חדשות חוץמבזקים

ביידן מביע תמיכה חד משמעית בישראל ומזהיר: "כל מי שחושב לנצל את המצב – אל!"

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נאם לפני זמן קצר (שלישי) בעקבות המתקפה על ישראל.

הנשיא אמר: "יש רגעים בחיים שרוע טהור משוחרר לעולם. אזרחי ישראל חיו בזמן רגע שכזה בסוף השבוע האחרון, בידיהם המדממות של ארגון הטרור חמאס, ארגון שמטרת קיומו המוצהרת היא להרוג יהודים. זה מעשה של רוע טרור. יותר מאלף אזרחים נטבחו – אני חוזר נטבחו – בישראל, בהם לפחות ארבעה עשר אזרחים אמריקאים נהרגו. הורים נקצבו בזמן שהם מגנים על ילדיהם בגופם. דיווחים הופכי בטן של תינוקות נהרגים, משפחות שלמות הושמדו, צעירים נטבחו בזמן שהם חוגגים בפסטיבל מוזיקה – חוגגים שלום. נשים נאנסות, מותקפות, מוצעדות כ-'פרסים'. משפחות התחבאו בפחד למשך שעות על גבי שעות, מנסות להשאיר את ילדיהן בשקט כדי להימנע מלהיחשף. ואלפי פצועים, חיים אך נושאים על גביהם פצעי כדורים ורסיסים וזיכרונות של מה שהם סבלו. כולכם יודעים – הטראומות הללו לעולם לא חולפות."

הוא המשיך: "ועדיין כל כך הרבה משפחות נואשות לדעת את גורל יקיריהן; לא יודעות אם הם חיים, מתים או שבויים. ילדים בידי הוריהם, זקנים בכיסאות גלגלים, שורדי שואה נחטפו ומוחזקים כשבויים. שבויים אשר חמאס כעת מאיימים להוציא להורג, בניגוד לכל קוד של מוסר אנושי. זה נוראי. האכזריות של חמאס, צימאון הדם שלהם, מזכירים את הפרעות והחטאים הגדולים ביותר, זה טרור. אבל לצער העם היהודי זה לא חדש. המתקפה הזו הביאה לפני השטח זכרונות כואבים, צלקות שנשארו בעקבות אלפי שנות אנטישמיות ורצח עם של העם היהודי. אז ברגע זה אנו חייבים להיות הכי ברורים – אנו עומדים עם ישראל. אנו נוודא שיש לה את מה שהיא צריכה כדי לדאוג לאזרחיה, להגן על עצמה ולהגיב למתקפה הזאת. אין הצדקה לטרור, אין תירוץ".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הוא התייחס לתמיכה הפלסטינית בחמאס ואמר: "חמאס לא עומד עבור זכותם של הפלסטינים לכבוד ומימוש עצמי, המטרה המוצהרת שלו היא ההשמדה של מדינת ישראל ורצח העם היהודי. הם משתמשים באזרחים פלסטיניים כמגן אנושי. חמאס מציע רק טרור ושפיכות דמים מבלי להתחשב במי משלם את המחיר. אבדן חיי חפים מפשע שובר את הלב. כמו כל אומה בעולם, למדינת ישראל יש זכות לענות – ואף חובה לענות למתקפה האכזרית הזאת".

ביידן הוסיף: "סיימתי שיחה שלישית עם ראש הממשלה נתניהו ואמרתי לו – אם ארצות הברית הייתה חווה את מה שישראל חוותה התשובה שלנו הייתה מהירה, החלטית ומכריעה. גם דיברנו על כיצד דמוקרטיות כמו ישראל וארצות הברית הן יותר חזקות כאשר אנו פועלים לפי החוק. טרוריסטים בכוונה מכוונים לאזרחים והורגים אותם. אנו מקבלים את חוקי המלחמה. חוק המלחמה משנה".

הוא התייחס לאבדן הגדול (אולי בשל ידיעתו על אבדן כזה לאחר מות בנו) ואמר: "היום אמריקאים ברחבי המדינה מתפללים עבור כל המשפחות הללו שנקרעו. הרבה מאיתנו יודעים איך זה מרגיש. זה משאיר חור שחור בחזה כשמאבדים משפחה. זה מרגיש כאילו נשאבים פנימה. הכעס, הכאב, תחושת חוסר התקווה. זה מה שמתכוונים בטרגדיה אנושית. זוועה בקנה מידה מחריד. אנו נמשיך לעמוד מאוחדים, תומכים באזרחי ישראל שסובלים הפסדים בלתי נתפסים ונתנגד לשנאה, לאלימות ולטרור".

