מבזקיםפוליטי / מדיני

סמוטריץ' במכתב חריף לגלנט ולנתניהו: "ההחלטה לא הגיונית ובלתי קבילה"

חבר הקבינט המדיני בטחוני שר האוצר בצלאל סמוטריץ' העביר לפני זמן קצר (שישי) מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט בבקשה לחקור את האירועים שהביאו לסגירת ציר 60 לתנועת ישראלים ערב החג. "ההחלטה לסגירת ציר מרכזי למשך שעות, באמצע היום, בערב חג – לא הגיונית ובלתי קבילה" כתב סמוטריץ' במכתבו.

השר סמוטריץ' ציין במכתב כי בסביבות השעה עשר וחצי התקבל דיווח בהתיישבות על סגירה יזומה של ציר 60 בחווארה לתנועת ישראלים. כתושב קדומים קיבלתי ס.מ.ס. עם הדיווח האמור ממוקד הישוב בשעה 10:24. בירור קצר שערכתי העלה שצה"ל סגר את הציר עקב מסע לוויה שעתיד היה לעבור במקום של מחבל שנהרג בליל אמש מירי חיילי צה"ל. מיד הרמתי טלפון למזכ"צ רה"מ, אלוף אבי גיל, וביקשתי לברר מולו האם זו מדיניות מכוונת ומתואמת מראש של סגירת הציר לתנועת ישראלים בערב חג ושבת למשך שעות בכדי לאפשר את מסע הלוויה. מובן כי ככל שמדובר בהחלטה מודעת של מדיניות מחיתי באזניו על כי היא אינה הגיונית ואינה לגיטימית, פוגעת במתיישבים בצורה קשה ומהווה תקדים מסוכן לאזורים אחרים ביהודה ושומרון."

סמוטריץ' הוסיף כי "כמה דקות לאחר מכן חזר אלי מזכ"צ רה"מ וטען באופן חד משמעי לאחר בדיקה כי לא מדובר בהחלטה מראש או במדיניות אלא בסגירה זמנית בשל אירוע שיצא משליטה. לטענתו "כמה מאות ערבים החלו יורידם אל הכביש בהפתעה וצה"ל לא נערך מראש עם כוחות ולכן סגר את הכביש זמנית עד להגעת כוחות תגבור ופיני הכביש למניעת חיכוך". עוד אמר אלוף גיל כי "הרמטכ"ל הנחה לפתוח את הכביש כמה שיותר מהר". מובן, כי בנסיבות אלו קיבלתי את הסברו. אלא שבפועל הכביש נשאר סגור במשך 4 וחצי שעות, נערכו בו התפרעויות רבות, וחמור מכל, עם סיום האירוע הגיע לידי אמירה מפורשת של גורמים רשמיים במערכת הביטחון ולפיה "חווארה סגורה לכולם, אפשרנו רק את שיירת הלוויה". אמירה זו סותרת לכאורה חזיתית את אמירתו של מזכ"צ רה"מ."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
בצלאל סמוטריץ'
צילום: דוברות שר האוצר

השר הוסיף כי "כך או כך, מדובר באירוע חמור עם תוצאות חמורות. ציר תנועה ראשי שהופך לזירת התפרעות רבתי עם תמונות וסרטונים משל היה מדובר בתוככי הקסבא של שכם, במה שנראה כאיבוד שליטה מוחלט. אבקשכם להורות לצה"ל לערוך באופן מידי תחקיר יסודי ומעמיק של האירוע ולהציג לי ולחברי הקבינט את מסקנותיו והמלצותיו. ככל שהציר ניסגר בהחלטה מודעת מראש ובתאום עם הערבים לזמן הלוויה נדרש לתחקר מי קיבל את ההחלטה ובאיזו סמכות. האם הרמטכ"ל ידע על כך ואישר זאת מראש, ומי שיקר במצח נחושה למזכ"צ רה"מ וכתוצאה מכך לי כשר בממשלה. מול מי נערך התאום בצד השני ואלו ערבויות סופקו לשמירת הסדר והביטחון, כיצד יצא האירוע משליטה והפך להתפרעות רבתי שגרמה להישארות של הכביש סגור במשך שעות כה רבות ועלולה להשליך על מצב הביטחון בציר מכאן ולהבא."

"ככל שכדברי האלוף גיל לא מדובר היה בהחלטה מראש, מדוע צה"ל לא נערך מראש עם כוחות מתאימים בעת מסע הלוויה בכדי לשמור על הסדר והביטחון ולמנוע את סגירת הציר, מדוע לא נאסר על קיום לוויה המונית בשעות היום, מדוע לקח כל כך הרבה זמן להשתלט על האירוע ולפתוח את הציר למרות הנחיה ברורה של הרמטכ"ל ומדוע הרמת"ק התבטא כי שהתבטא. ובעיקר, מה נדרש לעשות כדי למנוע הישנות של מקרה כזה בעתיד. מובן כי סגירת ציר מרכזית למשך שעות באמצע היום ועוד בערב חג הנה לא הגיונית ובלתי קבילה בעליל." הבהיר במכתבו השר סמוטריץ'.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button