חדשות הארץמבזקים

ועדת הרווחה אישרה: הכרה במשפחות החטופים כמשפחות נפגעי איבה

ועדת העבודה והרווחה דנה בהסכם בין הממשלה לביטוח הלאומי, אשר יסדיר באופן מיידי את ההכרה במשפחות החטופים והנעדרים שאינם חלק מכוחות הביטחון וכן את זכויותיהן.

בראשית הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר: "אנחנו נמצאים בדיון שאף אחד מאיתנו לא רצה שיתקיים.

עכשיו זה לא הזמן לשאלות על מה שהיה אלא לתשובות מעשיות זו הסיבה שהתכנסנו היום. ההחלטה שמובאת כעת לדיון היא פלסטר, חוסם עורקים ראשוני למשפחות כואבות ודואבות אבל לא התרופה. עזרה ראשונה אד הוק כדי לא להפקיר את המשפחות ללא סיוע.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לצד זאת הגשנו הצעת חוק מקיפה, עליה חתמו כמעט כל חברי הכנסת, כדי להשוות את משפחות החטופים בעזה ללא שום הבדל לנפגעי פעולות איבה ואת החיילים לנכי צה"ל".

שר העבודה יואב בן צור, האחראי על הביטוח הלאומי אמר למשפחות החטופים: "מקום המדינה מעולם לא חווינו כמות כזאת של חטופים, זה בא עלינו כרעם ביום בהיר ולכן אין חקיקה קיימת שנותנת מענה לנושא.

כדי לסייע חיפשנו את הדרך המהירה ביותר להתחיל לתת לכם משהו. עשינו את המקסימום הניתן במהירות המתבקשת.

נכון שצריך לעשות השלמות אבל לא כדאי לעכב את אישור ההסכם. כשנסכים על תיקונים נדרשים נגיע לכאן שוב ונתקן מה שצריך".

בהמשך פורטו הזכאויות שיעניק ההסכם למשפחות החטופים והנעדרים. בין היתר יקבלו המשפחות מענק ראשוני של כ-10,000 ש"ח על על קרוב חטוף או נעדר, ולאחריו יהיו זכאים לקצבה חודשית של בין 9,000- 11,000 ש"ח, על פי אופי הקרבה. בנוסף תינתן תוספת של 10% לגובה הקצבה עבור כל ילד.

בדיון לקחו חלק מספר נציגים של משפחות החטופים והנעדרים. נעם דן, שחמישה מבני משפחתה נעדרים:

"אנחנו בחרנו להתיישב על הגבול- בצפון ובדרום. אנחנו משפחה שאוהבת את הארץ שלנו תוך אמונה שלימה שיש לנו ברית עם העם והמדינה הזאת.

אנחנו נסדקים מכל צבע אדום ומכל סבב, ובברית הזאת הם צריכים לחזור הביתה. זו האמת הפשוטה, לא פוליטית ולא אידיאולוגית.

אני אחיותיי ואחיי הפסקנו לפני שבועיים ויום את נשימתנו, מגיעים ממרחב למרחב, מתראיינים ומשמיעים את הקול הזה. מה קורה עם אלה שאין להם שפה, קשרים? מי עוזר להם? אני מקבלת המון סיוע ותמיכה ועזרה מגורמים אזרחיים,

אבל איפה המדינה? אל תפקירו אותנו שוב, כי ההפקרה הראשונה כבר התרחשה".

מיכל לובנוב סיפרה: "בעלי אלכס לובנוב נעדר מאז שמחת תורה. עד היום אין לנו שום קצה חוט מה קרה לו ואיפה הוא. אין אינדיקציה שהוא חטוף והוא לא נמצא בין הגופות.

אף גורם מדיני לא פנה אליי עד היום ולא קיבלנו שום מענה אמיתי מהמדינה. יש לנו ילד בן שנתיים בבית. כשהתחלתי לפנות לגורמים אמרו לי- 'עד שבעלך לא יוגדר כחלל אין על מה לדבר, לא תקבלי שום סיוע- לא כלכלי ולא נפשי',

נשארתי לבד. יש לי ילדים לגדל במדינה הזאת, אני מבקשת מכם שתעזרו לנו, לכל משפחות החטופים והנעדרים, זה לא מגיע לנו".

שלי שם טוב סיפרה אף היא: "בני עומר נחטף בידי החמאס. הזמן נעצר בשבת ב-9 בבוקר, שזה הרגע האחרון ששמעתי מעומר. אין לנו יום ואין לנו לילה.

אנחנו ממוטטים אבל מרכיבים את עצמנו בכל בוקר מחדש כדי להחזיר את הילד שלנו הביתה, כמה שיותר מהר, בריא ושלם עם כל החטופים, התינוקות, הילדים, ההורים הסבתות, את כולם בחזרה כמה שיותר מהר.

יש מצוות פידיון שבויים והיא צריכה להיות בראש סדר העדיפויות של כל אחד מעם ישראל. אני רוצה שאתם, חברי הכנסת, תסתכלו לנו בעיניים ותבטיחו לנו שאתם עושים הכל בשביל להחזיר את כולם- הילדים, הזקנים, החיילים וגם את אלה שנמצאים כבר תשע וחצי שנים ועוד לא החזירו אותם הבייתה".

ועדת העבודה - ישראל אייכלר
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button