כלכלהמבזקים

בעקבות המלחמה: מחסור של כ- 35 אלף עובדים במשק

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד), התכנסה היום (שלישי) לדיון בנושא הסרת חסמים באיוש כח אדם וסיוע למפעלים חיוניים באזורי הלחימה.

על-פי סקר של התאחדות התעשיינים בקרב בעלי מפעלים, כ- 29% מהמפעלים דיווחו כי אינם עובדים כלל. התעשייה בעוטף עזה נפגעה באופן המשמעותי ביותר – כ- 50% מכלל המפעלים שדיווחו שאינם עובדים כלל ממוקמים באזור ו- 18% נוספים במרחב הדרום ובאר שבע. כך גם, בבחינת כלל המפעלים הממוקמים בעוטף עזה – 89% דיווחו שאינם פועלים כלל ורק 11% דיווחו שהם פועלים במתכונת חלקית.

ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה: "למפעלים חיונים בעוטף עזה אין מספיק עובדים כדי לספק את הסחורה שלהם. עובדים רבים פונו מבתיהם ואין להם דרך להמשיך ולעבוד במפעלים החיונים שנמצאים בעוטף עזה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים: "קיימת בעיה קשה של עובדים במדינה בכלל ובתעשייה בפרט. הבטחת שוק התעסוקה בעת מלחמה היא הכרחית לשם שימור הפעילות הכלכלית והחוסן האזרחי. העסקה גמישה, שבמסגרתה יתאפשר לנו לשמור על קשר עם העובדים שלנו, לשמור להם על משכורת כמעט מלאה ועל תנאים סוציאליים היא הפתרון הנכון ועלינו לעשות הכל על-מנת להסיר את כל מגבלות ההעסקה האפשריות ולשאוף לפתרון זה".

ח"כ שלום דנינו (הליכוד): "אנחנו מקלים ראש בפינוי משפחות מהבתים שלהם. אם יש עובדים שהם חיוניים למשק, הם יכולים להישאר בבית שלהם ולעבוד, אך בתנאי שיש להם מרחב מוגן בקרבת מקום. התושבים צריכים להבין שאמנם הם לא מגיוסים למילואים, אבל הם צריכים להתגייס לטובת התעשייה הישראלית במפעלים".

ח"כ אפרת רייטן מרום (העבודה): "צריך שיהיה גוף שמנהל את ניוד התושבים בקו העימות בצורה טובה יותר בהתאם לצרכים של המשפחות ולצרכים של המפעלים החיוניים. אני מתרשמת מאוד מההתגייסות של הקהילות היהודיות בעולם שמגיעות לישראל ע"מ להתנדב, ניתן לייסד תוכנית לאומית להבאת אנשי מקצוע מחו"ל שיעבדו או יתנדבו כאן בישראל. בדומה לדיווח היומי של דובר צה"ל, משרד הכלכלה צריך לייצר עדכון יומי לציבור עם כל הנתונים המעודכנים וכל ההקלות למשק".

ינון אלרועי, ראש מערך התעשייה במשרד הכלכלה והתעשייה: "הבוקר השקנו פלטפורמה חדשה למעסיקים ע"מ שיוכלו לעדכן נתונים על חוסרי עובדים ועל אפשרויות לגיוס עובדים חדשים. הוצאנו קול קורא לטובת גיוס משרות חירום לתעשייה, קיבלנו מאות פניות ואנחנו מקווים לשלב את כולם במהרה במפעלים שצמאים לעובדים. אנחנו מאוד מוטרדים מהעובדה שיש עובדים של מפעלים חיוניים בדרום שמפנים אותם למקום שלא מאפשר להם להמשיך לעבוד במפעל. המחסור הכי גדול שיש כרגע בתעשייה הוא במשרות של מאבטחים, נהגים, עובדי תעשייה ועובדי חקלאות".

אלכס מילר, ההסתדרות הכללית החדשה: "בקורונה אנשים יצאו לחל"ת ולא רצו לחזור, אסור שזה יהיה המצב במשק בתום המלחמה. הכי קל למדינה להוציא אנשים לחל"ת אבל זה לא הפתרון הנכון. מבקשים שכל שינוי בנהלי העבודה יהיה בהסכמה של הסתדרות העובדים".

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד): "צריך להסיר כל חסם בירוקרטי שמפריע למשק להשתקם מהמשבר העצום שנוצר בעקבות המלחמה. אני מקבל פניות ממפעלי תרופות שיש להם צורך חיוני לעבוד בשבת, אבל הם לא מקבלים את ההיתר הרלוונטי ממשרדי הממשלה. אני רוצה שמשרד הכלכלה יתכלל את העסק לכל המפעלים ויהיה הכתובת לכל בעיה של המפעלים בדרך ליציאה מהמשבר".

אבי בן גיגי, איגוד לשכות המסחר: "ישנם המון מפעלים חיוניים מעבר לקו הירוק שמעסיקים בעיקר עובדים פלסטינאיים ובשל המלחמה הם לא קיבלו אישור לפתוח להעסיק את העובדים האלה. במפעל שלי אני מעסיק 700 עובדים ויש לי דרישה להעסיק מאבטח חמוש על כל 25 עובדים. אני עומד בדרישות האלה, אבל אני צריך שייתנו לי את האישור להעסיק את העובדים הפלסטינאיים במפעל שלי".

צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת
צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת
צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

Back to top button