חדשות חוץמבזקים

היסטוריה בארה"ב: לראשונה הודח יו"ר בית הנבחרים – על ידי חברי מפלגתו

היסטוריה התרחשה לפני זמן קצר (שלישי) בארצות הברית, כאשר בית הנבחרים הצביע לראשונה להדיח את יושב הראש שלו – קווין מקארתי הרפובליקני.

לרפובליקנים אמנם יש רוב דחוק בבית הנבחרים, אולם מחנה קיצוני במפלגה הרפובליקנית שדוחה כל פשרה והידברות עם הדמוקרטים בכל נושא תמך בהדחתו של מקארתי, שנחשב יותר מתון. חבר הקונגרס מאט גייטס מפלורידה, תומך נלהב של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, הוביל את הקבוצה והוביל להצבעה ההיסטורית על ההחלטה להסיר את מקארתי מתפקידו.

למעשה שמונה רפובליקנים שהתנגדו לפשרה עם חברי קונגרס דמוקרטים הצביעו יחד עם כלל חברי הקונגרס הדמוקרטים באופן אירוני, על מנת להדיח את מקארתי. ההצבעה התקבלה ברוב של של 216-210. אף יו"ר בית הנבחרים לא הודח עד כה בהיסטוריה האמריקנית באמצעות אישור החלטה כזו להסיר אותו מתפקידו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

זה זמן רב שהיה חשש מפני מרד פנים מפלגתי במפלגה הרפובליקנית נגד מקארתי. הליך מינויו היה ארוך מהרגיל וכלל 15 הצבעות עד שהושג לו הרוב הנדרש להפוך ליושב ראש בית הנבחרים. הקש ששבר את גב הגמל מבחינת הרפובליקנים הרדיקליים התרחש בשבוע שעבר, כאשר הרפובליקנים ביקשו להשבית את הממשל ומקארתי הצליח למנוע זאת על ידי גיבוש הבנות עם הדמוקרטים להעברת תקציב זמני. הוא הסכים לתקציב אך לא הסכים להכליל בו סיוע לאוקראינה. הנשיא ביידן אמר שהוא עדיין נחוש להעביר תקציב סיוע נוסף לאוקראינה, אולם כעת כאשר מקארתי הודח ויחל הליך חדש למינוי יו"ר לבית הנבחרים, לא ידוע מתי יוכל לעבור תקציב אשר כן כולל סיוע זה. התקציב הזמני עתיד לפוג באמצע החודש הבא ועמו עלול לשוב האיום להשבתת הממשל.

קווין מקארת'י כעת צפוי לנסות להתמודד שוב לתפקיד ממנו הודח. בתוך המפלגה הרפובליקנית המשוסעת לא ברור מי יוכל לקחת את המושכות ולהיבחר בהסכמה של הפלגים היותר מתונים והיותר רדיקליים של המפלגה. מנגד, הדמוקרטים צפויים להעמיד את האקים ג'פריס, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, כמועמד לתפקיד יושב הראש, על אף שסיכויו להיבחר כאשר הדמוקרטים בעמדת מיעוט, נמוך מאוד.

בינתיים, השעון מתקתק עד ה-17 בנובמבר, כאשר ממשלת ארה"ב שוב תהיה תחת איום השבתה אם הקונגרס לא יפעל כדי לשמור על מימון.

וושינגטון - ארה"ב - הקפיטול - הסנאט - הקונגרס האמריקאי
אילוסטרציה. צילום: Image by Jacqui from Pixabay

Back to top button