כדי לקבל מידע על היתרונות והחסרונות של הבדיקה בגילים אלה ולשקול להתחיל לבצעה מוקדם יותר. עם זאת, ישנם גורמים שונים שיכולים להעלות את הסיכון לחלות בסרטן שד (למשל סיפור משפחתי של סרטן שד, מבנה שדיים סמיך בממוגרפיה, טיפול הורמונלי חלופי להקלת תופעות גיל המעבר ועוד). מומלץ לבצע הערכת סיכון פרטנית כדי להחליט אם יש צורך להתחיל במעקב בגיל צעיר יותר, לבצע בדיקות תכופות יותר, או להשתמש באמצעי דימות נוספים (כמו אולטרסאונד אוMRI ). לנשים יהודיות בריאות ממוצא אשכנזי (מלא או חלקי) מומלץ לבצע בדיקת דם לגילוי מוטציה בגן BRCA. הבדיקה ניתנת לביצוע דרך קופות החולים ללא תשלום. מי שנושאת מוטציה בגנים אלה נמצאת בסיכון מוגבר לחלות בסרטן השד והשחלה, ומומלצת עבורה תוכנית מעקב מגיל צעיר הרבה יותר ובתכיפות גדולה יותר, וכן קיימות אפשרויות להפחתת הסיכון. בלי קשר לתוצאות הממוגרפיה או לבדיקה הגנטית, אני קוראת לנשים להיות מודעות לגופן, ולפנות לרופא עם כל ממצא חדש או חשוד."

תמצית ההמלצות המעודכנות של האגודה למלחמה בסרטן לאבחון מוקדם של סרטן השד:
· בכל גיל – הכירי את שדייך. אם גילית ממצא או שינוי כלשהו, פני לרופא ודרשי לברר את טיבו. ניתן לבצע בדיקת שד פעם בשנה על ידי רופא המומחה בבדיקת שד (אך בדיקת שד ידנית לא הוכחה כאמצעי המפחית את התמותה מסרטן השד).

· מגיל 50 עד 74 – מומלץ לבצע אחת לשנתיים בדיקת ממוגרפיה. הבדיקה כלולה בסל הבריאות.

· מגיל 45 עד 49 – נשים יכולות לפנות לרופא או לרופאה על מנת להתייעץ בנוגע לביצוע בדיקת ממוגרפיה כבר מגיל זה.

· נשים הנמצאות בסיכון גבוה – מומלץ לבצע בדיקת ממוגרפיה פעם בשנה מגיל 40 או קודם לכן, בהתאם להמלצת הרופאה. נשים עם נשאות גנטית זכאיות גם לסריקת MRI שנתית הכלולה בסל הבריאות.

למידע נוסף מומלץ ניתן להיכנס לאתר האגודה למלחמה בסרטן בקישור כאן ולקרוא את דף המידע "מניעה ואבחון מוקדם של סרטן השד".

Back to top button