הוא הוסיף: "הקבוצה שלי הייתה בקשר כמעט מתמיד עם עמיתנו הישראלים, עם עמיתים מכל רחבי האזור והעולם – מרגע שהמשבר הזה התחיל. אנו שולחים סיוע צבאי הכולל תחמושת שמערכת כיפת ברזל. נוודא שלישראל לא יאזלו הנכסים המשמעותיים הללו להגן על עריה ואזרחיה. הממשל שלי התייעץ עם הקונגרס בנוגע למשבר הזה. כשהקונגרס ישוב נבקש מהם לעשות פעולות מיידיות לממן את צרכי הביטחון הלאומי של עמיתנו החשובים. זה לא קשור למפלגה או לפוליטיקה, זה קשור לביטחון העולם, לביטחון ארה"ב. אנו יודעים כרגע שאזרחים אמריקנים הם בין אלו שמוחזקים בשבי חמאס. אני מנחה את הצוות שלי לחלוק מודיעין ולפרוס מומחים נוספים מממשלת ארה"ב לייעץ ולהתייעץ עם מקביליהם הישראלים בנושא מאמצי החזרת השבויים, כי שנשיא אין לי העדפה גבוהה יותר מאשר בטיחותם ל אמריקאים שמוחזקים בשבי ברחבי העולם. ארה"ב גם חיזקה את פריסת הכוחות שלה באיזור, לחזק את ההתרעה שלנו. משרד ההגנה הזיז את נושאת המטוסים יו אס אס ג'רלד פורד למזרח הים התיכון והגברנו את נוכחות מטוסי הקרב שלנו. ואנו מוכנים להזיז נכסים נוספים למקרה הצורך".

הוא התריע את אויבי ישראל וארה"ב ברמז לחיזבאללה ולאיראן: "אגיד זאת שוב לכל מדינה, כל ארגון, כל מי שחושב לנצל את המצב. יש לי מילה אחת עבורכם – אל! אל! ליבנו אמנם שבורים אך החלטתנו ברורה. אתמול גם דיברתי עם מנהיגים מצרפת, גרמניה, איטליה ובריטניה, לדבר על ההתפתחויות האחרונות של עמיתנו האירופאיות, ולתכנן את תגובתינו המאוחדת. זה בא בהמשך לימים של עיסוק מתמיד בעמיתים ברחבי האיזור. אנו גם נוקטים צעדים בבית. בערים ברחבי ארה"ב תחנות משטרה תגברו אבטחה סביב מוקדי חיים יהודים. המשרד לביטחון לאומי וה-FBI עובדים בצמוד לעובדי מערכת אכיפת החוק אזוריים ומדינתיים לזהות ולסכל כל איום פנימי שיכול להתפתח בהמשך למתקפות הנוראיות הללו. זה רגע לארצות הברית להתאחד, להתאבל עם אלו שמתאבלים, בוא נהיה ברורים – אין מקום לשנאה באמריקה, לא נגד יהודים, לא נגד מוסלמים, לא נגד אף אחד. אנו דוחים, דוחים ומה שאנו דוחים זה טרור. אנו מגנים את הרוע חסר ההבחנה הזה. זה מה שתמיד עשינו. זה מה שאמריקה דוגלת בו".

לבסוף הוא הוסיף אנקדוטה אישית מפגישתו עם גולדה מאיר: "אתם יודעים, רק מעט יותר מלפני 50 שנה אני זוכר שדיברתי עם מזכיר המדינה וסגן הנשיא במשרדי. לפני 50 שנה כסנאטור צעיר, ביקרתי בישראל לראשונה, כסנאטור חדש. והיה לי מסע ארוך בו נפגשתי עם גולדה מאיר במשרדה ממש לפני מלחמת יום כיפור. ואני מניח שהיא יכלה לראות את המתח בפניי כשהיא תיארה בפני מה הם עומדים. הלכנו במסדרון מחוץ למשרדה, היא הסתכלה עליי לפתע ושאלה אם אני רוצה שהצטלם לתמונה. היא יצאה ועקבתי אחריה והסתכלתי על התקשורת וכנראה היא הבחינה שאני מודאג. היא נשענה אליי ולחשה: 'אל תדאג סנאטור ביידן, יש לנו נשק סודי כאן בישראל – אין לנו מקום אחר ללכת'. במשך 75 ישראל עמדה במבטיחה היחידה של הביטחון של יהודים ברחבי העולם כדי שזוועות העבר לא יוכלו לחזור. ושלא יהיה ספק, לארצות הברית יש את הגב של ישראל. נוודא שמדינת ישראל היהודית והדמוקרטית תוכל להגן על עצמה היום, מחר, כמו שתמיד עשינו. זה כזה פשוט. הזוועות הללו, מחליאות אותי. אנו תומכים בישראל, שלא תהיה טעות".

פגישת הנשיא יצחק הרצוג עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן
ארכיון. צילום: קובי גדעון, לע"מ

Back to top button